Παρασκευή 24 Αυγούστου 2018

"Έχω το δικαίωμα"- Νηπιαγωγείο Αγίου Ανδρέα


ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ
<<EΧΩ ΤΟ ΔΙΚΑΙΩΜΑ .... >>               
     Της Τετώρου Σταματίνας                     

 1/θ ολοήμερο Νηπιαγωγείο Αγίου Ανδρέα-Πραστού  



 
     Σχολικό έτος 2017-2018 

         
     Α. ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ-ΟΨΕΙΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗΣ ΤΟΥ ΘΕΜΑΤΟΣ
-Διερεύνηση του θέματος-Διαμόρφωση σχεδίου Δράσης
-Τα δικαιώματα του παιδιού
-Πρόσφυγες -Ξενοφοβία-Ρατσισμός
-Υλοποίηση Δράσεων με τη χρήση τεχνικών θεάτρου και εκπαιδευτικού δράματος
-Συγγραφή και εικονογράφηση βιβλίου από τα παιδιά

Β. ΣΚΟΠΟΣ ΚΑΙ ΣΤΟΧΟΙ
   Σκοπός του προγράμματος είναι η ευαισθητοποίηση των παιδιών σε ζητήματα ανθρωπίνων Δικαιωμάτων γενικότερα και Δικαιωμάτων των παιδιών ειδικότερα.

    Αναλυτικότερα οι  στόχοι είναι:
1) Παιδαγωγικοί στόχοι
-Ανάδειξη  συνεργασίας μεταξύ όλων των μαθητών/τριών, καθώς και με παιδιά άλλων σχολείων.
-Αξιοποίηση γνώσεων, εμπειριών και βιωμάτων όλων των παιδιών.
-Ενεργοποίηση της δημιουργικότητας και της αυτενέργειας και ενθάρρυνση της ενεργού εμπλοκής όλων των παιδιών στη μαθησιακή διαδικασία

 2) Γνωστικοί στόχοι
Ως προς τη Γλώσσα
-  Να κατανοήσουν τη σημασία της γραφής ως μέσου επικοινωνίας,  ανάπτυξης ιδεών,  μεταφοράς πληροφοριών και ως πηγή ευχαρίστησης και απόλαυσης. Και σε αυτό  συμβάλλει η ενεργή συμμετοχή των παιδιών στη  "δημιουργία" δικών τους κειμένων με υπαγόρευση στον εκπαιδευτικό.
-Να βελτιώνουν και να εμπλουτίζουν τον προφορικό τους λόγο
-Να απομνημονεύουν πολύ μικρά κείμενα

Ως προς τη Μελέτη

-Να συνειδητοποιούν τη μοναδικότητά τους αλλά και να εντοπίζουν τις ομοιότητες αλλά και διαφορές τους με τους άλλους και να τις σέβονται.
Ως προς τη Δημιουργία και έκφραση

-Να εκφράζονται με το ελεύθερο θεατρικό παιχνίδι
-Να αποκτούν θεατρική παιδεία
-Να χρησιμοποιούν υλικά για να ζωγραφίζουν ατομικά ή ομαδικά
-Να τραγουδούν διάφορα τραγούδια

Ως προς την Πληροφορική

-Να χρησιμοποιούν έναν ψηφιακό δίσκο δεδομένης μνήμης για να ακούσουν μουσική, ιστορίες ή παραμύθια.
-Να εξοικειωθούν με το ενεργητικό & διερευνητικό μοντέλο μάθησης
-Να ταυτίζουν τον υπολογιστή με μια μηχανή που βοηθάει τον άνθρωπο στην εργασία του και που μπορεί να τον χρησιμοποιήσει για παιχνίδι και διασκέδαση

Ως προς τα μαθηματικά

-Να αριθμούν, να απαριθμούν και να μετρούν
-Να οργανώνουν και να επεκτείνουν τις γνώσεις τους σχετικά με τους αριθμούς

Γ. ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ-ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΜΕ ΑΛΛΟΥΣ ΦΟΡΕΙΣ
    Η Διδακτική Προσέγγιση που ακολουθείται  είναι η θεματική προσέγγιση. Η επιλογή του θέματος έχει γίνει από την εκπαιδευτικό, αφού πρώτα διερευνήθηκε και συζητήθηκε με τα παιδιά, ο βαθμός ενδιαφέροντος και η αποδοχή ή μη αυτού του θέματος. Ο σχεδιασμός της πορείας, ο προσδιορισμός της χρονικής διάρκειας και η επιλογή των μαθησιακών στόχων που θα επιδιωχθεί να κατακτηθούν από τα παιδιά, έχει γίνει από τον εκπαιδευτικό της τάξης (ΔΕΠΠΣ Νηπιαγωγείου 2003).

Δ. ΠΕΔΙΑ ΣΥΝΔΕΣΗΣ ΜΕ ΤΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΣΠΟΥΔΩΝ ΤΩΝ ΑΝΤΙΣΤΟΙΧΩΝ ΓΝΩΣΤΙΚΩΝ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΩΝ.
   Το θέμα συμβαδίζει με το αναλυτικό πρόγραμμα καθώς οι στόχοι αντλούνται από όλες τις γνωστικές περιοχές του ΔΕΠΠΣ (γλώσσα, περιβάλλον, δημιουργία και έκφραση, πληροφορική, μαθηματικά)
Ε. ΧΡΟΝΙΚΗ ΔΙΑΡΚΕΙΑ
      Το πρόγραμμα πραγματοποιήθηκε κατά τη διάρκεια όλης της σχολικής χρονιάς. Ξεκίνησε στις 20 Νοεμβρίου και ολοκληρώθηκε τον Ιούνιο με την παρουσίαση του προγράμματος. Οι δραστηριότητες που υλοποιήθηκαν ήταν πάρα πολλές. Ενδεικτικά θα περιγράψουμε κάποιες από όλα τα υποθέματα.
ΣΤ. ΥΠΟΘΕΜΑΤΑ
1.  ΔΙΕΡΕΥΝΗΣΗ ΤΟΥ ΘΕΜΑΤΟΣ-ΔΙΑΜΟΡΦΩΣΗ ΣΧΕΔΙΟΥ ΔΡΑΣΗΣ
   Ρωτάμε τα παιδιά να μας πουν, τι νομίζουν ότι σημαίνει  η λέξη "Δικαιώματα" και
το καταγράφουμε. Ενδεικτικές   απαντήσεις  των παιδιών:
-Όταν λέμε είναι Δικαίωμά μου
-Κάνω ότι θέλω
-Όταν η μαμά λέει, είναι Δικαίωμά σου να κάνεις ότι θέλεις
-Ξημερώματα δίνεις Δικαιώματα
  Τα ρωτάμε τι θα ήθελαν να μάθουν και καταγράφουμε και πάλι  τις απαντήσεις τους.
-Να μάθουμε περισσότερα πράγματα για τα Δικαιώματα
-Να παίξουμε παιχνίδια
-Να τραγουδήσουμε
-Να διαβάσουμε βιβλία
-Να ζωγραφίσουμε
-Να γράψουμε ένα βιβλίο
  Στη συνέχεια τα ρωτάμε πως νομίζουν ότι μπορούμε να πάρουμε πληροφορίες και καταγράφουμε και πάλι τις απαντήσεις τους.  
-Να μας πείτε εσείς   
-Να βρούμε πληροφορίες στον Υπολογιστή
-Να ρωτήσουμε τους γονείς μας.
  Επιγκεντρωνόμαστε και αποσαφηνίζουμε τον όρο "Δικαίωμα" με λεκτικά παιχνίδια.

2. ΤΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ
    Αναζητήσαμε πληροφορίες από το internet, σχετικά με τα Δικαιώματα των παιδιών, από το συνήγορο του παιδιού. Τα εκτυπώσαμε, τα διαβάσαμε, τα συζητήσαμε και τα αποτυπώσαμε εικαστικά, ατομικά ή ομαδικά.




   Τα χρησιμοποιήσαμε για να δημιουργήσουμε.......


3. ΣΥΓΓΡΑΦΗ ΚΑΙ ΕΙΚΟΝΟΓΡΑΦΗΣΗ ΒΙΒΛΙΟΥ ΑΠΟ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ

Τα παιδιά έγραψαν, εικονογράφησαν και επιμελήθηκαν το δικό τους βιβλίο με τίτλο "Τα παιδιά έχουν Δικαιώματα".











 4. ΠΡΟΣΦΥΓΕΣ -ΞΕΝΟΦΟΒΙΑ-ΡΑΤΣΙΣΜΟΣ

   1. Επισκεφτήκαμε το ΚΠΕ Καστρίου, όπου τα παιδιά συμμετείχαν στο πρόγραμμα "Έχω το Δικαίωμα, έχεις το Δικαίωμα....".





2. Τραγουδήσαμε το "αερικά και φίλοι διαφορετικοί"
3. Λάβαμε μέρος στο Πανελλήνιο entwining πρόγραμμα "Ένα ταξίδι διαφορετικό      από τα άλλα", που συντονίζει η Νίκη Κάντζου.
Σαν αφόρμηση διαβάσαμε "Το ταξίδι" της Φραντσέσκα Σάννα. Τα παιδιά συνειδητοποίησαν ότι υπάρχουν και ταξίδια διαφορετικά. Αποτύπωσαν εικαστικά τις εντυπώσεις τους από το βιβλίο.



   Ξεκινήσαμε το ταξίδι μας διαβάζοντας στα παιδιά το βιβλίο "Τι θα πάρω μαζί μου ΦΕΥΓΟΝΤΑΣ", της Νίκης Κάντζου και Φυλλιώς Νικολούδη και τους παρουσιάσαμε το υλικό που περιελάμβαναν οι βαλίτσες του συγκεκριμένου προγράμματος.
Κάναμε ένα ιστόγραμμα με τη λέξη "Πρόσφυγας". Δυστυχώς τα παιδιά δε γνώριζαν τίποτε.


Ζητήσαμε να μας πουν τι πληροφορίες μας δίνει το βιβλίο και τις καταγράψαμε.


Τέλος τα ρωτήσαμε τι θα ήθελαν να κάνουν σχετικό με αυτό το θέμα και καταγράψαμε και πάλι αυτά που μας είπαν.



Δραστηριότητες
1. Αναζητήσαμε πίνακες ζωγραφικής με θέμα τον πόλεμο και την ειρήνη.


2. Ζωγράφισαν τι θα έπαιρναν τα ίδια, αν αναγκάζονταν να φύγουν βιαστικά.


3. Την επόμενη μέρα έφεραν στο Νηπιαγωγείο το πιο πολύτιμό τους αντικείμενο και μας μίλησαν για αυτό. Μας είπαν πως το απέκτησαν και γιατί έχει αξία (συναισθηματική) για αυτούς.



4. Ζωγραφίσαμε τα πράγματα που πήρε η Nur φεύγοντας.


5. Κατασκευάσαμε βάρκες, τις ζωγραφίσαμε, γράψαμε μηνύματα, τις ρίξαμε στη θάλασσα και τέλος τις ενώσαμε με αυτές των άλλων σχολείων.


6. Γίναμε βάρκες που ανάλογα με τα ηχητικά μηνύματα, ταξίδεψαν σε θάλασσες ήρεμες, με φουρτούνα, με αέρα, άλλοτε στριμώχνονταν, άλλοτε βούλιαζαν.......  αλλά συνέχιζαν το ταξίδι τους.


7. Διαβάσαμε το ποίημα "Θα ανταμώσουμε ξανά" και τα παιδιά ζωγράφισαν στοίχους από το ποίημα.


8. Ζωντανέψαμε την εικαστική Δημιουργία που βρίσκεται στο βιβλίο.


Είπαμε τη δική μας ιστορία. Παιδιά πρόσφυγες όπως η Nur κουβάλησαν τα βότσαλα από την πατρίδα τους. Όλα μαζί τα παιδιά τα ένωσαν για να μη χαθούν και να τους θυμίζουν την πατρίδα τους. Επίσης με αυτόν τον τρόπο μας στέλνουν ένα μήνυμα αγάπης.
9. Με τις ταυτότητές μας (αυτές των Δικαιωμάτων των παιδιών) ψηφίσαμε τι θα παίρναμε φεύγοντας από το Νηπιαγωγείο.


Αποφασίσαμε ότι θα παίρναμε μαζί μας το Φίνγκο-Μίνγκο.


Προέκυψε πρόβλημα! Δε θέλαμε να τον αποχωριστούμε και επίσης δε χώραγε στο βαλιτσάκι. Έτσι τους στείλαμε "Το τσαντάκι των εκπλήξεων" αφού πρώτα το γεμίσαμε με ....αρώματα. Αρμπαρόριζα και γιασεμί!
       




10. Τοποθετήσαμε τις ματόχαντρές μας στην τσάντα της πάνινης κούκλας και ευχηθήκαμε καλό ταξίδι και καλή συνέχεια.


11. Στο τέλος του προγράμματος ξαναδιαβάσαμε το δικό μας βιβλίο που αναφέρεται στα Δικαιώματα των παιδιών,  ώστε τα παιδιά να βγάλουν τα δικά τους συμπεράσματα.
Απολαμβάνουν τα παιδιά πρόσφυγες τα Δικαιώματα που τους δίνει ο νόμος;

 5. ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ ΔΡΑΣΕΩΝ ΜΕ ΤΗ ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΙΚΩΝ ΘΕΑΤΡΟΥ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΔΡΑΜΑΤΟΣ

   Δηλώσαμε συμμετοχή στο πρόγραμμα "Κι αν ήσουν εσύ;", στο Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο για το θέατρο στην εκπαίδευση.
Τα παιδιά με την χρήση τεχνικών θεάτρου και εκπαιδευτικού Δράματος,  παρουσίασαν στο Φεστιβάλ της Τρίπολης, την Κυριακή 6 Μαΐου απόσπασμα από  τους μονόλογους του  Αιγαίου και πιο συγκεκριμένα από τη ζωή του Ζολμάν!    


     


ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ-ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

Α) ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ

   Τα παιδιά διάβασαν το βιβλίο τους στην Υπεύθυνη του ΚΠΕ Καστρίου, στα παιδιά του πρωινού τμήματος και στα παιδιά του ολοήμερου τμήματος του Δημοτικού Σχολείου Αγίου Ανδρέα-Πραστού.




Β) ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

1. Διαγνωστική
   Στο πρόγραμμα που διαπραγματευθήκαμε  ανιχνεύθηκαν οι προτιμήσεις και τα ενδιαφέροντα  των παιδιών.
Τα παιδιά ήταν αυτά που ανέδειξαν το θέμα, αλλά ο τελικός σχεδιασμός και η στοχοθεσία έγινε από την εκπαιδευτικό.

  2. Διαμορφωτική
      Αρχικά τα παιδιά δυσκολεύτηκαν να κατανοήσουν τις έννοιες των λέξεων "Δικαιώματα" και "Υποχρεώσεις", αλλά με τις κατάλληλες Δραστηριότητες, θεωρούμε ότι το κατανόησαν.
   Επίσης υπήρξαν δυσκολίες στη συγκρότηση των ομάδων, αφού τα παιδιά  ήταν δύσκολο να δουλέψουν ομαδικά  και ειδικότερα στην συγκρότηση ομάδων, στο χώρο που θα καταλαμβάνει ατομικά το κάθε παιδί στο ομαδικό υλικό καθώς και στο τρόπο που θα λαμβάνονται οι αποφάσεις της ομάδας τους.

3. Τελική
Μετά την ολοκλήρωση του προγράμματος διερευνήθηκαν:
-Η ανταπόκριση των παιδιών
-Η γνώση που αποκτήθηκε
-Το αποτέλεσμα
    Αυτό που πραγματικά τα ενθουσίασε ήταν η συμμετοχή τους στα προγράμματα "Κι αν ήσουν εσύ;" και   "Τι θα πάρω μαζί μου ΦΕΥΓΟΝΤΑΣ".
 Επίσης τους άρεσε η εκπαιδευτική Επίσκεψη στο ΚΠΕ Καστρίου, όπου συμμετείχαν στο πρόγραμμα που παρουσίασε η Υπεύθυνη με τίτλο " Έχω το Δικαίωμα .... έχεις το Δικαίωμα"
   Ενώ είχε προγραμματιστεί επίσκεψη στο Δημοτικό Σχολείο Παραλίου Άστρους και συνεργασία με την Γ΄ Δημοτικού που υλοποιούσαν το ίδιο πρόγραμμα, τελικά δεν πραγματοποιήθηκε, αφού δε συμπληρώθηκε ο απαραίτητος αριθμός παιδιών.
     Όσο για τους γονείς αρχικά ήταν πολύ επιφυλακτικοί γιατί το θέμα, τους φάνηκε πολύ δύσκολο για την συγκεκριμένη ηλικία. Κάτι που σε μερικούς γονείς δεν άρεσε ήταν ότι τα παιδιά τους, τους υπενθύμιζαν ότι έχουν Δικαιώματα.
     Θεωρούμε ότι οι παιδαγωγικοί και γνωστικοί μας  στόχοι επετεύχθησαν.









ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

v ΥΠΕΠΘ, Παιδαγωγικό Ινστιτούτο(2006). Οδηγός Νηπιαγωγού- Εκπαιδευτικοί σχεδιασμοί – Δημιουργικά περιβάλλοντα μάθησης. Αθήνα: Ο.Ε.Δ.Β.
v ΥΠΕΠΘ, Παιδαγωγικό Ινστιτούτο (2002).  Διαθεματικό Ενιαίο Πλαίσιο  Προγραμμάτων Σπουδών  για το Νηπιαγωγείο. Προγράμματα Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Δραστηριοτήτων, Αθήνα.
v Παιδαγωγικό Ινστιτούτο(2011).ΝΕΟ ΣΧΟΛΕΙΟ(Σχολείο 21ου αιώνα)- Νέο Πρόγραμμα Σπουδών, Οριζόντια Πράξη.MIS: 295450 ΕΣΠΑ 2007-2013/Ε.Π.Ε&ΔΒΜ/Α.Π. 1-2-3
v  Σάννα,Φ. (2016).Το ταξίδι. Αθήνα: Πατάκης
v Κάντζου,Ν,Νικολούδη,Φ.(2017). Τι θα πάρω μαζί μου ΦΕΥΓΟΝΤΑΣ. Αθήνα:ΕΚΕΔΙΣΥ.
v Ηλεκτρονική βιβλιογραφία, από το συνήγορο του παιδιού


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου