ΒΑΣΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΤΗΣ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗΣ FREINET
1. Συνεργασία- Πολιτειότητα
Με την υποστήριξη της ομάδας αναπτύσσεται η φιλία, η συνεργασία, η αλληλοβοήθεια, το μοίρασμα, ο αλληλοσεβασμός. Οι μαθητές λειτουργούν ως κοινότητα, αναλαμβάνουν ρόλους και ευθύνες σε συλλογικά έργα και δράσεις. Με αυτόν τον τρόπο λειτουργίας, καλλιεργείται στα παιδιά υπευθυνότητα, συνέπεια, αυτονομία, ελευθερία.
Ενδεικτικές Δραστηριότητες:
• Πότισμα των λουλουδιών της τάξης
• Καταμερισμός της φροντίδας του σχολικού κήπου
• Βιβλιοθήκη
• Ανακύκλωση ή
• Σύνταξη των σχολικών εντύπων
• Μαθητικά Συμβούλια
2. Ελευθερία και Έκφραση
• Ελευθερία επιλογής των Σχεδίων εργασίας-δράσεων (συλλογικών και ατομικών, σύμφωνα με τα ενδιαφέροντα, τις κλίσεις και τα ταλέντα των μαθητών)
• Ελευθερία στην κίνηση μέσα στην τάξη (και στα εργαστήρια κατά την υλοποίηση των εργασιών)
• Ελευθερία στο σχεδιασμό του ατομικού πλάνου εργασίας
3. Επικοινωνία
• Επικοινωνία για την συνεργασία στην τάξη ανάμεσα στους μαθητές.
• Επικοινωνία για τη συνεργασία με άλλες τάξεις μέσω της αλληλογραφίας.
• Επικοινωνία για την αξιοποίηση, διάδοση, δημοσίευση των πνευματικών έργων των μαθητών μέσω των σχολικών εντύπων.
Εργαλεία – τεχνικές της ελεύθερης έκφρασης και επικοινωνίας
• Το Τυπογραφείο
• Η έκδοση της σχολικής εφημερίδας
• Τα Μικρά βιβλία
• Η αλληλογραφία
• Ο κινηματογράφος
4.«Φυσική» Μέθοδος Μάθησης. Πειραματικός Ψηλαφισμός.
• Οι μαθητές μαθαίνουν γραφή και ανάγνωση με την αλληλογραφία, τα Μικρά βιβλία, την εφημερίδα, τα κείμενα των ίδιων των μαθητών.
• Η μάθηση βασίζεται στα Σχέδια εργασίας – δράσης τα οποία είναι συλλογικά και ατομικά.
• Οι μαθητές μαθαίνουν μαθηματικά με αληθινούς υπολογισμούς για ζητήματα της τάξης ή για κατασκευές και πειράματα και εξασκούνται με ασκήσεις για να βελτιωθούν ώστε να ανταποκριθούν στις αληθινές περιστάσεις.
• Η μάθηση εδώ επιτυγχάνεται με την έρευνα και την ανακάλυψη, μέσω δοκιμής και λάθους, με το λάθος εδώ να αποτελεί ευλογία και όχι μομφή!
Μεθοδολογία
• Τα Σχέδια εργασίας- δράσης (πρότζεκτ) με τους μαθητές να σχηματίζουν ομάδες και να επισκέπτονται χώρους και τόπους, να παίρνουν συνεντεύξεις, να φωτογραφίζουν.
• Βιωματική μάθηση, μέσω της εμπειρίας
• Διαθεματικότητα
5.Κέντρα ενδιαφέροντος (complexe d'intérêt)
• Tα ενδιαφέροντα των παιδιών και η φυσική τους περιέργεια είναι τα σημεία εκκίνησης για μία διαδικασία μάθησης.
6. Η σύνδεση του σχολείου με την κοινωνία
• Ένα σχολείο με υποστηρικτικούς θεσμούς πολιτειότητας, υγείας και πολιτισμού, ένα σχολείο χωρίς κάγκελα, ανοιχτό και δημόσιο με όρους ισότητας και ελευθερίας.
• Ενισχύονται οι διαδρομές από το σχολείο προς την κοινότητα.
ΠΗΓΗ:https://skasiarxeio.wordpress.com/κειμενα/.../σοφία-λάχλου-οι-αρχές-της-παιδαγωγικής
ΣΗΜΕΙΑ ΣΥΓΚΛΙΣΗΣ ΤΗΣ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗΣ FREINET ΜΕ ΤΗΝ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗ ΑΓΩΓΗ
Δρ Τριανταφυλλιά Νικολούδη Σχολική Σύμβουλος 7ης Περιφέρειας Π.Α.
ΒΑΣΙΚΑ ΣΗΜΕΙΑ ΤΗΣ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗΣ FREINET ΤΙ ΙΣΧΥΕΙ ΣΤΗΝ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗ ΑΓΩΓΗ
F(reinet): Συνεργασία- αλληλοσεβασμός-αλληλοβοήθεια.
Ν(ηπιαγωγείο): Λειτουργία των νηπίων σε ομάδες. Συλλογική δράση.
F: Καλλιέργεια υπευθυνότητας ,συνέπειας. Ανάληψη πρωτοβουλιών.
Ν: Ομάδες υπευθύνων. Παιδαγωγικό Συμβόλαιο.
F: Ελεύθερη Έκφραση
Ν: Επιλογή σχεδίων εργασίας
F: Ελευθερία στην κίνηση
Ν: Επιλογή γωνιών ενασχόλησης. Ελευθερία επιλογής δραστηριοτήτων.
F: Επικοινωνία μεταξύ των μαθητών
Ν: Λειτουργία ομάδας.
F: Επικοινωνία με άλλες τάξεις
Ν: Κοινή δράση μεταξύ νηπιαγωγείων, νηπιαγωγείων και δημοτικού, συνεκπαίδευση.
F: « Φυσική» μέθοδος μάθησης.
Ν: Επίλυση προβλημάτων. Μαθηματικά. Η μάθηση μέσω της ανακάλυψης . Εποικοδομητισμός
F: Πειραματικός Ψηλαφισμός.
Ν: Παιδαγωγική του λάθους. Αναδυόμενη γραφή.
F: Κέντρα ενδιαφέροντος
Ν: Δημιουργία γωνιών που κεντρίζουν το ενδιαφέρον των παιδιών
ΧΡΗΣΙΜΕΣ ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΕΣ:
https://skasiarxeio.wordpress.com/αρχεσ-και-τεχνικεσ-φρενε/
tvxs.gr/news/paideia/sxoleio-toy-laoy
https://dialogos.minedu.gov.gr/η-παιδαγωγική-του-σελεστέν-φρενέ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου