Δευτέρα 22 Ιανουαρίου 2018

"ΜΟΙΡΑΖΟΜΑΙ" -1ο Νηπιαγωγείο Μεγαλόπολης


"ΜΟΙΡΑΖΟΜΑΙ"

1o ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΜΕΓΑΛΟΠΟΛΗΣ

ΕΙΣΑΓΩΓΗ- ΑΦΟΡΜΗΣΗ: Από την έναρξη της σχολικής χρονιάς τα παιδιά έφερναν από το σπίτι στο σχολείο διάφορα αγαπημένα τους παιχνίδια. Κάποιοι/ες χαίρονταν να τα παίζουν με τους άλλους, άλλοι/ες απλά τα έδειχναν και μια μεγάλη μερίδα αρνούνταν να τα μοιραστούν και επέλεγαν να παίζουν μόνοι τους. Ξεκίνησαν να εκδηλώνονται διάφορες προστριβές μεταξύ των παιδιών και παράπονα. Η πρώτη μας απόφαση ήταν να συμφωνήσουμε να μην φέρνει κανείς πια παιχνίδια στο σχολείο και να παίζουν όλοι/ες με το υλικό που διαθέτει η κάθε τάξη. Αρχικά όλοι το σεβάστηκαν. Περνώντας όμως ο καιρός κάποιοι/ες ξεχνιούνταν με αποτέλεσμα να καταλήγουν τα παιχνίδια στο γραφείο του σχολείου μέχρι την ώρα της αποχώρησης. Στο μεταξύ όλο και περισσότερο τα παιδιά ζητούσαν να πάνε ταυτόχρονα στις τσάντες τους είτε για να πιουν νερό είτε να βάλουν κάτι μέσα σε αυτές. Μυστικές συναντήσεις στο διάδρομο με διάφορες δικαιολογίες. Ανακαλύψαμε λοιπόν ότι τα παιχνίδια έρχονταν στο σχολείο, κρυφά μέσα σε τσέπες και τσάντες. Αποφασίσαμε να δράσουμε λίγο διαφορετικά και να ικανοποιήσουμε την επιθυμία των παιδιών για την μεταφορά παιχνιδιών στο σχολείο αλλά ταυτόχρονα να μην δημιουργείτε πρόβλημα μεταξύ τους. Με τη βοήθεια του παραμυθιού του Κώστα Μάγου "Η φεγγαρόπιτα" από τις εκδ. Διάπλαση, ενθαρρύναμε τα παιδιά να κατανοήσουν την αξία του να μοιράζεσαι με τον άλλο/η. Στο σχολείο, στην γειτονιά, στην πόλη, στη χώρα και σε ολόκληρο τον πλανήτη μοιραζόμαστε με τους άλλους αντικείμενα, ιδέες, αξίες, χαρές, λύπες, μυστικά και τόσα άλλα βγαίνοντας από την μοναξιά και την απομόνωση  λειτουργώντας με διάθεση συνεργασίας, προσφοράς και αλληλοκατανόησης.
ΣΤΟΧΟΙ:
Τα παιδιά ενθαρρύνονται:
  • να εκφράσουν τις απόψεις τους  σχετικά με το τι σημαίνει η έννοια "μοιράζομαι"
  • να συμμετέχουν σε συζητήσεις και να χρησιμοποιούν στοιχειώδη επιχειρηματολογία
  • να ακούν και να κατανοούν μια ιστορία που κάποιος τους διαβάζει
  • να κατανοούν την αξία της ομαδικής εργασίας και της από κοινού ανακάλυψης
  •  να αναπτύξουν ικανότητες συνεργασίας
  • να θέτουν και να ακολουθούν κανόνες για δράσεις που πρόκειται να υλοποιηθούν στην τάξη
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ:
 Ξεκινήσαμε την ενασχόληση με το θέμα,  καταγράφοντας σε ιστόγραμμα τις απαντήσεις των παιδιών στην ερώτηση:"Τι σημαίνει μοιράζομαι;"
  
Οι απαντήσεις πολλές και διαφορετικές. Άλλες ήταν επηρεασμένες  από το πρόγραμμα διατροφής που κάνουμε στο σχολείο άλλες  από το πρόγραμμα των ανθρωπινων αξιών που δουλέψαμε με τα χριστουγεννιάτικα παραμύθια και κάποιες απαντήσεις ήταν σύμφωνες με τις εμπειρίες των παιδιών.



 
Στη συνέχεια τους παρουσιάσαμε μια αυτοσχέδια πίτα. Δεν αποκαλύψαμε τι ακριβώς ήταν αλλά καλέσαμε τα παιδιά να κάνουν υποθέσεις. Κάποιοι/ες  είπαν ότι είναι γλυκό, άλλοι/ες ότι είναι ψωμί ή μοιάζει και με πίτα γιατί έχει γραμμές.
 
Ακολούθησε η ανάγνωση του παραμυθιού. Πρόκειται για μια πολύ όμορφη ιστορία που μπορεί να δουλευτεί με πολλούς τρόπους. Η εικονογράφησή της συμπληρώνει το κείμενο με το φεγγάρι να εμφανίζεται σε διάφορες φάσεις όπως άλλωστε και η φεγγαρόπιτα στην ιστορία.
 
Η φεγγαρόπιτα αρπάζεται κρυφά από τον κλέφτη που δεν ήξερε να μοιράζεται και σιγά σιγά
χάνει ένα μέρος της
γίνεται μισή
"μια φέτα από πεπόνι" όπως γράφει το κείμενο
και στο τέλος εξαφανίζεται.Ο κλέφτης αφήνει το άδειο ταψί στην πόρτα του γείτονά του.
 
Εκείνος το βρίσκει  το παίρνει στο σπίτι του ενώ ταυτόχρονα εκφράζει και την επιθυμία να ήταν γεμάτο ώστε να μπορούσε να κάνει ένα μεγάλο γλέντι με τους γείτονές του.Και τότε μέσα στο ντουλάπι του το ταψί άρχισε να γεμίζει
ώσπου μετά από πολλές μέρες εμφανίστηκε η αστραφτερή φεγγαρόπιτα.Με την ολοκλήρωση της ανάγνωσης συζητήσαμε με τα παιδιά πόσο σημαντικό είναι να μοιραζόμαστε. Αλήθεια τι μοιράζονται συχνά τα παιδιά μεταξύ τους; Φυσικά τα παιχνίδια!Εμείς μοιραστήκαμε μαζί τους μια ιδέα: να ορίσουμε μια ημέρα κάθε εβδομάδα όπου όλοι/ες θα μπορούσαν να φέρνουν παιχνίδια από το σπίτι στο σχολείο. Φυσικά υπήρξε μεγάλος ενθουσιασμός. Κάποιος είπε: "Τι νομίζεις κυρία τόσο καιρό στις τουαλέτες και στις τσάντες μας δείχναμε τα παιχνίδια που φέρναμε!". Τους εξηγήσαμε ότι τώρα πια δεν ήταν ανάγκη να κρύβονται. Έπρεπε όμως να θέσουμε κάποιους κανόνες. Να μοιράζονται τα παιχνίδια με τους άλλους όπως ο γεωργός έκανε με την πίτα, να προσέχουν τα παιχνίδια τους αλλά και των υπολοίπων και στο τέλος της μέρας τα παιχνίδια θα επιστρέφονταν στο σπίτι μέχρι την επόμενη φορά.Αποφασίσαμε να ετοιμάσουμε ένα σημείωμα προς τους γονείς όπου θα τους ενημερώναμε για όλα αυτά που αποφασίσαμε να μοιραστούμε.
 
Τα παιδιά ζωγράφισαν όλα εκείνα που μπορούμε να μοιραζόμαστε στο σχολείο, στην πόλη μας. στη χώρα μας και στον πλανήτη που ζούμε.




















 
Το σημείωμα που θα θυμίζει στα παιδιά την ημέρα που μπορούν να φέρουν τα παιχνίδια στο σχολείο και ενημερώνει τους γονείς για την σχετική δράση.
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ: Η καθημερινότητα του σχολείου είναι γεμάτη από μικρά και μεγάλα προβλήματα. Άλλα προβλήματα λύνονται μόνο από τους ενήλικες, άλλα πρέπει να λύνονται μόνο από τα παιδιά και κάποια σε συνεργασία μεταξύ ενηλίκων και παιδιών. Μοιραστήκαμε ένα πρόβλημα με τα παιδιά. Προσπαθήσαμε με βοηθό ένα παραμύθι να τα ενθαρρύνουμε να κατανοήσουν ότι το "μοιράζομαι" είναι μια ανθρώπινη αξία. Καλλιεργείται από αυτή την ηλικία μέσα από παραμύθια και παιχνίδια ώστε σιγα σιγά να ωριμάσει και ως ενήλικες πια να έχουμε την ικανότητα να μοιραζόμαστε σε επίπεδο κοινωνίας: το χώρο, τα υλικά αγαθά, τις ιδέες κ.α.

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ:
Μάγος, Κ.(2016). Η φεγγαρόπιτα. Αθήνα: Διάπλαση
ΥΠΕΠΘ (2002). Διαθεματικό Ενιαίο Πλαίσιο Προγραμμάτων Σπουδών για το Νηπιαγωγείο.Αθήνα: Παιδαγωγικό Ινστιτούτο

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου