Παρασκευή 8 Μαρτίου 2013

ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΚΑΡΥΤΑΙΝΑΣ- Η ΚΑΛΛΙΕΡΓΕΙΑ ΤΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ ΣΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ



ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΑ ΓΙΑ PARTY ΓΕΝΕΘΛΙΩΝ ΣΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΚΑΡΥΤΑΙΝΑΣ!!!

 

  Με αφορμή την επιθυμία μιας μητέρας να φέρει τούρτα στο σχολείο για τα γενέθλια του γιου της, ο οποίος φοιτά στο δημοτικό και έχει και αδερφάκι στο νηπιαγωγείο,  τα νήπια προθυμοποιήθηκαν να του διοργανώσουν party γενεθλίων και ξεκίνησαν πυρετωδώς την προετοιμασία.
Προσκλήσεις, βιβλία ζαχαροπλαστικής, συνταγές, λίστα με ψώνια και ευχετήριες κάρτες είχαν την τιμητική τους!!!
Η ιδέα των παιδιών ήταν εξαιρετική και φυσικά τους ενθάρρυνα στην υλοποίηση της με στόχο να κατανοήσουν ότι η ανάγνωση έχει ποικίλους σκοπούς και να αναγνωρίσουν τη λειτουργική χρήση διαφορετικών κειμένων (π.χ. μιας πρόσκλησης, μιας συνταγής κ.λ.π.).  Παράλληλα, η συγκεκριμένη δραστηριότητα θα τους έδινε την ευκαιρία να αναγνωρίσουν το γραπτό λόγο με βάση εξωτερικά τυπογραφικά χαρακτηριστικά του και θα  τους δημιουργούσε κίνητρα να γράψουν όπως μπορούν μέσα από δραστηριότητες αναδυόμενης γραφής, να μεταφέρουν μια πληροφορία, να στείλουν μια ευχή επιχειρηματολογώντας για τις γλωσσικές και γραφικές επιλογές τους.

ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ
  • Τα νήπια αφού συζήτησαν ακολουθώντας τους κανόνες μια δημιουργικής συζήτησης, αποφάσισαν να γράψουν όλα μαζί την πρόσκληση για το party την οποία θα αναρτούσαν στον πίνακα ανακοινώσεων με αποδέκτες τους μαθητές του Δημοτικού.
Αυτό ήταν εξαιρετικά χρήσιμο για τα ίδια, αφού οι ομαδικές γραφές είναι πιο προχωρημένες από τις ατομικές καθώς αλληλεπιδρώντας τα παιδιά αλληλοδιορθώνονται και επιτυγχάνουν καλύτερα αποτελέσματα.  Τους παρουσίασα διάφορους τύπους προσκλήσεων και τα παιδιά αντιλήφθηκαν ποια είναι τα ιδιαίτερα τυπογραφικά χαρακτηριστικά αυτών των κειμένων (ημερομηνία, ώρα εκδήλωσης, χώρος, σκοπός). 
 
  • Στη συνέχεια ετοίμασαν την πρόσκληση ενώ παράλληλα ενθαρρύνονταν να επεξεργάζονται γραπτά ερεθίσματα που υπήρχαν στο χώρο του νηπιαγωγείου (π.χ. το ημερολόγιο της τάξης) για να αποφασίσουν για τα σημειωτικά μέσα που θα χρησιμοποιούσαν κάθε φορά ώστε το κείμενό τους να είναι αποτελεσματικό.
  

  •  Έπειτα αναζήτησαν σε βιβλίο ζαχαροπλαστικής που είχε φέρει ένα νήπιο, το γλύκισμα που θα έφτιαχναν για να προσφέρουν όταν θα υποδέχονταν  τους καλεσμένους τους εκτός από την τούρτα γενεθλίων που θα έφερνε η μητέρα του παιδιού που γιόρταζε. Οι εικόνες των γλυκισμάτων στο βιβλίο ζαχαροπλαστικής τα βοήθησαν στην επιλογή του γλυκού.  Εγώ τους διάβασα τη  συνταγή και εκείνα κατέγραψαν τα υλικά που χρειάζονταν ενώ βοηθήθηκαν σ’ αυτό από τις ετικέτες των προϊόντων που απεικονίζονταν στη διατροφική πυραμίδα που είχαμε κάνει παλιότερα.
    


 

  • Παράλληλα, σκέφτηκαν ότι θα έπρεπε να επισκεφτούν το mini – market της περιοχής για να αγοράσουν τα υλικά που χρειάζονταν  για την υλοποίηση της συνταγής καθώς και  ορισμένα πράγματα επιπλέον για τη διοργάνωση του party (π.χ. καπελάκια, μπαλόνια).  Προβληματίστηκαν για το πώς θα θυμούνταν όλα αυτά που έπρεπε να αγοράσουν.  Έγραψαν έναν κατάλογο – λίστα και ξεκινήσαμε……  
 

 
  • Όταν επιστρέψαμε στο νηπιαγωγείο φτιάξαμε το γλυκό με μεγάλη χαρά και τέλος τα νήπια εξέφρασαν την επιθυμία να γράψουν ατομικά το καθένα και μια ευχετήρια κάρτα για το τιμώμενο πρόσωπο.  Θυμήθηκαν τον τρόπο που είχαν γράψει τις χριστουγεννιάτικες κάρτες και προχώρησαν στο γράψιμο ευχών όπως μπορούσε το καθένα….








Το τελικό προϊόν που δημιουργήθηκε ήταν εντυπωσιακό!!! Πρόσκληση, γλυκό, στολισμός του χώρου, ευχές….
Όλα ήταν έτοιμα για το party!!
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ: Τα παιδιά ανταποκρίθηκαν  θετικά από την πρώτη στιγμή της δραστηριότητας.  Το ενδιαφέρον τους ήταν έντονο και σ’ αυτό συνετέλεσε και το γεγονός ότι η πρωτοβουλία ήταν δική τους και η δραστηριότητα είχε νόημα για τα ίδια τα παιδιά.  Όσο πλησίαζε η μέρα για το party τους δημιουργούνταν περισσότερα κίνητρα που ενθάρρυναν την εμπλοκή τους σε δραστηριότητες προφορικού και γραπτού λόγου  για το συγκεκριμένο σκοπό.  Η συστηματική  επαφή των νηπίων με τις διάφορες μορφές του έντυπου λόγου που υπήρχαν στο χώρο (προσκλήσεις, βιβλίο ζαχαροπλαστικής κ.λ.π.) στο πλαίσιο λειτουργικών αναγκών συνέβαλε ουσιαστικά στο να αντιληφθούν τη σημασία του προφορικού και γραπτού λόγου για την επικοινωνία μεταξύ τους.  Κατά τη διάρκεια της δραστηριότητας απέκτησαν νέες γνώσεις και τυχόν λάθη που αναπόφευκτα  έκαναν τα παιδιά έδωσαν ουσιαστικές πληροφορίες για τις γνώσεις τους, ώστε να διαμορφωθεί ανάλογα η μαθησιακή διαδικασία και να υποστηριχθεί στη συνέχεια κάθε παιδί σύμφωνα με τις ατομικές μαθησιακές του  ανάγκες.  Φυσικά επικεντρώθηκα σ’ αυτά που  κατάφεραν να κάνουν, ώστε να τους δίνεται κίνητρο να προχωρούν και να μη δείχνουν αναστολές.
Η υλοποίηση της συνταγής του γλυκού ήταν μια πολύ διασκεδαστική στιγμή, η επίσκεψη στο mini market ήταν ευχάριστη και γενικά η συμμετοχή των παιδιών στη δραστηριότητα με ικανοποίησε  πάρα πολύ ιδιαίτερα αν σκεφτούμε πόσο στενά συνδέεται η κατάκτηση του προφορικού και γραπτού λόγου στη νηπιακή ηλικία με την  μετέπειτα σχολική τους επιτυχία.

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου