Πέμπτη, 14 Ιουνίου 2012

ΉΛΙΟΣ: ΦΙΛΟΣ Ή ΕΧΘΡΟΣ

4ο ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΜΕΓΑΛΟΠΟΛΗΣ
Αφού ολοκληρώσαμε το θέμα του Πλανητικού συστήματος… περάσαμε- συνδυάσαμε το επόμενο και τελευταίο θέμα με το οποίο θα ασχοληθούμε φέτος στην τάξη μας… και αυτό είναι : Ο ΗΛΙΟΣ ΚΑΙ Η ΗΛΙΟΠΡΟΣΤΑΣΙΑ !!!
Αρχίσαμε τη συζήτηση βασιζόμενοι στις προϋπάρχουσες γνώσεις και φτιάξαμε ένα ιστόγραμμα με τα όσα είπαν τα παιδιά για τον ΄Ηλιο…
Συγκεντρώσαμε διάφορα σχετικά βιβλία και ενημερωτικά έντυπα από φαρμακεία, στη γωνιά της παρεούλας… και τα χρησιμοποιήσαμε ως πηγή πληροφοριών.
Αρχίσαμε να προβληματιζόμαστε αν ο ήλιος είναι «καλός» ή «κακός»… σκεφτήκαμε, αναρωτηθήκαμε, συζητήσαμε, διαβάσαμε…
Βασιζόμενοι στις νεοαποκτηθείσες γνώσεις , κάναμε δύο λίστες αναφοράς με τα «καλά» και τα «κακά» στοιχεία του ήλιου…
Πώς όμως γίνεται ο ήλιος να είναι και καλός και κακός ;;;;
Ρώτησα τα παιδιά αν γνωρίζουν κάτι για το όζον!!
«Ξέρω!!Είναι μια τρύπα!!Είναι κάτι σαν ηφαίστειο μάλλον»… είπε ένα νήπιο!
Διαβάσαμε τότε ένα σχετικό παραμύθι… «Η αόρατη ομπρέλα» της Βάσως Μιχαηλάκη και εντυπωσιαστήκαμε με τα όσα μάθαμε…! Όταν ολοκληρώθηκε η αφήγηση της ιστορίας, μιλήσαμε για την ακτινοβολία και την τρύπα του όζοντος, προβληματιστήκαμε για τις ενέργειες των ανθρώπων που επηρεάζουν τον τρύπα του όζοντος, στοχεύοντας στο να αποκτήσουν τα παιδιά περιβαλλοντική συνείδηση! Τέλος, το αποδώσαμε δημιουργικά μέσα από τη ζωγραφική… όπως το αντιλήφθηκε ο κάθε ένας!


Καταλάβαμε πως καθώς η τρύπα του όζοντος μεγαλώνει… τόσο θα πρέπει να προσέχουμε τα μέτρα ηλιοπροστασίας που θα παίρνουμε… και τελικά δε φταίει ο ήλιος αν γίνεται «κακός»... αλλά εμείς που δεν προσέχουμε!!!
Για να προσέχουμε λοιπόν καταλήξαμε ότι υπάρχει η μαγική συνταγή…
Μπλουζάκι-Αντιηλιακό-Γυαλιά- Ισκιος-Καπέλο-Ομπρέλα
Και πότε είναι απαραίτητη αυτή η μαγική συνταγή ηλιοπροστασίας ;;;;;;;
Το ρολόι θα μας πει….
Αναζητήσαμε στη τάξη αντικείμενα στρογγυλά κ τα χρησιμοποιήσαμε για να κάνουμε στο χαρτί μας έναν κύκλο…. γράψαμε αριθμούς (πρώτα γράψαμε το 3, το 6, το 9 και το 12, έτσι ήταν ένα ρολόι που είδαμε στο βιβλίο «Παίζοντας με τον ήλιο» και μετά συμπληρώσαμε τους υπόλοιπους ενδιάμεσους αριθμούς)… Ζωγραφίσαμε δείκτες… κι καθ΄ ένας έφτιαξε το δικό του ρολόι!! Διαβάσαμε πως ο ήλιος είναι πολύ επικίνδυνος μεταξύ 12 και 4 το μεσημέρι… γι΄αυτό απομονώσαμε το κομμάτι αυτό στο ρολόι και το ζωγραφίσαμε κόκκινο!

«Τώρα κυρία τι ώρα είναι;;; Είναι επικίνδυνος ο ήλιος τώρα;;;» ….. ρώτησε ένα νήπιο.
Πήγαμε τότε στην παρεούλα και κατεβάσαμε το ρολόι που κρέμεται στον τοίχο μας… βάλαμε δίπλα και την δική μας εργασία σαν σημείο αναφοράς για να επιλύσουμε την απορία που είχε προκύψει…
«Μα αυτό το ρολόι δεν έχει αριθμούς»… είπε ένα παιδί… και σηκώθηκε να βάλει τα δικά μας καρτελάκια αριθμών, που έχουμε για το ημερολόγιο….


Αφού βάλαμε όλα τα καρτελάκια με τους αριθμούς, είδαμε πως οι δείκτες δεν ήταν ανάμεσα στο 12 και το 4… κι έτσι επιλύθηκε η απορία μας… ο ήλιος εκείνη τη στιγμή δεν ήταν επικίνδυνος… έτσι βγήκαμε μια βόλτα στην αυλή για παιχνίδι!
Το θέμα της ηλιοπροστασίας κέντρισε το ενδιαφέρον των παιδιών , τα ευαισθητοποίησε, τα ώθησε να καλλιεργήσουν την κριτική τους σκέψη, να αποκτήσουν θετικές στάσεις και συμπεριφορές… να αποκτήσουν νέες γνώσεις που θα τους φανούν χρήσιμες και θα έχουν πραγματικά ουσία για τα ίδια τα παιδιά και τη ζωή τους στο μέλλον!!
Τέλος, αποφασίσαμε με τα παιδιά αυτό να είναι και το θέμα της καλοκαιρινής μας γιορτής!!!…. «Ήλιος: φίλος ή εχθρός» είναι ο τίτλος της γιορτής μας φέτος… με τα παιδιά να λένε ποιήματα σχετικά με όλα εκείνα που μάθαμε… τα καλά και τα κακά του ήλιου..τα μέτρα ηλιοπροστασίας που δεν πρέπει ποτέ να ξεχνάμε… και με το συμπέρασμα πως: «Δική μας είναι η ευθύνη
ο ήλιος φίλος μας να γίνει.
Μέτρα να λάβουμε σωστά
να τα τηρήσουμε πιστά.»
Για την γιορτή μας αυτή, ζωγραφίσαμε φανελάκια που έφεραν τα παιδιά … χρησιμοποιήσαμε νέες τεχνικές και νέα υλικά (ειδικούς μαρκαδόρους και στένσιλ ).
Κάθε παιδί ζωγράφισε κάτι σχετικό με το ρόλο που θα έχει στη γιορτή…


Η διαδικασία της ζωγραφικής στα φανελάκια ήταν πρωτόγνωρη για τα παιδιά και προκάλεσε τον ενθουσιασμό τους! Τα παιδιά ανυπομονούν να τα φορέσουν και να καμαρώσουν για αυτά… αφού δεν είναι απλά φανελάκια… αλλά τα «δικά τους» φανελάκια… από τα χεράκια τους!!
Επίσης το γεγονός ότι η γιορτή σχετίζεται με ένα θέμα που επεξεργαστήκαμε και που απόλαυσαν τα παιδιά, είχε ως αποτέλεσμα να δείξουν μεγαλύτερη προσμονή για τη γιορτή, μεγαλύτερο ζήλο για τα ποιήματά τους … ποιήματα που έχουν νόημα για τα ίδια… που καταλαβαίνουν τί ακριβώς λένε και δεν κάνουν μια απλή απαγγελία…!!


7 σχόλια:

  1. Πολύ όμορφα τα μπλουζάκια!Καλλιτεχνική δουλειά!!!!!!!!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. οργανωμένες και ενδιαφέρουσες οι δραστηριότητες!ΜΠΡΑΒΟ!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. πολυ ομορφα ολα και η ιδεα με τα μπλουζακια για τη γιορτη τελεια!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. ΠΟΛΥ ΩΡΑΙΑ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ. ΠΟΛΛΑ ΜΠΡΑΒΟ!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. ΚΟΡΙΤΣΙΑ ΣΑΣ ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΑ ΠΟΛΥ, ΓΙΑ ΤΑ ΕΥΓΕΝΙΚΑ ΣΑΣ ΣΧΟΛΙΑ...ΝΑ 'ΣΤΕ ΚΑΛΑ... :-)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Τέλεια δουλειά Μαρία ΜΠΡΑΒΟ ΣΑΣ!!!Καλή ξεκούραση τώρα

    ΑπάντησηΔιαγραφή