Παρασκευή 7 Δεκεμβρίου 2012

Χειμώνας


ΧΕΙΜΩΝΑΣ - 5ο Νηπιαγωγείο Τρίπολης


Το θέμα της εναλλαγής των μηνών και εποχών είναι αφορμή για πολλές δραστηριότητες στο νηπιαγωγείο. Εκμεταλλευτήκαμε λοιπόν τον ερχομό του χειμώνα έχοντας ως στόχους:

  • την κατανόηση   της έννοιας του χρόνου 
  • την κατανόηση φυσικών φαινομένων
  • την  κατανόηση των χαρακτηριστικών των εποχών
  • τον εμπλουτισμό του  λεξιλογίου των παιδιών
  • την άσκηση στο γραπτό λόγο
  • την άσκηση  και καλλιέργεια της φαντασίας τους
  • την καλλιτεχνική τους έκφραση

Μετά την αλλαγή των καρτών του ημερολογίου βρήκαμε στον υπολογιστή αντιπροσωπευτικές εικόνες των τεσσάρων εποχών. Αφού τα παιδιά είπαν  το όνομα της  εποχή που αναγνώριζαν, ζητήσαμε  να γράψουν πάνω στην εικόνα το όνομα που ταίριαζε (ως μια πρώτη επαφή με το πληκτρολόγιο).





Να τι  έγραψαν!!!!! 





Μιλήσαμε για το χρόνο, τα παιδιά και τα εγγόνια του (εποχές και μήνες)


Συνθέσαμε τα ονόματα των τριών μηνών του χειμώνα....


....και έτσι ολοκληρώσαμε τους πίνακες στο ημερολόγιό μας.


Και σε φύλλο εργασίας...


Στη συνέχεια για κάθε μήνα είπαμε και ζωγραφίσαμε  ένα χαρακτηριστικό που σκεφτήκαμε 
και φτιάξαμε   ένα  ποίημα για τους μήνες του χειμώνα:


Δεκέμβρης τα Χριστούγεννα,
Πρωτοχρονιά ο Γενάρης,
Φεβρουάριος Αποκριές,
όλοι οι μήνες με γιορτές!!!


Ζωγραφίσαμε το ποίημα  του Δεκέμβρη της Ιωάννας Κυρίτση-Τζιώτη.






Ακολούθησε η κατασκευή ενός χιονάνθρωπου-κηροπήγιου, από ποτηράκι μιας χρήσης.



Για να μπαίνουμε στη  χριστουγεννιάτικη ατμόσφαιρα , φτιάξαμε   με τα χεράκια μας ένα δεντράκι.....


...και το στολίσαμε !!!!


Συνεχίσαμε μιλώντας για τον καιρό του χειμώνα. Κάναμε ένα κατάλογο....




Θυμηθήκαμε πώς γίνεται το χιόνι παρακολουθώντας σχετικά video στον υπολογιστή.

Είδαμε χάρτες καιρού στο internet,  σύμβολα ,και  θερμοκρασίες πόλεων.
Βρήκαμε την πόλη μας και είδαμε την πρόβλεψη για τον καιρό .
Κάνανε στον Η/Υ πίνακα με πόλεις και  γράψαμε τη θερμοκρασία τους και στο τέλος τις συγκρίναμε και βρήκαμε σε ποια πόλη έκανε το περισσότερο κρύο.






Μάθαμε το τραγούδι "παγωνιά" το οποίο μας  ψυχαγώγησε και μας βοήθησε σε δραστηριότητα γραφής.
Σε φύλλο εργασίας  γράψαμε  τα γράμματα που έλειπαν  όσες φορές χρειαζόταν.
Ζωγραφίσαμε σχετικές εικόνες.



Ακολούθησε μια ακόμα  δραστηριότητα με συνδυασμό γραφής  και μαθηματικών.
Σε χιονάνθρωπους τα παιδιά έγραψαν τα ονόματά τους , μέτρησαν τα γράμματα και τα σύγκριναν.


Σε λαβύρινθο τα παιδιά οδήγησαν το χιονάνθρωπο να βρει το καπέλο του.


Συνεχίσαμε με δραστηριότητες εικαστικές.
Φτιάξαμε χιονάνθρωπους με διάφορα χαρτιά....


...... μια χριστουγεννιάτικη μπάλα, την οποία στολίσαμε  σαν χιονισμένο τοπίο.


.....και  χειμωνιάτικα τοπία ζωγραφισμένα  με μαρκαδόρους......



....κηρομπογιές....


...και πινέλα!!!



Στη συνέχεια  μιλήσαμε  για τους τρόπους που αντιμετωπίζουμε το κρύο του χειμώνα .Αρχικά αναφέραμε τα μέσα θέρμανσης και τα παιδιά είπαν τις εμπειρίες τους .
Έπειτα μιλήσαμε για τα χειμωνιάτικα ρούχα. 
 Γράψαμε και ζωγραφίσαμε .



Μιλήσαμε επίσης  για τα ζώα και είπαμε πως η γούνα, το δέρμα ή τα πούπουλα είναι η προστασία τους από το κρύο.
  Φτιάξαμε γάντια με κάνσον και γκοφρέ.


Οπτικοποιήσαμε τη φράση "Κρύα χέρια -ζεστή καρδιά" με το δικό μας τρόπο.


Φτιάξαμε τέλος το βιβλίο του χειμώνα στο οποίο γράψαμε λέξεις που μάθαμε για το χειμώνα.


Στο video που ακολουθεί μπορείτε να δείτε μερικές σελίδες του βιβλίου μας και να  μας ακούσετε να τραγουδάμε το τραγούδι "Παγωνιά".




Τις παραπάνω δραστηριότητες τις αναπτύξαμε μέσα σε τρεις ημέρες . Σίγουρα το θέμα προσφέρεται για πολύ μεγαλύτερο  χρονικό διάστημα. Σε όλη τη διάρκεια του χειμώνα θα δοθούν ευκαιρίες για περισσότερη επεξεργασία .  Μέχρι τώρα όμως αυτά που μπορούμε να  διαπιστώσουμε  είναι:


  • Τα παιδιά γνώριζαν ήδη πολλά για τον χειμώνα.
  • Δούλεψαν με όρεξη και ενδιαφέρον .
  • Είχαν κατανοήσει πολλά από προηγούμενο θέμα για τον κύκλο του νερού και μας δόθηκε η ευκαιρία να  τα ξαναθυμηθούμε.
  • Τους άρεσε πολύ το ότι δημιούργησαν μόνα τους ένα βιβλίο.
  • Τους άρεσε πολύ η  επαφή με τον υπολογιστή.
  • Δεν δυσκολεύτηκαν καθόλου να φτιάξουν ένα δικό τους ποίημα για τους μήνες του χειμώνα.
  • Στο θέμα της γραφής σχεδόν όλα τα παιδιά  έχουν κατανοήσει τη διαδικασία σχηματισμού των φωνών- συλλαβών και συμμετέχουν με όρεξη σε δραστηριότητες γραφής.

2 σχόλια: