ΕΙΣΑΓΩΓΗ: Ο προβληματισμός ως προς τι θα μπορούσε να περιλαμβάνει η φετινή εκδήλωση για την επέτειο της 25ης Μαρτίου στο Νηπιαγωγείο και το πώς θα μπορούσαμε να εμπλέξουμε τα παιδιά στην προετοιμασία της μας οδήγησε στην απόφαση να ασχοληθούμε με το έργο του Θεόφιλου γενικά και ειδικά με τους πίνακες που αφορούν την επανάσταση του 1821.
ΣΤΟΧΟΙ: Τα παιδιά ενθαρρύνονται
- να γνωρίζουν έργα μεγάλων ζωγράφων
- να αναπτύσσουν ενδιαφέρον για ιστορικά γεγονότα
- να παίρνουν πληροφορίες από τα έργα τέχνης στα οποία συνυπάρχουν γραπτός λόγος και εικόνα
- να εκφράζονται με τον αυτοσχεδιασμό και τη μίμησηνα συνεργάζονται και να δημιουργούν από κοινού
- να είναι σε θέση να παρουσιάζουν τα αποτελέσματα της εργασίας τους.
ΠΡΙΝ ΤΗ ΓΙΟΡΤΗ:
Η επαφή και η γνωριμία των παιδιών με το έργο του ζωγράφου Θεόφιλου Χατζημιχαήλ πραγματοποιήθηκε μέσα από δραστηριότητες με τους πίνακές του. Ειδικότερα, κάναμε χρήση του υλικού που βρήκαμε στην http://www.mgamuseum.gr/THEOFILOS.pdf και τα οποίο προσαρμόσαμε ώστε να γίνει κατανοητό από τα νήπια. Αφού προηγήθηκε κάποιο χρονικό διάστημα ενασχόλησης των παιδιών με τους πίνακες μέσω γλωσσικών, μαθηματικών και δραστηριοτήτων εικαστικών τους προτείναμε κατόπιν να παρουσιάσουν όσα έμαθαν στη γιορτή που θα ετοιμάζαμε για την 25η Μαρτίου. Για να μπορέσουμε να δουλέψουμε καλύτερα, τα παιδιά με κλήρωση δημιούργησαν τέσσερις ομάδες: η πρώτη ήταν οι αφηγητές, η δεύτερη ήταν τα παιδιά που θα αναπαριστούσαν τους πίνακες ζωγραφικής δημιουργώντας παγωμένες εικόνες, η τρίτη ομάδα θα ζωντάνευε τους πίνακες δημιουργώντας φανταστικούς διαλόγους με τα πρόσωπα και η τέταρτη ομάδα θα τραγουδούσε τον "Θούριο" του Ρήγα.
ΤΗΝ ΗΜΕΡΑ ΤΗΣ ΓΙΟΡΤΗΣ:
Αρχικά κάθε αφηγητής έλεγε κάποια λόγια ( κείμενο από το υλικό που χρησιμοποιήσαμε προσαρμοσμένο κατάλληλα ώστε να μπορέσουν τα παιδιά να το αποδώσουν) και στη συνέχεια προβαλλόταν ένα βίντεο με τις δημιουργίες των παιδιών:
- "Ο Θεόφιλος Χατζημιχαήλ ήταν γιος τσαγκάρη. Γεννήθηκε στη Μυτιλήνη. Ο παππούς του ήταν αγιογράφος. Δεκαέξι χρονών έφυγε από το σπίτι του και πήγε στη Σμύρνη. Εκεί δούλεψε σαν θυρωρός στο Ελληνικό Προξενείο. Τότε άρχισε να ζωγραφίζει."
- "Έζησε αρκετό καιρό στο Πήλιο και στο Βόλο. Μετά το Βόλο πηγαίνει πάλι στη Σμύρνη. Για να ζήσει κάνει πολλές δουλειές: αχθοφόρος, σοβατζής, έκοβε ξύλα. Όπου πήγαινε έφτιαχνε θίασο με παιδιά με τον οποίο έδινε παραστάσεις στις γειτονιές. Όταν τελείωνε η περιοδεία, έπαιρνε τα παιδιά σε φωτογραφείο και φωτογραφίζονταν όλοι μαζί."\
- Η αγαπημένη έκφραση του Θεόφιλου: "Πάρε Πόζα"
-
"Ο Θεόφιλος, αν
κι έκανε πολλές δουλειές για να ζήσει, τη ζωγραφική δεν την άφησε. Σε κάθε
ευκαιρία ζωγράφιζε για ένα κομμάτι ψωμί, για ένα πιάτο φαγητό. «Αν τον κερνούσες
και ένα ρακί, σου ζωγράφιζε ολόκληρο τοίχο», λένε οι Μυτιληνιοί που τον
γνώρισαν."
- Θεόφιλος και Λογοτεχνία: "Ερωτόκριτος" του Βιτσέντζου Κορνάρου
-
"Κοπάνιζε
χορτάρια και λουλούδια, κεραμίδια, φλούδες ροδιού και τα ανακάτευε με μπογιές
που χρησιμοποιούσαν οι σοβατζήδες. Άλλοτε έβαζε μέσα γάλα συκιάς ή ασπράδι
αυγού για να «δέσει το χρώμα». Ζωγράφιζε παντού, σε τοίχους, σε ξύλα, σε μουσαμάδες, σε
χαρτόνια, σε πάγκους καφενείων."
- "Ο Θεόφιλος
ήταν ένας ιδιαίτερος άνθρωπος. Ντυνόταν περίεργα, ήταν μοναχικός και γι’ αυτό
το λόγο πάρα πολλοί τον πείραζαν και τον έλεγαν παράξενο. Αυτό όμως που πρέπει
να καταλάβουμε είναι ότι ο Θεόφιλος ήταν ένας ρομαντικός άνθρωπος με ταλέντο
που αγαπούσε πολύ την Ελλάδα και την ιστορία της. Πολλά έργα του είχαν θέμα
τους πρόσωπα και γεγονότα της ελληνικής επανάστασης του 1821."
- ΘΕΟΦΙΛΟΣ ΚΑΙ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ
- Ιστορία με αφορμή έναν πίνακα του Θεόφιλου
- ΑΝΑΠΑΡΑΣΤΑΣΗ ΠΙΝΑΚΩΝ
- Προβάλλαμε σε power point πίνακες του Θεόφιλου με θέμα την Ελληνική επανάσταση. Τους πίνακες τα παιδιά τους αναπαριστούσαν παίρνοντας τις θέσεις των προσώπων που υπήρχαν σε αυτούς. Κάθε παιδί την ημέρα της γιορτής πατούσε το ποντίκι και στην οθόνη προβολής εμφανιζόταν ένα τμήμα του πίνακα. Το παιδί έπαιρνε τη στάση του προσώπου που εμφανιζόταν. Σταδιακά τα παιδιά συμπλήρωναν τον πίνακα ενώ ταυτόχρονα δημιουργούσαν μια παγωμένη εικόνα με τα σώματά τους.
1 κολοκοτρωνησ from kostadtheod
Με τον ίδιο τρόπο παρουσίασαν και κάποιους άλλους πίνακες αλλά αυτή τη φορά τα παιδιά τους "ζωντάνευαν" συμμετέχοντας σε φανταστικούς διαλόγους που μπορεί να έκαναν τα πρόσωπα του πίνακα. Πριν τη γιορτή είχαν αποφασίσει τα ίδια τι θα έλεγαν και τι φαντάζονταν ότι μπορούν να συζητούσαν οι εικονιζόμενοι ήρωες.
Με τον ίδιο τρόπο παρουσίασαν και κάποιους άλλους πίνακες αλλά αυτή τη φορά τα παιδιά τους "ζωντάνευαν" συμμετέχοντας σε φανταστικούς διαλόγους που μπορεί να έκαναν τα πρόσωπα του πίνακα. Πριν τη γιορτή είχαν αποφασίσει τα ίδια τι θα έλεγαν και τι φαντάζονταν ότι μπορούν να συζητούσαν οι εικονιζόμενοι ήρωες.
5 τα ελευθερια, 1933» from kostadtheod
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ: Τα παιδιά συνεργάστηκαν αποτελεσματικά ώστε να παρουσιάσουν στο τέλος όλα όσα είχαν δημιουργήσει στα πλαίσια των δραστηριοτήτων για το έργο του Θεόφιλου. Απομνημονεύοντας μικρά κείμενα που ήταν σχετικά με αυτά που είχαν ακούσει το προηγούμενο χρονικό διάστημα, συμμετέχοντας με το σώμα τους και με τα λόγια τους στις αναπαραστάσεις των πινάκων κατάφεραν να παρουσιάσουν στους γονείς τους όσα αποκόμισαν από την ενασχόλησή τους με το θέμα.
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ:
Μουσείο Νεοελληνικής Τέχνης(2002). Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα- Μίκα Παυλίδου: Γνωρίζω τον Θεόφιλο.Ρόδος: Δημοτική Πινακοθήκη.Ανακτήθηκε 7/03/2016 από : http://www.mgamuseum.gr/THEOFILOS.pdf
ΥΠΕΠΘ, (2002). Διαθεματικό Ενιαίο Πλαίσιο Προγραμμάτων Σπουδών για το Νηπιαγωγείο. Προγράμματα Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Δραστηριοτήτων. Αθήνα : Παιδαγωγικό Ινστιτούτο.
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ: Τα παιδιά συνεργάστηκαν αποτελεσματικά ώστε να παρουσιάσουν στο τέλος όλα όσα είχαν δημιουργήσει στα πλαίσια των δραστηριοτήτων για το έργο του Θεόφιλου. Απομνημονεύοντας μικρά κείμενα που ήταν σχετικά με αυτά που είχαν ακούσει το προηγούμενο χρονικό διάστημα, συμμετέχοντας με το σώμα τους και με τα λόγια τους στις αναπαραστάσεις των πινάκων κατάφεραν να παρουσιάσουν στους γονείς τους όσα αποκόμισαν από την ενασχόλησή τους με το θέμα.
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ:
Μουσείο Νεοελληνικής Τέχνης(2002). Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα- Μίκα Παυλίδου: Γνωρίζω τον Θεόφιλο.Ρόδος: Δημοτική Πινακοθήκη.Ανακτήθηκε 7/03/2016 από : http://www.mgamuseum.gr/THEOFILOS.pdf
ΥΠΕΠΘ, (2002). Διαθεματικό Ενιαίο Πλαίσιο Προγραμμάτων Σπουδών για το Νηπιαγωγείο. Προγράμματα Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Δραστηριοτήτων. Αθήνα : Παιδαγωγικό Ινστιτούτο.
ΠΟΛΥ ΚΑΛΗ ΔΟΥΛΕΙΑ.
ΑπάντησηΔιαγραφήΜΠΡΑΒΟ ΣΑΣ!
Φ.Ν.