Αυτή την εβδομάδα ασχοληθήκαμε στο νηπιαγωγείο μας με τα πουλιά του χωριού μας, μέσα στα πλαίσια του περιβαλλοντικού προγράμματος που έχει αναλάβει το νηπιαγωγείο μας με τίτλο "Τα ζωάκια του χωριού μας". Βασικός μας στόχος από την αρχή του προγραμματος υπήρξε η ουσιαστική εμπλοκή όλων ανεξαιρέτως των παιδιών στη μαθησιακή διαδικασία. Όντας σε μια τάξη που το μεγαλύτερο ποσοστό των παιδιών είναι προνήπια και ένα μεγάλο ποσοστό αυτών αλλόγλωσσα, η μεγαλύτερη έμφαση στη μαθησιακή διαδικασία δόθηκε στην ενθάρρυνση των παιδιών να εκφραστούν με όποιον τρόπο μπορούν ώστε να αποτελέσουν λειτουργικά και ουσιαστικά μέλη της ομάδας.
- Αρχικά συζητήσαμε με τα παιδιά για τις διαφοροποιήσεις ανάμεσα στα ζώα που συναντάμε στο χωριό μας και καταλήξαμε κάνοντας ένα βασικό διαχωρισμό των ζώων σε αυτά που πετούν και αυτά που κινούνται στο έδαφος.
- Στη συνέχεια αποφασίσαμε με τα παιδιά να ασχοληθούμε αρχικά με τα ζώα που πετούν και συγκεκριμέναμε τα πουλιά. Προβληματιστήκαμε γιατί στην προηγούμενη εργασία μας τοποθετήσαμε στη στήλη "ΖΩΑ ΠΟΥ ΠΕΤΟΥΝ" ζωάκια που δεν μοιάζουν εμφανισιακά μετάξύ τους (για παράδειγμα πουλί και πεταλούδα). Έτσι διαβάσαμε στην παιδική εγκυκλοπαίδεια για τα πουλιά και τα χαρακτηριστικά τους έτσι ώστε να τα διαφοροποιήσουμε από τα άλλα πετούμενα. Μετά αποφασίσαμε να φτιάξουμε τα δικά μας πουλιά με κηρομπογιές και νερομπογιές, δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στην αποτύπωση των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών των πουλιών που τα διαφοροποιούν στο ζωικό κόσμο.
- Τις επόμενες ημέρες ασχοληθήκαμε με τα υπόλοιπα πουλιά που συναντάμε στο χωριό μας: τα χελιδόνια, τα καναρίνια, τα αηδόνια και τα σπουργίτια. Μας επισκέφτηκε στο νηπιαγωγείο μέλος του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων του Δημοτικού και Νηπιαγωγείου Βυτίνας και μας μίλησε για το έθιμο της χελιδόνας. Μας έφερε μάλιστα τη Χελιδόνα για να παίξουμε κι εμείς και μας έμαθε και τα χελιδονίσματα που έλεγε όταν ήταν μικρή.
- Η ημέρα μας συνεχίστηκε με έναν σύντομο περίπατο στο χωριό για να βρούμε χελιδονοφωλιές και να παρατηρήσουμε τα χελιδόνια.
- Κατ'απαίτηση όλων των παιδιών φτιάξαμε τα δικά μας χελιδονάκια για να στολίσουμε την τάξη μας
...αλλά και παίξαμε θέατρο δραματοποιώντας τον μύθο της χελιδόνας.
- Σειρά είχαν τα υπόλοιπα πουλιά που βρίσκουμε στο χωριό μας τα σπουργίτια, τα καναρίνια και τα αηδόνια. Η Ιωάννα μας έφερε το δικό της καναρινάκι για να το γνωρίσουμε
....ενώ στο ολοήμερο τμήμα φτιάξαμε και τα δικά μας καναρινάκια
- Είδαμε στο διαδίκτυο εικόνες από τα αηδόνια, διαβάσαμε γι'αυτά στην εγκυκλοπαίδεια, ακούσαμε το τραγούδι τους και τραγουδήσαμε και χορέψαμε το παραδοσιακό τραγούδι "Μου παρήγγειλε το αηδόνι."
(πηγή: http://www.stixoi.info/stixoi.php?info=Lyrics&act=details&song_id=7987 )
- Τέλος μιλήσαμε για ένα άρρωστο σπουργιτάκι και τί θα κάναμε εμείς για να το βοηθήσουμε.
Τα παιδιά καθ'όλη τη διάρκεια της ενασχόλησης μας με το θέμα είχαν την ευκαιρία να πάρουν μέρος σε ποικίλες επικοινωνιακές καταστάσεις, να αφηγηθούν δικές τους εμπειρίες, να συμμετέχουν σε συζητήσεις και να εκφράζουν προσωπικές τους απόψεις σε καταστάσεις προβληματισμού. Μέσα από την επαφή και εξερεύνηση του άμεσου περιβάλλοντος του χωριού μας διεύρυναν τη γνώση τους για τα πουλιά, τα εξωτερικά χαρακτηριστικά τους, την τροφή, τον τρόπο αναπαραγωγής τους και τον τόπο διαβίωσής τους. Παράλληλα γνώρισαν μύθους, έθιμα και τραγούδια που σχετίζονται με την παράδοσή μας. Πειραματίστηκαν με διάφορα υλικά προκειμένου να δημιουργήσουν τις προσωπικές τους δημιουργίες, εκφράστηκαν μέσα από τη δραματική τέχνη αναδημιουργώντας με αφήγηση και δράση τον μύθο της χελιδόνας και ήρθαν σε επαφή με τη μουσική δημοτική μας παράδοση.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου