Πέμπτη 31 Οκτωβρίου 2013

ΔΙΑΜΟΡΦΩΣΗ ΕΣΩΤΕΡΙΚΟΥ ΚΑΙ ΕΞΩΤΕΡΙΚΟΥ ΧΩΡΟΥ ΤΟΥ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟΥ- Νηπιαγωγείο Αγίου Ανδρέα


Διαμόρφωση εσωτερικού  και εξωτερικού χώρου του νηπιαγωγειου

 Νηπιαγωγείο Αγίου Ανδρέα-Πραστού

Νηπιαγωγός Τετώρου Σταματίνα

 

 Στόχος: Να συμμετέχουν τα παιδιά ενεργά στη διαμόρφωση του εσωτερικού και εξωτερικού χώρου του νηπιαγωγείου.

Χρόνος υλοποίησης: 10 μέρες.

Αριθμός παιδιών: 22

   Συνήθως ξεκινάμε τη σχολική χρονιά έχοντας ήδη διαμορφώσει τον εσωτερικό και εξωτερικό χώρο του νηπιαγωγείου  μας.

   Κάποια  χρονιά έβαφαν το Νηπιαγωγείο τα συνεργεία του Δήμου  και τελείωσαν  ακριβώς μία ημέρα πριν ξεκινήσουν τα σχολεία. Το μόνο που προλάβαμε να κάνουμε ήταν να το καθαρίσουμε .

Τα παιδιά μπήκαν σε έναν εντελώς άδειο χώρο. Αρχικά το θεωρήσαμε  λύση αναγκαιότητας, στην πορεία όμως διαπιστώσαμε ότι τα παιδιά εκείνη τη χρονιά λειτούργησαν αποδοτικότερα ίσως επειδή  είχαν συμμετάσχει στη διαμόρφωσή του. Στεφτήκαμε ότι  ήταν τυχαίο και το εφαρμόσαμε και την επόμενη χρονιά και από τότε το εφαρμόζουμε συνέχεια.

    Με την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς το νηπιαγωγείο μας ήταν άδειο, όπως το βλέπετε στις φωτογραφίες.

 





 
     
    Ρωτήσαμε τα παιδιά αν τους αρέσει το καινούριο τους σχολείο.  Όλα είπαν πως όχι, γιατί ήταν άδειο. 

    Η συμμετοχή των παιδιών   στο σχεδιασμό του χώρου σε γωνιές προωθεί την ενεργό συμμετοχή τους  και τα καθιστά πιο υπεύθυνους χρήστες των υλικών , αφού γνωρίζουν για πιο λόγο αποφάσισαν να τοποθετήσουν τα συγκεκριμένα υλικά στην κάθε γωνιά και για ποιες δραστηριότητες τους είναι απαραίτητα.

    Στην ολομέλεια της τάξης παροτρύναμε τα παιδιά να σκεφτούν τι θα μπορούσαν να κάνουν σε κάθε γωνιά ξεχωριστά και καταγράψαμε τις προτάσεις τους. Στη συνέχεια τα καλέσαμε να σκεφτούν και να αναφέρουν ποια υλικά ή αντικείμενα νομίζουν ότι θα χρειαστούν, ώστε να μπορούν να παίζουν εκεί τα παιχνίδια που προανέφεραν.

   Επίσης συζητήσαμε  μαζί τους για τον αριθμό των παιδιών που μπορούν να παίζουν ταυτόχρονα στην ίδια γωνιά, καταλήξαμε στον αριθμό και κατασκεύασαν πίνακες πληροφόρησης γύρω από τις γωνιές.

Ξεκινήσαμε από το μαγαζάκι. Και άρχισε το παιχνίδι των  ερωτήσεων και απαντήσεων.

-Τι νομίζετε  ότι είναι αυτό;

-Ένα μαγαζάκι.

-Τι πιστεύετε ότι μπορούμε να βάλουμε για να μην είναι άδειο;

-Φρούτα και λαχανικά.

-Ταμπέλες.

-Καλάθια και καρότσια.

-Ταμειακή, αποδείξεις και λεφτά.

-Μία ζυγαριά και σακούλες.

-Κρέατα.

-Διάφορα πράγματα.

-Όπως;

-Γιαουρτάκια, μπισκότα, παιχνίδια...........

-Πώς νομίζετε ότι μπορούμε να βρούμε όλα αυτά που είπατε;

-Να τα αγοράσουμε.

- Κάποιος άλλος τρόπος;

-Δεν ξέρουμε.  

  -Πόσα παιδιά θεωρείτε ότι μπορούν να παίζουν μέσα χωρίς να είναι άδειο και χωρίς να στριμώχνονται;

-Τρεις ήταν οι προτεινόμενοι αριθμοί. Τέσσερα,  δύο και τρία.

Δοκιμάσαμε με όλους τους παραπάνω αριθμούς και αποφασίσαμε πως δύο παιδάκια παίζουν άνετα. Κατασκευάσαμε και τον ανάλογο πίνακα πληροφόρησης.


 


        Γράψαμε κανόνες που ισχύουν για τη συγκεκριμένη γωνιά και τους ζωγραφίσαμε.


 


   Γράψαμε κανόνες που ισχύουν για όλες τις γωνιές, τους ζωγραφίσαμε, κάναμε κολάζ, τους υπογράψαμε και τους αναρτήσαμε στον πίνακα.


                         Κατασκευάσαμε ταμπέλες με τα προϊόντα και τις τιμές.
 




                                         Το μαγαζάκι μας είναι έτοιμο.

 

   Με τον ίδιο τρόπο ενεργήσαμε και για τις άλλες γωνιές. Στην πορεία αλλάξαμε και τη θέση κάποιων γωνιών, αφού τα ίδια τα παιδιά διαμαρτυρήθηκαν ότι σε ένα μόνο μέρος συνωστίζονται όλα σχεδόν τα παιδιά, ενώ το υπόλοιπο νηπιαγωγείο παρέμενε άδειο. Έτσι τα κουζινικά μεταφέρθηκαν σε άλλο χώρο και η γωνιά με το οικοδομικό υλικό χωρίστηκε σε δύο μέρη.

    




 
                                       


     

                                                                                    

 

    Η ίδια διαδικασία τηρήθηκε και για τον αύλειο χώρο. Τα παιδιά πρότειναν να βάλουμε κουβαδάκια, φτυαράκια και φορτηγά κάτω από την τέντα, επειδή εκεί έχει χαλίκια.

Ζήτησαν μπάλες, μπασκέτα, τραμπολίνο, τουβλάκια........

    Αυτό που μας εντυπωσίασε ήταν, ότι ένα νήπιο πρότεινε να ζωγραφίσουμε τον άσπρο τοίχο για να γίνει όμορφος.

 Όλα ενθουσιάστηκαν και ξεκίνησε η υλοποίησή του. Τα παιδιά ρωτήθηκαν τι ήθελαν να ζωγραφίσουν. Ανάλογα με τις απαντήσεις τους  χωρίστηκαν σε έξι ομάδες και οριοθετήθηκε ο χώρος τους.

   Ανακατέψαμε χρώματα, βάλαμε στολή εκστρατείας και ξεκινήσαμε.

  
   Η μία ομάδα ζωγράφισε ένα χωριό (σπίτια, δέντρα, λουλούδια, ουράνιο τόξο).
 
 
 


Η δεύτερη ομάδα έφτιαξε ζώα πραγματικά και μυθολογικά (τίγρη,  λιοντάρι, μινώταυρο και δράκο).
 
                                 

Η τρίτη ομάδα ζωγράφισε παιδιά ( με σκάλα, σε πισίνα, ντυμένα φαντάσματα).
 
 
                                 

Η τέταρτη ομάδα ζωγράφισε τη θάλασσα (ψάρια, υποβρύχια και καρχαρίες).
 
 
 
 

Η πέμπτη ομάδα ζωγράφισε τα μέσα μεταφοράς, (αυτοκίνητο, τρένο)

     


και η έκτη ομάδα ζωγράφισε ήρωες της τηλεόρασης (Σούπερμαν και τρανσφόρμερ).
 
 


   Πρώτη φορά είδαμε είκοσι δύο παιδιά (πολύ ζωηρά) να δουλεύουν δύο ώρες ασταμάτητα χωρίς να αποσπάται η προσοχή τους από την καλλιτεχνική τους δημιουργία.

Το αποτέλεσμα ήταν καταπληκτικό γιατί είχε την σφραγίδα των παιδιών.

 

Βιβλιογραφία: ΥΠΕΠΘ, Παιδαγωγικό Ινστιτούτο,(2005). Οδηγός  Νηπιαγωγού Εκπαιδευτικοί Σχεδιασμοί, Δημιουργικά Περιβάλλοντα Μάθησης. Αθήνα: Ο.Ε.Δ.Β.

 
 
 
 
 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου