Κυριακή, 23 Ιουνίου 2013

ΗΜΕΡΙΔΑ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΣΥΜΒΟΥΛΟΥ

 
ΗΜΕΡΙΔΑ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΣΥΜΒΟΥΛΟΥ
Τρίπολη 18 Ιουνίου 2013
 
Η ΣΥΜΒΟΛΗ  ΤΗΣ ΘΕΤΙΚΗΣ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑΣ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
 ΚΑΙ Η ΑΝΑΔΕΙΞΗ ΤΩΝ ΘΕΤΙΚΩΝ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΩΝ
 
 
 

Η ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΙΚΗ ΑΓΩΓΗ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
Νίκη Κάντζου ,Μed Eπιστημών της Αγωγής,
Υποψήφια Διδάκτωρ του Πανεπιστημίου Αθηνών, συγγραφέας
¢ «συναισθηματική αγωγή» σημαίνει να βοηθήσουμε τα παιδιά να κατακτήσουν τις απαιτούμενες δεξιότητες που θα τους επιτρέψουν να αναγνωρίζουν, να διακρίνουν, να κατανοούν και να παίρνουν αποφάσεις για τα συναισθήματα τα δικά τους, αλλά και των άλλων ατόμων.
¢ Η συναισθηματική αγωγή αναφέρεται σε όλες τις ικανότητες που αποτελούν τη συναισθηματική νοημοσύνη στα πλαίσια των συναισθηματικών αλληλεπιδράσεων των παιδιών στο οικογενειακό και σχολικό περιβάλλον.
¢ Οι ικανότητες που περιλαμβάνονται είναι (Gottman, 2000):
-         η ικανότητα αντίληψης, έκφρασης και χειρισμού των συναισθημάτων,
-         ο αυτοέλεγχος,
-         η ενσυναίσθηση,
-          η ποιοτική επικοινωνία,
-         η διαδικασία επίλυσης συγκρούσεων και προβλημάτων,
-         η διεκδικητική στάση,
-         η προσωπική υπευθυνότητα,
-         η αυτοεπίγνωση,
-         η αυτοαποδοχή και η ικανότητα  για συνεργασία
Στο επίπεδο της σχολικής τάξης η συναισθηματική αγωγή των παιδιών βασίζεται στη γνώση και την ανταπόκριση στα ψυχολογικά και συναισθηματικά χαρακτηριστικά των παιδιών, αλλά και τις ανάγκες τους. Ο εκπαιδευτικός για να γνωρίσει καλά κάθε παιδί πρέπει:
¢  να συλλέξει πληροφορίες για την ιδιοσυγκρασία του, και τις επιδράσεις που δέχεται από την οικογένεια,
¢ το σχολικό περιβάλλον και άλλες εξωσχολικές δραστηριότητες.

ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΙΚΟ ΛΕΞΙΛΟΓΙΟ
Στο πλαίσιο αυτό, το παιδί για να αντιληφθεί τα δικά του συναισθήματα, αλλά και των άλλων πρέπει να οικοδομήσει ένα πλούσιο λεξιλόγιο συναισθημάτων, ώστε να μπορεί να διακρίνει και τις πιο λεπτές συναισθηματικές αποχρώσεις, να επικοινωνεί καλύτερα,  να συζητά για το πώς αισθάνεται εκείνο και άλλα άτομα και να διαχειρίζεται αποτελεσματικά τα συναισθήματά του (Joseph Strain,2006).
 ΛΕΞΙΛΟΓΙΟ ΠΟΥ ΔΗΜΙΟΥΡΓΗΘΗΚΕ ΑΠΟ ΠΑΙΔΙΑ: Αγαπητός-  αγνοημένος – αγχωμένος- αδέξιος- αηδιασμένος- αμήχανος- ανακουφισμένος- άνετος- ανήσυχος- ανυπόμονος- απαθής- απογοητευμένος- άχαρος- βαρετός- γενναιόδωρος –γενναίος- δημιουργικός- δυνατός- δυστυχισμένος- ειρηνικός- εκστατικός- ενθουσιασμένος- ενοχικός- ενοχλημένος- ευγενικός- εύθυμος- ευτυχισμένος- ευχάριστος – ζηλιάρης- ήρεμος- θλιμμένος- ικανοποιημένος- ικανός- λυπημένος- μοναχικός- μπερδεμένος- ντροπαλός- ξεροκέφαλος- παραιτημένος- σημαντικός- σκληρός- σοβαρός- στοργικός- στοχαστικός- συγκινημένος- συγκλονισμένος- συνεργάσιμος- συντετριμμένος- ταραγμένος- φαντασιόπληκτος- φιλικός- φοβισμένος- φρικτός- χαρούμενος.
 ΤΡΟΠΟΙ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΙΚΟΥ ΛΕΞΙΛΟΓΙΟΥ
¢ Οι εκπαιδευτικοί μπορούν να αναπτύξουν το συναισθηματικό λεξιλόγιο των παιδιών με ποικίλους τρόπους. Ενδεικτικά αναφέρουμε:
¢ Αναγνώριση συναισθημάτων μέσα από εικόνες, φωτογραφίες, έργα ζωγραφικής.
¢ Αναγνώριση και κατανόηση συναισθημάτων μέσα από την ανάγνωση διαφόρων παιδικών βιβλίων.
¢ Διδασκαλία διαφόρων συναισθηματικών αποχρώσεων μέσα από γεγονότα που συμβαίνουν στην τάξη (π.χ. Γιώργο, κοίτα τον Κώστα, νομίζω ότι χαμογελάει. Είναι χαρούμενος.)
¢ Κάθε πρωί όταν τα παιδιά έρχονται στο νηπιαγωγείο μπορούν να στερεώνουν στον πίνακα με τα ονόματα τους μια καρτέλα με το συναίσθημα που αισθάνονται εκείνη τη στιγμή. Αν κατά τη διάρκεια της ημέρας το συναίσθημα που τα διακατέχει αλλάξει, μπορούν να τοποθετήσουν διαφορετική καρτέλα στον πίνακα.
¢ Παιχνίδια ρόλων που αφορούν θετικές ή αρνητικές καταστάσεις.
 
ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΤΑΞΕΩΝ ΠΟΥ ΕΝΙΣΧΥΟΥΝ ΤΟ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΙΚΟ ΑΛΦΑΒΗΤΙΣΜΟ
¢ Ύπαρξη φωτογραφιών ανθρώπων με διάφορες συναισθηματικές εκφράσεις σε διάφορα σημεία της αίθουσας.
¢ Βιβλία για τα συναισθήματα στη γωνιά της βιβλιοθήκης.
¢ Ο εκπαιδευτικός να εκφράζει και τα δικά του συναισθήματα.
¢ Ο εκπαιδευτικός να παρατηρεί και να ονομάζει τα συναισθήματα των παιδιών.
¢ Σχεδιασμός και εφαρμογή δραστηριοτήτων που ενισχύουν το συναισθηματικό αλφαβητισμό.
¢ Ενθάρρυνση των παιδιών να χρησιμοποιούν λεξιλόγιο συναισθημάτων καθημερινά και σε όλη τη διάρκεια της ημέρας.
¢ Ο εκπαιδευτικός ενθαρρύνει τα παιδιά να προσέχουν την λεκτική έκφραση και τη γλώσσα του σώματος όταν προσπαθούν να καταλάβουν πως αισθάνονται τα υπόλοιπα μέλη της ομάδας.
¢ Διδασκαλία στρατηγικών ρύθμισης αρνητικών συναισθημάτων.
 
KAI ΤΩΡΑ ΑΣ ΠΑΙΞΟΥΜΕ!
¢ ΚΑΤΙ ΝΑ ΜΑΣ ΣΥΝΔΕΕΙ.ΒΡΑΧΙΟΛΙΑ ΦΙΛΙΑΣ
Φτιάχνουμε βραχιόλια φιλίας που τα φοράμε όλη τη χρονιά. Αποτελεί τρόπο σύνδεσης της ομάδας.
 
¢ ΜΕ ΕΝΑ ΚΟΜΜΑΤΙ ΣΧΟΙΝΙ … ΕΝΩΝΟΜΑΙ!
-         Με το ξεκίνημα μουσικής (Ε. Ρεμπούτσικα, Πρωινό στη βεράντα) δίνουμε σε κάθε μέλος ένα κομμάτι σχοινί, το οποίο έχει πάνω του ένα διαφορετικό διακριτικό (π.χ. μια χάντρα) για κάθε μέλος της ομάδας. Το δένει με εκείνο του διπλανού του και λέει το όνομά του, Όταν και το τελευταίο μέλος της ομάδας δέσει το σχοινί του, δένουμε τις άκρες του σχοινιού δημιουργώντας έναν κύκλο και μπαίνουμε όλοι μέσα. Η ομάδα έχει ενωθεί! Είμαστε έτοιμοι για επικοινωνία, αλληλεπιδράσεις, ιδέες, συναισθήματα!
-         Με το ξεκίνημα μουσικής (Peppermint, Παναγιώτης Καλαντζόπουλος) κάθε μέλος της ομάδας λύνει το σχοινί του με το δικό του διακριτικό από το σχοινένιο κύκλο που είχαμε δημιουργήσει και λέει το όνομα του. Φεύγοντας παίρνει μαζί του το δικό κομμάτι σχοινί για ενθύμιο, αλλά και για να ενωθεί ξανά με την ομάδα του σε κάποια άλλη στιγμή.
-         Παροτρύνουμε τα παιδιά να σχηματίσουν έναν κύκλο και ένα κουβάρι μαλλί ξετυλίγεται μέχρι να φτιάξουμε ένα σχοινένιο κύκλο. Το πρώτο μέλος της ομάδας περνάει μια μεγάλη χάντρα στο σχοινί και λέει το όνομα του διπλανού του. Μόλις η χάντρα κυλήσει στο επόμενο μέλος λέει το όνομα του διπλανού του, κοκ.
-         1. Σημείωση: Με τη δραστηριότητα αυτήν  μπορούμε να αντιληφθούμε  πόσο καλά τα παιδιά γνωρίζονται μεταξύ τους.
-         2. Σημείωση: Αντί για σχοινί με χάντρα μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε ένα κουδουνομπαλάκι.
 
¢ Χερια ενωμενα …
Ζητάμε από τα παιδιά να σχηματίσουν κύκλο, να κλείσουν τα μάτια και να πάρουν μια βαθιά αναπνοή. Στη συνέχεια, το πρώτο μέλος της ομάδας σφίγγει το χέρι του επόμενου μέλους κοκ. μεταφέροντας έτσι την ενέργεια του ο ένας στον άλλον. Όταν θέλουμε να λυθεί η ομάδα, ο πρώτος παίκτης της ομάδας αφήνει το χέρι του διπλανού του και πηγαίνει να κάτσει στον κύκλο.
 
¢ ΤΑ ΚΟΥΔΟΥΝΑΚΙΑ ΤΩΝ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΩΝ
Δένουμε σε ένα κορδόνι ένα κουδουνάκι και μερικές χάντρες. Όταν είσαι:
*    θυμωμένος χτύπα το κουδουνάκι 5 φορές.
*    φοβισμένος χτύπα το κουδουνάκι 4 φορές.
*    χαρούμενος χτύπα το κουδουνάκι 3 φορές.
*    λυπημένος χτύπα το κουδουνάκι 2 φορές.
ΕΓΩ ΧΤΥΠΗΣΑ ΤΟ ΚΟΥΔΟΥΝΑΚΙ ΜΟΥ 3 ΦΟΡΕΣ. ΠΩΣ ΝΟΙΩΘΩ;
 
¢ ΕΝΑ ΒΟΤΣΑΛΟ ΜΑΣ… ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΖΕΙ
Με το ξεκίνημα μουσικής (Peppermint, Παναγιώτης Καλαντζόπουλος) κάθε μέλος της ομάδας παίρνει ένα βότσαλο από ένα κουτί και το παρατηρεί. Στη συνέχεια, τα παιδιά γίνονται ζευγάρια και καθίζουν στα τραπεζάκια και τους  τίθεται το ακόλουθο ερώτημα: «Ένα βότσαλο έχει συναισθήματα, προκαλεί συναισθήματα ή και τα δύο;». Τα ζευγάρια συζητούν μεταξύ τους και στη συνέχεια λένε την άποψη τους στην ολομέλεια.
 ¢ ENA ΠΑΡΑΜΥΘΙ ΣΤΟΝ ΚΑΘΡΕΠΤΗ
-         Τα παιδιά τοποθετούν κάρτες με τις σκηνές ενός παραμυθιού στη σωστή σειρά. Μετά ζητάμε από ένα παιδί να επαναλάβει το παραμύθι έχοντας ως οδηγό τις κάρτες. Ταυτόχρονα  μοιράζουμε στην υπόλοιπη ομάδα καθρεφτάκια και του ζητάμε την ώρα που ο συμμαθητής τους λέει το παραμύθι  να δείχνουν με παντομίμα τα συναισθήματα που περιγράφονται σε αυτό στο καθρεφτάκι τους, έτσι ώστε να βλέπουν τις αλλαγές που συμβαίνουν στο πρόσωπό τους.
ΠΑΡΑΜΥΘΙ: ΜΙΑ ΚΑΡΔΙΑ ΓΙΑ ΤΗ ΜΑΜΑ, ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΔΙΠΤΥΧΟ.
-         ΤΑ ΠΟΥΓΚΙΑ ΜΕ ΧΑΡΟΥΜΕΝΕΣ ΚΑΙ ΛΥΠΗΜΕΝΕΣ ΛΕΞΕΙΣ
Εξέλιξη δραστηριότητας= Στην ιστορία «Φιλιά, φιλάκια» παίρνουμε απαντήσεις σε ερωτήματα όπως: Σαν τι είναι ένα φιλάκι; Μπορεί να είναι σα χάδι από βαμβάκι; Μήπως καμιά φορά τσιμπάει όπως ο κάκτος; Υπάρχουν φιλάκια που μπορούμε να δούμε; Τους προτείνουμε, λοιπόν, να θυμηθούν λυπημένες λέξεις που ακούστηκαν στο παραμύθι. Κάθε λέξη που αναφέρουν τα παιδιά, την πληκτρολογούμε στον υπολογιστή μέσα σε πλαίσια κειμένου. Όταν καταγραφούν όλες οι λυπημένες λέξεις, τις εκτυπώνουμε και τα παιδιά τις κόβουν για να τις τοποθετήσουν σε ένα πουγκί ή βαζάκι, ώστε τα παιδιά να μπορούν να τις αναζητήσουν όποτε θέλουν για να τις χρησιμοποιήσουν. Την ίδια διαδικασία επαναλαμβάνουμε για το πουγκί με τις χαρούμενες λέξεις.
ΠΑΡΑΜΥΘΙ: ΦΙΛΙΑ,ΦΙΛΑΚΙΑ,ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΔΙΠΤΥΧΟ.  
¢ ΑΠΟ ΤΗ ΓΟΥΑΤΕΜΑΛΑ ΧΩΡΙΣ ΦΟΒΟ
Εξέλιξη δραστηριότητας  = Πληροφορούμε τα παιδιά ότι  στη Γουατεμάλα τα παιδιά κάθε βράδυ βάζουν κάτω από το μαξιλάρι τους ένα κουκλάκι, στο οποίο λένε τους φόβους τους και τις ανησυχίες τους και εκείνο το πρωί τους έχει απομακρύνει. Μάλιστα, τοποθετούν ένα διαφορετικό κουκλάκι κάθε βράδυ, γι’ αυτό και έχουν ένα σακουλάκι με έξι κουκλάκια. Στη συνέχεια, τους προτείνουμε να χρησιμοποιούν και εκείνα τέτοια κουκλάκια. Τους μοιράζουμε ένα σακουλάκι με κουκλάκια και ονομάζουν ποιο επιλέγουν για κάθε ημέρα της εβδομάδας. Την ώρα της χαλάρωσης ή ξεκούρασης στο νηπιαγωγείο τοποθετούν κάτω από το μαξιλαράκι τους το κουκλάκι του φόβου και του λένε το φόβο τους. Την τοποθέτηση της κούκλας κάτω από το μαξιλάρι μπορούν να συνοδεύουν οι ακόλουθοι στίχοι:
Κουκλάκι φιλαράκι
Μικρούλι μου παιδάκι
Πάρε το φόβο, τη λύπη μακριά
Φέρε το γέλιο, τη χαρά!
 
¢ ΒΥΘΙΣΤΕ ΤΟ ΒΛΕΜΜΑ
Εξέλιξη δραστηριότητας= Προτείνουμε στα παιδιά κάθε φορά που αισθάνονται θυμό ή φόβο μπορούν να βυθίσουν το βλέμμα τους σε ένα αγαπημένο τους έργο ζωγραφικής (Ι. Κλάϊν: Μπλε και Χ. Μιρό: Το ταξίδι της κουκίδας) για να ηρεμήσουν.
Μόνο μπλε, βαθύ μπλε
Μπλε, μπλε, μπλέ!
Μπλε του ουρανού
Μπλε του καλοκαιριού!
Μπλε θαλασσινό
Το κοιτώ και ηρεμώ!
 
¢ ΤΟ ΧΡΩΜΑΤΙΣΤΟ ΧΑΜΟΓΕΛΟ ΤΗΣ ΜΟΝΑ ΛΙΖΑ
-         Τι χρώμα έχει το χαμόγελο της Μόνα Λίζα;
-         Φτιάχνουμε το χαμόγελο της Μόνα Λίζα με τα χρώματα  που μας αρέσουν.
-         Όπου κι αν πάω η Μόνα Λίζα με κοιτάει!»
-         Παρατηρούμε τη Μόνα Λίζα από διαφορετικές οπτικές γωνίες
-         «Γίνομαι και εγώ Μόνα Λίζα με αινιγματικό χαμόγελο!»
-         Υποδυόμαστε τη Μόνα Λίζα με διάφορα συναισθήματα με τη χρήση παντομίμας.
 
  • Η ΔΙΑΔΡΑΣΤΙΚΗ MONA LISA
-         ιστοσελίδα του Cite de Sciences et de l’ Industrie. http://www.cite-sciences.fr/francais/ala_cite/expo/explora/image/mona/en.php
-         Οδηγία: Ο παίκτης οδηγώντας τον κέρσορα του ποντικιού πάνω σε διάφορα συναισθήματα μπορεί να αλλάξει τα συναισθήματα της Μόνα Λίζα. Τα συναισθήματα που υπάρχουν στο συγκεκριμένο παιχνίδι είναι: χαρά, λύπη, θυμός κλπ.
 
¢ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΑ ΣΤΟ ΑΝΘΡΩΠΑΚΙ ΤΟΥ ΜΙΡΟ
Το ανθρωπάκι του  H. Miro δεν έχει πρόσωπο. Τι να αισθάνεται άραγε; Ζωγράφισε πως αισθάνεται.
¢ ΠΙΣΩ ΑΠΟ ΜΙΑ ΚΟΡΝΙΖΑ
1.     Τα παιδιά στέκονται ένα- ένα πίσω από μια κορνίζα. Παροτρύνονται να εκφράσουν διάφορα συναισθήματα με παντομίμα όπως: χαρά, λύπη, φόβο, θυμό.
2.     Φωτογραφίζουμε τα πορτρέτα και εισάγουμε τις φωτογραφίες στον Η.Υ. Εκτυπώνουμε τις φωτογραφίες και τα παιδιά διακρίνουν ομοιότητες και διαφορές συναισθημάτων μεταξύ τους, αλλά και με έργα τέχνης.
 
¢ ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΠΟΥ ΤΙΘΕΝΤΑΙ ΣΤΑ ΠΑΙΔΙΑ, ΟΤΑΝ ΒΛΕΠΟΥΝ ΠΡΟΣΩΠΑ ΣΕ ΕΡΓΑ ΤΕΧΝΗΣ:
-         Πώς αισθάνονται τα πρόσωπα του πίνακα ζωγραφικής;
-         Πώς αισθάνονται αυτά, όταν βλέπουν τον πίνακα ζωγραφικής;
-         Πώς να αισθανόταν ο καλλιτέχνης, όταν έκανε το συγκεκριμένο πίνακα ζωγραφικής ;
 
¢ ΤΙ ΧΡΩΜΑ ΕΧΟΥΝ ΤΑ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΑ;
-         Ζωγραφίζουμε τι χρώμα έχει η χαρά, η λύπη, ο φόβος, ο θυμός;
 
¢ ΔΕΝ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΞΕΧΝΑΜΕ ΜΙΚΡΟΙ ΚΑΙ ΜΕΓΑΛΟΙ
-         Να περιγράφουμε πως αισθανόμαστε.
-         Να λύνουμε τα προβλήματα μέσα από τη συζήτηση.
-         Να λέμε τι μας συμβαίνει και όχι να ενεργούμε αμέσως.
-         Να παίρνουμε μια βαθιά αναπνοή όταν θυμώνουμε.
-         Να χαλαρώνουμε και να προσπαθούμε ξανά.
-         Να αναζητούμε ένα διαφορετικό τρόπο επίλυσης προβλήματος και όχι τη σύγκρουση.
-         Να ζητάμε βοήθεια.
-         Να ζητάμε μια αγκαλιά, όταν τη χρειαζόμαστε.
 ΑΝΤΙ ΕΠΙΛΟΓΟΥ
«Μια ομάδα είναι κάτι περισσότερο από ένα σύνολο ατόμων. Είναι μια διαδικασία όπου μαθαίνουμε να δίνουμε και να παίρνουμε».
B. Glacel & E. Robert
 
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΕΣ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΩΝ

 
1Η ΟΜΑΔΑ: ΟΙ ΜΑΓΙΚΕΣ ΚΟΥΚΛΕΣ ΤΗΣ ΓΟΥΑΤΕΜΑΛΑΣ
Ο μύθος λέει πως ο θεός του Ήλιου έδωσε σε μια πριγκίπισσα την ικανότητα να λύνει τα προβλήματα των ανθρώπων. Ύστερα η πριγκίπισσα έδωσε αυτήν τη δύναμη σε έξι κουκλάκια. Σε κάθε κουκλάκι αντιστοιχεί ένα μικρό μερίδιο αυτής της δύναμής έτσι ώστε να μπορεί να χρεωθεί μόνο μια στενοχώρια κάθε φορά. Την βάζουμε στο ειδικό της σακουλάκι για ύπνο κάτω από το μαξιλάρι μας. Όσο κοιμόμαστε η στενοχώρια μας εξαφανίζεται δια μαγείας. Την επόμενη όταν ξυπνήσουμε δεν θα υπάρχει πια.
Με αφορμή το μύθο και τις μαγικές κούκλες της Γουατεμάλας σχεδιάζουμε δραστηριότητες που έχουν σχέση με την απομάκρυνση των φόβων και την επικράτηση της χαράς και της αισιοδοξίας στο νηπιαγωγείο μας.
 
 
 
 
 
 
 
2Η ΟΜΑΔΑ:ΧΑΡΑ ΚΑΙ ΦΙΛΙΑ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΑ ΕΡΓΑ ΤΕΧΝΗΣ ΤΟΥ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΗ ΚEITH HARING
Χρησιμοποιώντας τα έργα τέχνης του Κ. Haring σχεδιάζουμε δραστηριότητες που έχουν σχέση με την χαρά και τη φιλία και μπορούν να υλοποιηθούν στο νηπιαγωγείο μας.
     


 
 
 
3Η ΟΜΑΔΑ: ΛΙΓΟ ΑΚΟΜΑ
ΑΛΕΞΗΣ ΚΥΡΙΤΣΟΠΟΥΛΟΣ, ΛΙΓΟ  ΑΚΟΜΑ … ΕΝΑ ΠΑΡΑΜΥΘΙ ΕΜΠΝΕΥΣΜΕΝΟ ΑΠΟ ΤΑ ΠΟΙΗΜΑΤΑ ΤΟΥ ΓΙΩΡΓΟΥ ΣΕΦΕΡΗ, ΣΕΙΡΑ: ΑΝ ΔΙΑΒΑΖΑ  … ΠΟΙΗΤΕΣ ΤΗΣ ΓΕΝΙΑΣ ΤΟΥ ΄30, ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΙΚΑΡΟΣ ΚΑΙ ΜΟΥΣΕΙΟ ΜΠΕΝΑΚΗ, 2012.
Ένα παιδί ταξιδεύει χωρίς φόβο, στο πέλαγος με πυξίδα τα ποιήματα του Γ. Σεφέρη αναζητώντας ελπίδα και αισιοδοξία. Ένα παραμύθι  με ζωγραφιές και εικόνες  που προσπαθεί να διώξει τη συννεφιά και να φέρει την ξενοιασιά και το όνειρο « … να σηκωθούμε λίγο ψηλότερα». Πρόκειται για ένα βιβλίο που βοηθά τα μικρά παιδιά να γνωρίσουν στίχους του Γ. Σεφέρη, αλλά και να κατανοήσουν την αξία της αλληλοβοήθειας, της συνεργασίας και της φιλίας.  
Με αφορμή φράσεις, εικόνες ή και ολόκληρο το βιβλίο του Α. Κυριτσόπουλου «Λίγο ακόμα» σχεδιάζουμε δραστηριότητες αισιοδοξίας και θετικής ψυχολογίας που μπορούν να ενταχθούν στην καθημερινή ζωή του νηπιαγωγείου μας.
 


 
 
 
 4Η ΟΜΑΔΑ: Η ΑΓΑΠΗ ΕΙΝΑΙ …
Με αφορμή το ποίημα-τραγούδι «Η αγάπη είναι ..»της Ν. Κάντζου, σχεδιάζουμε δραστηριότητες που αφορούν την αγάπη.

Η αγάπη είναι ηλιαχτίδα
Γαλαζοπράσινη ελπίδα.
Δώστε όλοι μια αγκαλιά
Στα μάγουλα γλυκά φιλιά!
 
Η αγάπη είναι καραμέλα
Φράουλα, μέντα και κανέλα
Δώστε όλοι μια αγκαλιά


Στα μάγουλα γλυκά φιλιά!
 Η αγάπη είναι άστρα χρυσά
Καρφωμένα στα μαλλιά.
Δώστε όλοι μια αγκαλιά
Στα μάγουλα γλυκά φιλιά!
Η αγάπη είναι καλοκαίρι
Κοχύλι, βότσαλο αγέρι.
Δώστε όλοι μια αγκαλιά
Στα μάγουλα γλυκά φιλιά!
Η αγάπη είναι φυλαχτό
Φορεμένο στο λαιμό.
Δώστε όλοι μια αγκαλιά
Στα μάγουλα γλυκά φιλιά!
 
 5η ΟΜΑΔΑ: Ο ΑΠΟΧΑΙΡΕΤΙΣΜΟΣ
Μη σε φοβίζουν οι αποχαιρετισμοί. Ο αποχαιρετισμός είναι απαραίτητος για να ξανανταμώσουμε. Και η αντάμωση, μετά από μια στιγμή ή μια ζωή, είναι βέβαιη για εκείνους που είναι φίλοι.
Ρ. Μπαχ
Τι είναι ένας αποχαιρετισμός;
Μια έννοια που εμπεριέχει τον αποχωρισμό. Μια χειρονομία με πολλές αντίθετες συναισθηματικές καταστάσεις. Μια χειρονομία με πολλές διαφορετικές εικόνες. Συζητήστε με τα υπόλοιπα μέλη της ομάδας σας έναν αποχαιρετισμό που να περιέχει κάποια από τα θετικά συναισθήματα που βλέπετε να είναι γραμμένα πάνω στις μικρές βαλίτσες του εικαστικού καλλιτέχνη Α. Ακριθάκη και σχεδιάστε σχετικές δραστηριότητες.
 

ΤΑ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΑ ΜΑΣ ... ΣΕ ΜΙΑ ΒΑΛΙΤΣΑ!"
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ ΛΗΞΗΣ (ΟΛΕΣ ΟΙ ΟΜΑΔΕΣ)

Στο βιωματικό εργαστήρι οι συμμετέχοντες θα χωριστούν σε ομάδες και χρησιμοποιώντας συγκεκριμένα ερεθίσματα (π.χ. μια κούκλα Γουατεμάλα, πίνακες ζωγραφικής, μια ιστορία) θα προσπαθήσουν να σχεδιάσουν δραστηριότητες συναισθηματικού εγγραμματισμού). Στο τέλος, ολόκληρη η ομάδα χρησιμοποιώντας τη φιλοσοφία του κινήματος FEELGOOD ART θα προσπαθήσει να ζωγραφίσει χρωματιστά χαμόγελα πάνω σε μια μεγάλη χάρτινη βαλίτσα, συνοδεύοντας τα με αγαπημένους στίχους τραγουδιών ή ποιημάτων με στόχο να κατανοηθεί ότι ο καθένας μας έχει ένα μικρό θησαυρό που στα δύσκολα ανακαλεί για να συνεχίσει να ονειρεύεται και να ελπίζει!
 
 

 
 
 
 
ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ ΓΙΑ ΤΗ
ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ
 
 
ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΙΚΗ ΑΓΩΓΗ

ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΗ  ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ  

«Βήματα για τη ζωή : Πρόγραμμα   Ατομικών και Κοινωνικών Δεξιοτήτων για το Νηπιαγωγείο». Συγγραφείς: Κουρμούση Νάντια, Κούτρας Βασίλης. Εκδόσεις  ΠΑΠΑΖΗΣΗ.

·                     «Ο κήπος των συναισθημάτων, 10 θεματικές προσεγγίσεις για το Νηπιαγωγείο». Συγγραφείς: Δαμηλάκη Ρένα, Κανελλόπουλος Γρηγόρης, Κάντζου Νίκη, Λαμπρινέα Ζέτα. Εκδόσεις ΔΙΠΤΥΧΟ

·                     «H συναισθηματική νοημοσύνη. Γιατί το «ΕQ» είναι πιο σημαντικό από το «ΙQ»? D.Goleman. Εκδόσεις ΕΛΛ. ΓΡΑΜΜΑΤΑ

          «H συναισθηματική νοημοσύνη των παιδιών».  Gottman. Εκδόσεις ΕΛΛ. ΓΡΑΜΜΑΤΑ

          «Συναισθηματική νοημοσύνη  με καρδιά» Κ. Στάινερ. Εκδόσεις ΚΑΣΤΑΝΙΩΤΗ

          «Ο Κήπος με τις 11 γάτες». Εκδόσεις ΣΧΗΜΑ & ΧΡΩΜΑ. ΚΕΘΕΑ

          «Κοινωνική και Συναισθηματική Αγωγή στο Σχολείο - Για την Προσχολική και Πρωτοσχολική Εκπαίδευση». Επιμέλεια: Χατζηχρήστου Χρυσή. Εκδόσεις ΤΥΠΩΘΗΤΩ

          «Συναισθηματική Αγωγή. Κατανόηση και βιωματική προσέγγιση συναισθημάτων». Συγγραφείς:  Δεληκανάκη Νίκη –Καλλιφατίδου Σέβη. Εκδόσεις ΤΑΞΙΔΕΥΤΗΣ

          «Πρόγραμμα Ανάπτυξης Συναισθηματικής Νοημοσύνης» Β. Πλωμαρίτου. Εκδόσεις ΓΡΗΓΟΡΗ

          «Πρόγραμμα Ελέγχου των Συγκρούσεων «Εγώ» κι «εσύ» γινόμαστε «εμείς». Συγγραφείς: Σοφία Τριλίβα και Giovanni Chimienti. Εκδόσεις ΕΛΛ. ΓΡΑΜΜΑΤΑ

          «Ούτε «καλύτερος»,ούτε «χειρότερος»…..απλά «διαφορετικός». Συγγραφείς:  Σοφία Τριλίβα,Σοφία Χατζηνικολάου, Τάνια Αναγνωστοπούλου. Εκδόσεις GUTENBERG

 

Βιβλια για παιδια

          Τα φιλαράκια. Πώς να αντιμετωπίσουμε τα αρνητικά συναισθήματα μας. Ρίτσα Ψύλλου, Μαρία Ζαφειροπούλου. Εκδόσεις ΕΛΛ. ΓΡΑΜΜΑΤΑ

          Ο θυμός των παιδιών Παραμύθια για την κατανόηση της παιδικής συμπεριφοράς Alba Marcoli. UNIVERSITY STUDIO PRESS

          Η νεράιδα της γης. Φωτεινή Τσαλίκογλου. Εκδόσεις ΚΕΔΡΟΣ

          H συμβολική ερμηνεία των παραμυθιών Roy Wilkinson.Eκδόσεις ΤΡΟΠΟΣ ΖΩΗΣ

          Παιχνίδια Αυτοεκτίμησης για παιδιά. Deborah  M. Plummer  Εκδόσεις ΠΑΤΑΚΗ

          Παιχνίδια διαχείρισης του θυμού και των συγκρούσεων Deborah  M. Plummer  Εκδόσεις ΠΑΤΑΚΗ.

          Τα συναισθήματά μου. Όταν μου λείπεις- Όταν θυμώνω- Όταν ζηλεύω- Όταν φοβάμαι Εκδόσεις ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ

          Συναισθήματα.Θυμώνω…Νιώθω μοναξιά..-Ανησυχώ….-Είναι άδικο…-Φοβάμαι…- Βαριέμαι…Στενοχωριέμαι.Ζηλεύω Εκδόσεις ΜΟΝΤΕΡΝΟΙ ΚΑΙΡΟΙ …

          Αγγίζω και αισθάνομαι. Τα συναισθήματα.Λύπη-Ζήλια-Αγάπη-Θυμός-Φόβος-Μοναξιά, Εκδόσεις ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ

          Tα συναισθήματα. Φόβος, θυμός, χαρά, λύπη, Εκδόσεις ΣΑΒΒΑΛΑΣ

          Τι νιώθεις? Θυμός-Ζήλια-Απογοήτευση-Δειλία-Ελευθερία-Φιλία-Φθόνος-Κακία-Μίσος-Χαρά-Θέληση-Ντροπή-Πανικός Άγχος Εκδόσεις ΦΛΟΥΔΑΣ

          Τα χέρια δεν είναι για να δέρνουμε. Εκδόσεις ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ

          Οι ουρές δεν είναι για να τις τραβάμε .Εκδόσεις ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ

          Οι λέξεις δεν είναι για να πληγώνουμε Εκδόσεις ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ

          Το δώρο της Παπλωματούς. Εκδόσεις ΑΓΚΥΡΑ

          Το ταξίδια της Παπλωματούς Εκδόσεις ΑΓΚΥΡΑ

          Ο μικρός πρίγκηπας. Εκδόσεις ΠΑΤΑΚΗ

          Το δέντρο που έδινε. Εκδόσεις ΔΩΡΙΚΟΣ

          Ο Τριγωνοψαρούλης. Βαγγέλης Ηλιόπουλος. Εκδόσεις ΠΑΤΑΚΗ

          Μίλα μη φοβάσαι. Εκδόσεις ΕΨΥΠΕ

          Ο κάστορας και η ηχώ. Mac Donald. Εκδόσεις ΡΩΣΣΗ

          Αφού δεν υπάρχουν δράκοι. Κent, I. Eκδόσεις ΜΕΡΙΜΝΑ

          Ο Αγκανθούλης.Βούλα Παπαγιάννη. Εκδόσεις ΑΘΗΝΑ

          Η Μπουμπού και η Μπαμπαλού. Εκδόσεις ΑΘΗΝΑ

          Το χαρούμενο λιβάδι. Φυλλιώ Νικολούδη. Εκδόσεις ΕΛΛ. ΓΡΑΜΜΑΤΑ

          Ο Τρυφερούλης Μικροφτερούλης. Θ.Καραγιάννη. Εκδόσεις ΦΑΝΤΑΣΙΑ

          Ένας γάτος μια φορά. Κώστας Μάγος, Τατιάνα Γκρανάτσιου. Εκδόσεις ΕΝ ΠΛΩ

          Για να ζήσουμε μαζί. Η βία. Εκδόσεις ΚΕΔΡΟΣ.

          Για να ζήσουμε μαζί. Η διαφορετικότητα. Εκδόσεις ΚΕΔΡΟΣ

          Τι θα κάνω χωρίς εσένα? S. Grindley -P. Dann Εκδόσεις ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ
 
 
 
  •   Το σπουργιτάκι που ρωτούσε. Εύη Ψάλτη. Εκδόσεις ΕΛΛ. ΓΡΑΜΜΑΤΑ

          Τα σκιουράκια που χώρισαν.  Εύη Ψάλτη.  Εκδόσεις ΕΛΛ. ΓΡΑΜΜΑΤΑ

          To ψαράκι που απαντούσε μόνο όχι. Εύη Ψάλτη.  Εκδόσεις ΕΛΛ. ΓΡΑΜΜΑΤΑ

          Η πτώση του φύλλου που το έλεγαν Φρέντυ. Λ. Μπουσκάλια. Εκδόσεις ΓΛΑΡΟΣ

          Θα σε θυμάμαι πάντα … Εκδόσεις ΣΑΒΒΑΛΑΣ

          Έλμερ ο χρωματιστός ελέφαντας. D. Kee  Εκδόσεις ΠΑΤΑΚΗ

          Το παραπονεμένο ελεφαντάκι. Ευγένιος Τριβιζάς.  Εκδόσεις ΚΕΔΡΟΣ.

          Το Ασχημόπαπο που έγινε Κύκνος. Χ. Κ. Άντερσεν. Εκδόσεις ΑΓΚΥΡΑ

 
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΗΜΕΡΙΔΑ
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
ΟΙ ΕΙΣΗΓΗΤΡΙΕΣ ΜΑΣ  "ΕΝ ΔΡΑΣΕΙ"

       Η κ. Καρακασίδου Ειρήνη
 
 
 


 

 
 
 

 
                   Η κ. Κάντζου Νίκη


 


ΕΡΓΑΣΙΑ ΣΕ ΟΜΑΔΕΣ

 
 

 
 



 

 
 
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΤΩΝ ΟΜΑΔΩΝ
 

 
                                         
 
 
 
 
 
 
 
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ ΛΗΞΗΣ
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
 

 
 

 
 

 
 

 
 

 
 

 
 

 
 

 
 

 
 

 
 

 
 

 
 

 
 

 
 

 
 

 
 

 
 

 
 

 
 

 
 

 
 

 
 

 
 

 
 

 
 

 

 

  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 











 
 
 
   
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου