4Ο ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΜΕΓΑΛΟΠΟΛΗΣ
Τις τελευταίες δύο εβδομάδες ασχοληθήκαμε στην τάξη μας με τον ‘μυστηριώδη’ κόσμο του διαστήματος!
Τί είναι όμως το διάστημα? Τί γνωρίζουν τα παιδιά για αυτό? Και κατά πόσο θα τα ενδιέφερε να ασχοληθούμε με αυτό θέμα?
Αρχίσαμε τη διερεύνηση του θέματος , με τα παιδιά να εκφράζουν προϋπάρχουσες γνώσεις… τις οποίες κατέγραφα, συνδέοντας έτσι προφορικό και γραπτό λόγο.
Αρχίσαμε τη διερεύνηση του θέματος , με τα παιδιά να εκφράζουν προϋπάρχουσες γνώσεις… τις οποίες κατέγραφα, συνδέοντας έτσι προφορικό και γραπτό λόγο.
Από την επόμενη κι όλας μέρα αρχίσαμε στην παρεούλα να μαζεύουμε βιβλία για το διάστημα..προκειμένου να μάθουμε περισσότερα για αυτό…
Αφού διαβάσαμε κάποια βιβλία και εμπλουτίσαμε τις γνώσεις μας… θελήσαμε να αποτυπώσουμε τις γνώσεις αυτές με τρόπο δημιουργικό και καλλιτεχνικό… για αυτό θελήσαμε να φτιάξουμε ένα κολλάζ για το διάστημα.
Πώς θα μπορούσαμε όλοι να δουλέψουμε όμως για το κολλάζ αφού οι πλανήτες είναι 9 κι εμείς στην τάξη περισσότεροι;
«Να γίνουμε ομάδες» είπαν τα παιδιά! Έψαξαν τον τρόπο και χωρίστηκαν σε 3 ομάδες...όμως νέο πρόβλημα προέκυψε! Όλες οι ομάδες ήθελαν να φτιάξουν τον Κρόνο και τη Γη!! Και τώρα τι θα κάνουμε;;; «Κλήρωση» είπαν τα παιδιά! Έγραψα λοιπόν σε χαρτάκια τα ονόματα των πλανητών, τα βάλαμε σε ένα καλαθάκι και κάθε ομάδα τραβούσε από ένα…
Έτσι τα παιδιά είχαν σκεφτεί και είχαν επιλύσει μόνα τους το «πρόβλημα» που προέκυψε και επίσης είχαν εμπλακεί με τη διαδικασία της ανάγνωσης με έναν τρόπο που είχε νόημα για αυτά!
Πώς θα μπορούσαμε όλοι να δουλέψουμε όμως για το κολλάζ αφού οι πλανήτες είναι 9 κι εμείς στην τάξη περισσότεροι;
«Να γίνουμε ομάδες» είπαν τα παιδιά! Έψαξαν τον τρόπο και χωρίστηκαν σε 3 ομάδες...όμως νέο πρόβλημα προέκυψε! Όλες οι ομάδες ήθελαν να φτιάξουν τον Κρόνο και τη Γη!! Και τώρα τι θα κάνουμε;;; «Κλήρωση» είπαν τα παιδιά! Έγραψα λοιπόν σε χαρτάκια τα ονόματα των πλανητών, τα βάλαμε σε ένα καλαθάκι και κάθε ομάδα τραβούσε από ένα…
Έτσι τα παιδιά είχαν σκεφτεί και είχαν επιλύσει μόνα τους το «πρόβλημα» που προέκυψε και επίσης είχαν εμπλακεί με τη διαδικασία της ανάγνωσης με έναν τρόπο που είχε νόημα για αυτά!
Οι ομάδες ήταν έτοιμες να δουλέψουν συνεργατικά και δημιουργικά…
Άρχισαν λοιπόν να αναζητούν στην τάξη αντικείμενα τα οποία θα χρησιμοποιήσουν προκειμένου να σχεδιάσουν κύκλους, ώστε να φτιάξουν τους πλανήτες.
Άρχισαν λοιπόν να αναζητούν στην τάξη αντικείμενα τα οποία θα χρησιμοποιήσουν προκειμένου να σχεδιάσουν κύκλους, ώστε να φτιάξουν τους πλανήτες.
Άσκησαν τη λεπτή τους κινητικότητα κόβοντας με ψαλίδια και επανέφεραν στο μυαλό τους τις γνώσεις που απέκτησαν, ώστε να κολλήσουμε τους πλανήτες στη σωστή θέση και να ολοκληρωθεί το κολλάζ.
Όταν τελειώσαμε με το καλλιτεχνικό κομμάτι, θέλαμε δίπλα από κάθε πλανήτη να υπάρχει το όνομά του! Γι αυτό τα παιδιά έπρεπε, μέσα από ένα σύνολο από χαρτάκια με ονόματα πλανητών, να «διαβάσουν» - να εντοπίσουν εκείνο που τους χρειαζόταν και να το κολλήσουν. Χαρτάκι-όνομα για τον ήλιο και τη Σελήνη δεν είχα φροντίσει να φτιάξω και τα παιδιά εξέφρασαν την επιθυμία να γράψουν μόνα τους! Φυσικά δε μπορούσαμε να αφήσουμε την ευκαιρία της αναδυόμενης γραφής να μας ξεφύγει.. .έγραψαν τη λέξη «ήλιος» και τη λέξη «σελήνη», καλλιεργώντας τη φωνολογική τους επίγνωση.
Στη συνέχεια, χρησιμοποιήσαμε τον κόσμο της τεχνολογίας ως εποπτικό υλικό, ως μέσο γνώσης και πληροφόρησης. Παρακολουθήσαμε σε dvd ένα 20λεπτο επεισόδιο με τίτλο «Το δαχτυλίδι του πλανήτη Κρόνου» από το εκπαιδευτικό παιδικό πρόγραμμα «Οι μικροί Αϊνστάιν».
Καθώς είχαμε μάθει αρκετά νέα πράγματα για το διάστημα, τα παιδιά πρότειναν να φτιάξουν τα δικά τους βιβλία γνώσεων! Συζητήσαμε από κοινού για το πώς αυτό θα γίνει και καταλήξαμε … να συμπληρώσουν ένα χαρτί – φύλλο εργασίας για κάθε πλανήτη, γράφοντας όπως μπορούν το όνομά του, μέσω φωνολογικής επίγνωσης και ζωγραφίζοντάς τον με τα σωστά χρώματα.
Όταν τα ατομικά βιβλία ήταν έτοιμα, τα παιδιά, επανέφεραν στο μυαλό τους τις νέες γνώσεις που απέκτησαν και μου είπαν κάτι σχετικό για κάθε πλανήτη.Το έγραψα, το εκτύπωσα και το κολλήσαμε σε κάθε σελίδα.
Για το εξώφυλλο των βιβλίων μας, εκφραστήκαμε δημιουργικά χρησιμοποιώντας νέα υλικά… όπως αλουμινόχαρτο και κιμωλίες…
Αλλά και σε δεύτερο χρόνο, χρησιμοποιήσαμε πλαστελίνες, χαρτόνια, αυτοκόλλητα και διπλόκαρφα, φτιάχνοντας το σύμπαν…
Ακόμη, μπήκαμε σε μια διαδικασία αρίθμησης, μετρώντας αντίστροφα από το 5…προκειμένου νε εκτοξευθεί το διαστημόπλοιο! Κάθε παιδί θα έπρεπε να εντοπίσει τους σωστούς αριθμούς, να τους βάλει στη σωστή σειρά, να τους διαβάσει και τέλος(για να γίνει πιο διασκεδαστικό) να σπρώξει το χαρτί με το διαστημόπλοιο για να εκτοξευθεί!!
Κατά την δραστηριότητα αυτή υπήρξαν νήπια που ήθελαν να μετρήσουν αντίστροφα ξεκινώντας από το 10 κι όχι από το 5 που του πρότεινα. Υπήρξαν επίσης νήπια που ήθελαν να επαναλάβουν τη δραστηριότητα πάλι κ πάλι… γι αυτό τη φτιάξαμε και σε ατομικό φύλλο εργασίας, με τη διαφορά πως τώρα θα έπρεπε να αποτυπώσουν γραπτώς τους αριθμούς.
Υπήρξαν κι εδώ περιπτώσεις παιδιών που θέλησαν να μετρήσουν και να γράψουν αντίστροφα ξεκινώντας από το 10 κι όχι από το 5.
Το πρόγραμμα των πλανητών, το κλείσαμε με ένα ταξίδι στη φαντασία…
Διαβάσαμε την παιδική έκδοση του γνωστού παραμυθιού «ο Μικρός Πρίγκιπας», του Αντουάν ντε Σαιντ Εξυπερί, χαλαρώσαμε και παρατηρήσαμε τις όμορφες εικόνες του βιβλίου. Μαντέψαμε το περιεχόμενό του κοιτώντας το εξώφυλλο του βιβλίου, πριν το διαβάσουμε… «θα μιλάει για τα ζώα», «θα μιλάει για μια αλεπού», «θα μιλάει για ένα αγόρι»… είπαν τα παιδιά…
Διαβάσαμε την παιδική έκδοση του γνωστού παραμυθιού «ο Μικρός Πρίγκιπας», του Αντουάν ντε Σαιντ Εξυπερί, χαλαρώσαμε και παρατηρήσαμε τις όμορφες εικόνες του βιβλίου. Μαντέψαμε το περιεχόμενό του κοιτώντας το εξώφυλλο του βιβλίου, πριν το διαβάσουμε… «θα μιλάει για τα ζώα», «θα μιλάει για μια αλεπού», «θα μιλάει για ένα αγόρι»… είπαν τα παιδιά…
Επίσης χαλαρώσαμε ακούγοντας το τραγούδι του Μάριου Φραγκούλη «ο Μικρός Πρίγκιπας»… αφήσαμε το μυαλό μας να ταξιδέψει και να ονειρευτεί έναν δικό μας πλανήτη… Κι ύστερα αποδώσαμε το όνειρό μας στο χαρτί… ζωγραφίζοντάς το…
Έχοντας ολοκληρώσει το θέμα των πλανητών, μπορώ να πω πως τα παιδιά έδειξαν μεγάλο ενδιαφέρον! Τα σχετικά βιβλία που συγκεντρώσαμε στη γωνιά της παρεούλας τους τράβηξαν πολύ την προσοχή και πέρασαν πολλές μέρες ξεφυλλίζοντάς τα, αμέσως μόλις έρχονταν το πρωί στο σχολείο..και όχι μόνο!
Το dvd με τους Μικρούς Αϊνσταίν τα ενθουσίασε καθώς οι ήρωες του παιδικού ζητούν από τα παιδιά να συμμετέχουν… δίνοντας τους διάφορες οδηγίες …πχ. Χτυπήστε τα χέρια σας στο ρυθμό, κάντε μια στροφή κτλ.
Τα βιβλία που φτιάξαμε με τα παιδιά, τους έδωσαν μεγάλη ικανοποίηση και τα έκανε να νιώσουν υπερηφάνεια! Μέσα από τις εικαστικές δημιουργίες ένιωσαν θαυμασμό…
Γενικά το πρόγραμμα κύλησε με έναν τρόπο που είχε νόημα για τα ίδια τα παιδιά, που καλλιεργούσε την αυτενέργειά τους, που τους επέτρεπε να ανακαλύψουν μόνα τους τη γνώση… και τους έδινε τη δυνατότητα να κατευθύνουν το πρόγραμμα προς τα εκεί που τα ίδια επιθυμούσαν!!!
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου