Πρόγραμμα κυκλοφοριακής αγωγής
«Ασφαλώς κυκλοφορώ»
2ο Νηπιαγωγείο Μεγαλόπολης
Υπεύθυνες νηπιαγωγοί:
Οικονόμου Θεοδώρα
Μελά Γεωργία
Σχολικό Έτος: 2016-2017
Μέσα από την υλοποίηση αυτού του προγράμματος κυκλοφοριακής αγωγής,
επιχειρήσαμε να φέρουμε τα παιδιά σε επαφή με κάποιους βασικούς κανόνες οδικής
ασφάλειας και να τα ευαισθητοποιήσουμε ως προς την την τήρηση αυτών των κανόνων
καθώς και τις πιθανές συνέπειες από τη μη τήρησή τους.
Επιλέξαμε το συγκεκριμένο θέμα
γιατί είναι σύμφωνο με τα βιώματα των παιδιών , μιας και τα περισσότερα
μετακινούνται μέσα στην πόλη είτε πεζοί είτε με ποδήλατο.
Οι στόχοι που επιδιώξαμε ήταν οι
εξής:
1)
Γνωριμία και εξοικείωση των παιδιών με τα σήματα
του ΚΟΚ.
2)
Συνειδητοποίηση των κανόνων οδικής ασφάλειας
καθώς και των συνεπειών από τη μη τήρησή τους.
3)
Σεβασμός στους οδηγούς , στα άλλα παιδιά και στα
διερχόμενα ζώα.
4)
Υιοθέτηση θετικών συμπεριφορών μέσα στο
αυτοκίνητο.
5)
Εξάσκηση
στις έννοιες χώρου (αριστερά-δεξιά, απέναντι, δίπλα ,πάνω , κάτω, στη
μέση κλπ) .
6)
Γνωριμία και κατηγοριοποίηση των μέσων
μεταφοράς.
7)
Ψυχαγωγία των παιδιών μέσα από την καλλιέργεια
καλλιτεχνικών δεξιοτήτων .
Αφορμή για να ξεκινήσουμε τη συζήτηση στάθηκε το γεγονός ότι πολλά από τα
παιδιά της τάξης μετακινούνται με ποδήλατο. Το θέμα κίνησε αμέσως το ενδιαφέρον
τους και ξεκίνησαν να καταθέτουν τις εμπειρίες τους:
«Εγώ έχω μάθει να κάνω ποδήλατο
χωρίς βοηθητικές ρόδες»
«Μια φορά είχα πέσει από το ποδήλατο, αλλά δεν πόνεσα» .
Ξεκινήσαμε να αναφερόμαστε λοιπόν
σιγά σιγά στους πιθανούς κινδύνους που μπορεί να διατρέχουμε διασχίζοντας το
δρόμο, είτε πεζοί , είτε με ποδήλατο και τι πρέπει να προσέχουμε για να είμαστε
πιο ασφαλείς. Τα παιδιά εξέφρασαν πολύ εύστοχα τις απόψεις τους:
«Πρέπει να κοιτάμε δεξιά-αριστερά
στις διασταυρώσεις»
«Περιμένουμε να περάσουν πρώτα τα αυτοκίνητα.»
- Κρίνοντας λοιπόν από το μεγάλο τους ενδιαφέρον για το θέμα, αποφασίσαμε να τους διαβάσουμε το βιβλίο «Ο φίλος μου ο ποδηλατάκιας», μία έκδοση του Υπουργείου Μεταφορών.
- Μετά την ανάγνωση του παραμυθιού τα παιδιά ζωγράφισαν ό,τι τους έκανε εντύπωση:
- Kουβεντιάσαμε για το πώς πρέπει να κυκλοφορούμε στο δρόμο με ασφάλεια, για τους πιθανούς κινδύνους που διατρέχουμε και πώς μπορούμε να προφυλαχθούμε. Σχετικά με τους τρόπους προφύλαξης των ποδηλατών κάναμε την παρακάτω δραστηριότητα σε φύλλο εργασίας:
- Κατόπιν διαπιστώνοντας ότι το θέμα εξακολουθεί να τραβάει το ενδιαφέρον των παιδιών, διαβάσαμε το βιβλίο «Κυκλοφοριακή Αγωγή για παιδιά» των εκδόσεων Σμυρνιωτάκη.
- Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έδειξαν τα παιδιά για τα σήματα οδικής κυκλοφορίας. Μιλήσαμε για το σχήμα και το χρώμα τους και τί υποδηλώνει το καθένα (κίνδυνος, απαγόρευση, υποχρέωση). Αναφερθηκαμε στο πολυγωνικό σχήμα του STOP. Σε φύλλο εργασίας τα παιδιά συμπλήρωσαν έναν πίνακα διπλής εισόδου (σήματα ΚΟΚ και αντίστοιχο σχήμα):
- Aποφασίσαμε μετά από αυτό να ζωγραφίσουμε σε ομάδες τα δικά μας, να τα πλαστικοποιήσουμε και να παίξουμε τους οδηγούς με σύνεργα τα σήματα ΚΟΚ, μπαστούνια και στεφάνια.
- Μιλήσαμε για την αναγκαιότητα των φαναριών και πόσο σημαντικό είναι να πειθαρχεί ο οδηγός σε αυτά. Εξηγήσαμε ποιο είναι το νόημα του κάθε χρώματος και τί πρέπει να κάνει ο οδηγός.
- Σε φύλλο εργασίας τα παιδιά χρωμάτισαν το κάθε φανάρι με το αντίστοιχο χρώμα και δίπλα κόλλησαν την ενέργεια που πρέπει να ακολουθεί κάθε φορά ο οδηγός.
- Επίσης συμπλήρωσαν σταυρόλεξο με τις τρείς λέξεις: «Φανάρι, διάβαση, τροχονόμος».
- Αργότερα κόψαμε 3 κυκλάκια στα αντίστοιχα χρώματα των φαναριών και τα κολλήσαμε σε μακρόστενο μαύρο χαρτόνι. Αναφερθήκαμε στις έννοιες «πάνω», «κάτω» και «στη μέση». Τονίσαμε ιδιαίτερα το ότι υπάρχουν διαφορετικά φανάρια για τα αυτοκίνητα & για τους πεζούς, καθώς και τη σημασία της διάβασης πεζών.
- Διαβάσαμε επίσης : «Το ποίημα του κου ΚΟΚ» και «Καλώς τον κο ΚΟΚ» της Ελένης Πιτσιδοπούλου.
- Τα παιδιά κατέθεσαν τις εμπειρίες τους σχετικά με την οδική κυκλοφορία, οι οποίες ήταν άλλες φορές θετικές και άλλες αρνητικές:
«Βγαίνω κάθε απόγευμα βόλτα με το
ποδήλατο, αλλά προσέχω»
«Ο θείος μου μια φορά είχε χτυπήσει με το αυτοκίνητο, αλλά
μετά έγινε καλά» .
«Μια φορά μου είχε πεταχτεί η μπάλα στο δρόμο και το
αυτοκίνητο που ερχόταν, φρέναρε απότομα».
Αυτό το τελευταίο περιστατικό στάθηκε αφορμή να
προβληματιστούμε για το τί θα κάναμε εμείς σε ανάλογη περίπτωση. Τα παιδιά πολύ
εύστοχα αποτύπωσαν στο χαρτί τις σκέψεις τους:
- Κατόπιν τα παιδιά έκοψαν αυτοκίνητα απο χαρτόνι, τα χρωμάτισαν και κρέμασαν ταμπελίτσα «Οδήγα με ασφάλεια».
- Βλέποντας ότι το θέμα εξακολουθεί να κρατάει το ενδιαφέρον των παιδιών, προχωρήσαμε στην κατασκευή μακέτας χρησιμοποιώντας χαρτί του μέτρου, εκτυπώσιμα τρισδιάστατα σπιτάκια, κανσόν και σήματα τροχαίας-μινιατούρες που διέθετε η τάξη μας. Τα παιδιά διασκέδασαν με αυτήν τη δραστηριότητα τόσο κατά την κατασκευή της, όσο και με τη χρήση της αργότερα.
Μέσα από αυτό το πρόγραμμα πιστεύουμε πως ευαισθητοποιήσαμε τα παιδιά
πάνω σε κάποιους κανόνες οδικής ασφάλειας. Η μόνη θα λέγαμε «δυσκολία» που
συναντήσαμε ήταν πως συχνά οι κανόνες αυτοί έρχονταν σε αντίθεση με όσα βλέπουν
τα παιδιά στην τυχόν «λανθασμένη» συμπεριφορά των γονέων. Πολλά παιδιά μας
έλεγαν: «ο μπαμπάς μου δε φοράει ζώνη» ή «η μαμά πολλές φορές πατάει γκάζι λίγο
παραπάνω». Κατά τα άλλα όμως θεωρούμε
πως με αυτό το πρόγραμμα καταφέραμε αρκετά να καλλιεργήσουμε όχι μόνο ενα
σεβασμό στους κανόνες του ΚΟΚ, αλλά και
στους συνανθρώπους μας γενικότερα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου