Τετάρτη 17 Απριλίου 2013

ΗΜΕΡΑ ΠΑΙΔΙΚΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ-ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΒΥΤΙΝΑΣ

2 ΑΠΡΙΛΙΟΥ - ΗΜΕΡΑ ΠΑΙΔΙΚΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ
 
Ο Απρίλιος στο νηπιαγωγείο σχεδόν κάθε χρόνο χαρακτηρίζεται από την ενασχόλησή μας με το παιδικό βιβλίο. Αφορμή για αυτό είναι η ημέρα παιδικού βιβλίου στις 2 Απριλίου, γενέθλια ημέρα του διάσημου παραμυθά Χάνς Κρίστιαν Άντερσεν. Φέτος μάλιστα είχαμε την τύχη να λάβουμε πρόσκληση για τη συμμετοχή μας σε μια ημερίδα για το παιδικό βιβλίο, την οποία διοργάνωσε η Δημόσια Βιβλιοθήκη Βυτίνας.
Το πρώτο μέρος της ημερίδας θα αφορούσε τη ζωή και το έργο του Χάνς Κρίστιαν Άντερσεν. Με αφορμή λοιπόν αυτό αποφασίσαμε ότι η φετινή ενασχόλησή μας με το βιβλίο θα αφορούσε τα παραμύθια του Χανς Κρίστιαν Άντερσεν.
 Αρχικά δημιουργήθηκε μέσα στην τάξη μας μια γωνιά στην οποία τοποθετήσαμε παραμύθια του Χανς Κρίστιαν Άντερσεν τα οποία είχαμε στο νηπιαγωγείο μας. Τα παιδιά εναθρρύνθηκαν να τα ξεφυλλίσουν και να φανταστούν ποιά ήταν η ιστορία που κρυβόταν μέσα σε κάθε ένα από αυτά.Στη συνέχεια αποφάσισαν ποιά από αυτά τα βιβλία θα ήθελαν να διαβάσουμε.Τα παραμύθια που επέλεξαν τα παιδιά ήταν τα εξής:

 
  

Το πρώτο από τα παραμύθια που διαβάσαμε ήταν  "Το Μολυβένιο Στρατιωτάκι". Τα παιδιά εντυπωσιάστηκαν πολύ από την ιστορία και από το γεγονός ότι δεν είχε ευτυχισμένο τέλος. Κατά την επεξεργασία του παραμυθιού δημιούργησαν ομάδες και κατασκεύασαν, χρησιμοποιώντας "άχρηστα" υλικά δικής τους επιλογής, το μολυβένιο στρατιωτάκι, τον κακό μάγο και τη βαρκούλα με την οποία ταξίδεψε το μολυβένιο στρατιωτάκι.
η χάρτινη βάρκα που ταξίδεψε το μολυβένιο στρατιωτάκι
ο κακός μάγος
 
το μολυβένιο στρατιωτάκι
Κατά την επεξεργασία του παραμυθιού "Η Μικρή Γοργόνα" γίναμε και εμείς εικονογράφοι. Μιλήσαμε για τις εικόνες ενός βιβλίου και πόσο διαφορετικό είναι ένα βιβλίο εάν δεν έχει εικόνες και αποφασίσαμε να δημιουργήσουμε τις δικές μας εικόνες για το συγκεκριμένο παραμύθι.Τα παιδιά αποφάσισαν ποιά σκηνή του παραμυθιού θα εικονογραφούσε το καθένα και έπιασαν δουλειά. Όταν τελείωσαν με την εικονογράφηση έβαλαν σε σειρά τις εικόνες του παραμυθιού και τις σύρραψαν για να δημιουργήσουν ένα βιβλίο. Στη συνέχεια έγινε αναδιήγηση και καταγραφή του παραμυθιού(κάθε παιδί διηγόταν το κομμάτι της ιστορίας που εικονογράφησε, προσέχοντας ώστε να υπάρχει σύνδεση με την αφήγηση του προηγούμενου παιδιού, και παράλληλα γινόταν η καταγραφή από την νηπιαγωγό).
  
εικονογράφηση παραμυθιού

Κατά την επεξεργασία του παραμυθιού "Η Τοσοδούλα" κάναμε ψυχοκινητικά παιχνίδια με αφορμή τα πολλά ζωάκια που παρουσιάζονταν μέσα στο παραμύθι και συζητήσαμε για τη δύναμη της αγάπης και τη σημασία που έχει να προσφέρουμε τη βοήθειά μας στο συνάνθρωπό μας όταν αυτός μας έχει ανάγκη.

Τη συγκεκριμένη χρονική περίοδο στο νηπιαγωγείο μας υλοποιούνταν ένα σχέδιο εργασίας με θέμα "τα μαγαζιά" και   παράλληλα κατα την διάρκεια όλου σχεδόν του έτους υλοποιούμε καινοτόμες περιβαλλοντικές  δράσεις για την ανακύκλωση. Μέσα στο πλαίσιο ενασχόλησής μας λοιπόν με τα βιβλία προεκυψε και η δημιουργία βιβλίων που αφορούν στα δύο αυτα θέματα και συγκεκριμένα" τι μπορει να ανακυκλώνει ο ιδιοκτήτης κάθε μαγαζιού".
Οι μαθητές χωρίστηκαν σε ομάδες και δημιούργησαν τα βιβλία που στην συνέχεια τα επιμελήθηκαν   με την βοήθεια της νηπιαγωγού η οποία έγραψε εκ των υστέρων και την "μετάφραση " στις αναδυόμενες καταγραφές των μαθητών.








 Σκοπεύουμε να δώσουμε τα βιβλία στους αρμόδιους ιδιοκτήτες των καταστημάτων της περιοχής μας για την περαιτέρω ευαισθητοποίηση της ευρύτερης κοινότητας αλλα και για την ανάδειξη της δουλειάς των μαθητών μας.

Το δεύτερο μέρος της ημερίδας ήταν αφιερωμένο στην παρουσίαση ενός βιβλίου από τη συγγραφέα του. Για να κρατήσουμε το ενδιαφέρον και την περιέργεια των παιδιών αμείωτα δεν  αποκαλύψαμε την υπόθεση του βιβλίου. Αντ'αυτού ζητήθηκε από τα παιδιά να μαντέψουν ποιά ιστορία κρύβεται μέσα στις σελίδες του βιβλίου. Η φαντασία των παιδιών πήρε για άλλη μια φορά τα ηνία και ιδού το αποτέλεσμα:



Την ημέρα της παρουσίασης περίμεναν με ανυπομονησία να γνωρίσουν τόσο την ηρωίδα του βιβλίου, τη μικρή Αννούλα, όσο και να δούν εάν είχαν μαντέψει σωστά  την υπόθεση του παραμυθιού. Παρά το γεγονός ότι δεν μαντέψαμε σωστά δεν στεναχωρεθήκαμε καθόλου.  Απολαύσαμε την παρουσίαση, τραγουδήσαμε μαζί με τη συγγραφέα και ζωγραφίσαμε την μικρή Αννούλα.


 
 
          


Μέσα από την ενασχόλησή μας με το παιδικό βιβλίο δώθηκαν ποικίλες ευκαιρίες διήγησης με τήρηση της διαδοχικής σειράς των γεγονότων αλλά και σύνθεσης ιστοριών με βασικό σκοπό τον εμπλουτισμό του προφορικού λόγου των νηπίων, την οργάνωση του λόγου τους και την κατανόηση της σχέσης προφορικού- γραπτού λόγου και εικόνας- αναπαράστασης του κόσμου. Ταυτόχρονα τα παιδιά είχαν την ευκαιρία να αντιληφθούν την κοινωνική διάσταση του γραπτού λόγου και να τον αξιοποιήσουν για να  επικοινωνήσουν και να μεταφέρουν τις ιδέες τους στο ευρύτερο κοινωνικό σύνολο.

1 σχόλιο: