«Η ΚΑΛΛΙΕΡΓΕΙΑ ΤΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ
ΣΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ-
ΑΝΑΔΥΟΜΕΝΟΣ
ΕΓΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΣ»*
Δρ Τριανταφυλλιά Νικολούδη
Σχολική Σύμβουλος 7ης Περιφέρειας Π.Α.Σχολικό έτος 2012-2013
Ø Η «ΓΛΩΣΣΑ» ΠΕΡΙΛΑΜΒΑΝΕΙ ΤΡΕΙΣ ΒΑΣΙΚΟΥΣ
ΑΞΟΝΕΣ:
- Προφορική Επικοινωνία (ομιλία και ακρόαση)
•
Γραφή και γραπτή έκφραση
Ø ΘΕΩΡΙΕΣ ΣΤΙΣ ΟΠΟΙΕΣ ΣΤΗΡΙΖΕΤΑΙ Η ΚΑΛΛΕΡΓΕΙΑ ΤΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ:
•
Η Γλώσσα οικοδομείται σταδιακά,
μέσα από επικοινωνιακές τεχνικές (θεωρία του εποικοδομητισμού {Piaget}).
•
Τα παιδιά οικοδομούν τη γλώσσα μέσα από λάθη,
που αναπόφευκτα κάνουν και τα οποία λειτουργούν ως σημείο εκκίνησης (παιδαγωγική
του λάθους).
Ø Στόχος ως προς τη γλώσσα, είναι η καλύτερη προετοιμασία των παιδιών
για την ένταξή τους σε μια κοινωνία γραπτής επικοινωνίας. Είναι η
διαμόρφωση ενός ευέλικτου πλαισίου
που να επιτρέπει σε κάθε παιδί να χρησιμοποιεί τις δικές του μαθησιακές διαδρομές, τους δικούς του τρόπους και
στρατηγικές κατάκτησης γνώσεων και απόκτησης δεξιοτήτων.
Ø Το
Πρόγραμμα Σπουδών,πρέπει να υποστηρίξει
τη συγκρότηση της κυρίαρχης γλώσσας, σεβόμενο και αναγνωρίζοντας
ταυτόχρονα τη γλωσσική προέλευση κάθε παιδιού.
Ø ΣΤΗ «ΣΩΣΤΗ» ΚΑΛΛΙΕΡΓΕΙΑ ΤΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ
ΣΥΝΤΕΛΟΥΝ:
•
Δημιουργία κατάλληλου περιβάλλοντος, πλούσιου σε
ερεθίσματα.• Υλοποίηση δραστηριοτήτων, στηριζόμενες στην εποικοδομητική κατάκτηση της γνώσης.
• Υλοποίηση δραστηριοτήτων, οι οποίες έχουν έναν επικοινωνιακό στόχο, ώστε να γίνεται
αντιληπτή, η κοινωνική διάσταση της γλώσσας.
• Ανάπτυξη επιχειρημάτων και τεκμηρίωση των απόψεών τους.
• Αφηγήσεις γνωστών ιστοριών και παραμυθιών, δίνοντας προσοχή στην εξέλιξη των γεγονότων.
• Διηγήσεις προσωπικών εμπειριών.
- Περιγραφές αντικειμένων και γεγονότων.
• Στις ελεύθερες και στις οργανωμένες δραστηριότητες
• Στα παιχνίδια ρόλων.
• Στην ανάπτυξη σχεδίων εργασίας.
• Στο παιχνίδι.
Ø ΚΥΡΙΟΙ ΣΤΟΧΟΙ ΤΗΣ ΓΡΑΦΗΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΑΝΑΓΝΩΣΗΣ
•
Να αντιληφθούν την κοινωνική διάσταση , δηλαδή τους λόγους για τους οποίους γράφουμε
και διαβάζουμε.• Να έρθουν τα παιδιά σε επαφή με τη γλώσσα των γραπτών κειμένων.
• Να μπορέσουν να τα «αποκρυπτογραφήσουν».
Ø ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΑΝΑΓΝΩΣΗΣ
•
Η γωνιά της βιβλιοθήκης.• Η ηχητική βιβλιοθήκη.
• Η αλληλογραφία.
• Οι πίνακες αναφοράς.
• Ανάγνωση από ενήλικες.
• Ανάγνωση από αλλόγλωσσους.
Ø ΑΝΑΔΥΟΜΕΝΟΣ ΕΓΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΣ (ορισμός)
Είναι ο
εγγραμματισμός, που αναφέρεται στις αντιλήψεις, στάσεις, γνώσεις και δεξιότητες
που συνδέονται με το γραπτό λόγο (κωδικοποίηση-αποκωδικοποίηση-κατανόηση), πριν
αρχίσει η συστηματική διδασκαλία της ανάγνωσης και της γραφής.
Ø ΣΤΟΧΟΙ
ΤΗΣ ΓΡΑΦΗΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΓΡΑΠΤΗΣ ΕΚΦΡΑΣΗΣ
- Να συνειδητοποιήσουν την κοινωνική διάσταση του γραπτού λόγου.
• Να αντιληφθούν, ότι τα κείμενα, ανάλογα με τον τρόπο γραφής, απευθύνονται σε
διαφορετικούς αποδέκτες κάθε φορά.
• Να υποστηριχθούν στην προσπάθειά τους να κρατήσουν ένα μολύβι ή μια κιμωλία,
δίνοντας στο σώμα τους τη σωστή στάση.
• Να γράφουν το όνομά τους στις εργασίες τους.
• Να αντιγράφουν λέξεις που εξυπηρετούν λειτουργικές ανάγκες.
• Να ενθαρρύνονται να γράφουν, όπως μπορούν.
Ø ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
ΓΡΑΦΗΣ
•
Γραφή ονομάτων στις εργασίες, στη συμμετοχή στο
παιχνίδι, στα καθήκοντα που θα αναλάβουν, κ.ά.• Γραφή από τα ίδια , του περιεχομένου των εργασιών τους.
• Γραφή προσκλήσεων.
• Γραφή γραμμάτων, μηνυμάτων.
• Γραφή συνταγών.
• Δανειστική βιβλιοθήκη.
• Καταγραφή εντυπώσεων από μία επίσκεψη.
• Καταγραφή υλικών για ένα γλυκό.
Ø ΣΗΜΑΝΤΙΚΕΣ ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΕΙΣ
• Όχι διόρθωση του λάθους.
• Ενίσχυση της αναδυόμενης γραφής.
• Δημιουργία κινήτρων για την κατάκτηση του γραπτού λόγου.
Ø «ΑΝΤΕΝΔΕΙΞΕΙΣ» ΓΙΑ ΜΙΑ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΓΡΑΦΗ-
ΑΝΑΔΥΟΜΕΝΟ ΕΓΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟ
•
Στείρα παπαγαλία της Αλφαβήτας.• Στείρα αντιγραφή λέξεων και γραμμάτων.
• Υποδείξεις για τη σωστή φορά των γραμμάτων, για τον τρόπο που κρατάνε το μολύβι, για την
ορθογραφία.
*Το θεωρητικό πλαίσιο στηρίζεται στον Οδηγό της Νηπιαγωγού Εκπαιδευτικοί
Σχεδιασμοί, Δημιουργικά Περιβάλλοντα Μάθησης ,(2005).Ο.Ε.Δ.Β., Αθήνα.
Ø ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ(ενδεικτική)
- Γιαννικοπούλου, Α.(1998). Από την Προανάγνωση στην Ανάγνωση. Αθήνα: Καστανιώτης.
- Γιαννικοπούλου, Α.(2003). Η Γραπτή Γλώσσα στο Νηπιαγωγείο. Αθήνα: Καστανιώτης.
- Curto.L.,Morillo,M.,Teixido,M.(x.x.) Γραφή και Ανάγνωση, τμ. Ι,ΙΙ&ΙΙΙ. Βαρνάβα-Σκούρα, Τ.(επιμ). Αθήνα: Ο.Ε.Δ.Β.
- Παπαδοπούλου,Μ.(2001). Αντιλήψεις και αναπαραστάσεις των παιδιών της προσχολικής ηλικίας για τη γραφή. Στο Παπούλια- Τζελέπη,(επιμ.) ανάδυση του γραμματισμού: Έρευνα και πρακτική,σελ.97-120. Αθήνα: Καστανιώτης.
- Πανταζής,Σ. «Σχολική προετοιμασία στο Νηπιαγωγείο», Σύγχρονο Νηπιαγωγείο,21/2001.
- ΥΠΕΠΘ, Παιδαγωγικό Ινστιτούτο,(2005). Οδηγός Νηπιαγωγού Εκπαιδευτικοί Σχεδιασμοί, Δημιουργικά Περιβάλλοντα Μάθησης . Αθήνα: Ο.Ε.Δ.Β .
Ø ΧΡΗΣΙΜΗ ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΑ: www.epimorphosiglwssa.gr
Ø ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑΤΑ ΑΝΑΔΥΟΜΕΝΗΣ ΓΡΑΦΗΣ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου