Σάββατο, 30 Νοεμβρίου 2013

"Ο ΔΙΑΔΡΑΣΤΙΚΟΣ ΠΙΝΑΚΑΣ...ΠΑΕΙ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ".- 1ο Νηπιαγωγείο Μεγαλόπολης

"Ο ΔΙΑΔΡΑΣΤΙΚΟΣ ΠΙΝΑΚΑΣ...ΠΑΕΙ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ"
1ο ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΜΕΓΑΛΟΠΟΛΗΣ
ΕΙΣΑΓΩΓΗ: Κατά τη διάρκεια της φετινής χρονιάς και στο πλαίσιο του προγράμματος της Φιλαναγνωσίας που θα υλοποιηθεί στο Νηπιαγωγείο θα πραγματοποιηθούν μια σειρά από δράσεις που θα έχουν ως κύριο σκοπό την εξοικείωση των παιδιών  με τα  βιβλία και την εδραίωση μιας φιλικής σχέσης .
Πριν ξεκινήσουμε το πρόγραμμα παρουσιάσαμε στα παιδιά την όλη διαδικασία σαν "Μια γιορτή για το βιβλίο"(ολοκληρωμένη η παρουσίαση στο  http://edo-nipiagogio.blogspot.gr/ΜΙΑ ΑΣΥΝΗΘΙΣΤΗ ΓΙΟΡΤΗ ).
Σε αυτή την προσπάθεια βασικός θα είναι ο ρόλος του διαδραστικού πίνακα της τάξης. Ο λόγος που επιλέξαμε τη  χρήση του διαδραστικού  πίνακα σε σχέση με τον παραδοσιακό τρόπο ανάγνωσης των βιβλίων στο νηπιαγωγείο, είναι ότι  παρέχει τη δυνατότητα ενσωμάτωσης διαδικτυακών πόρων ,τη δυνατότητα παρουσίασης με πολυμέσα καθώς και τη δυνατότητα να συμμετέχει στις δραστηριότητες μεγάλο μέρος της τάξης.Είναι ιδανικός για την συγκέντρωση και οργάνωση της συζήτησης μέσα στην τάξη αφού  μπορούν να χρησιμοποιηθούν ποικίλες τεχνικές οι οποίες συμβάλλουν στην ανάπτυξη της λεκτικής επικοινωνίας/συζήτησης στην τάξη και να γίνει μοντελοποίηση,επίδειξη  και σχολιασμός κειμένων ,εικόνων κλπ.(πηγή:Επιμορφωτικό Υλικό για την Επιμόρφωση των Εκπαιδευτικών στα ΚΣΕ , Τεύχος 2β:Κλάδος ΠΕ60)  .
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
  •  Η πρώτη "Γιορτή για το βιβλίο" που οργανώσαμε στην τάξη ήταν για το βιβλίο της Γιολάντας Τσορώνη-Γεωργιάδη "Ένας πιγκουίνος ...όχι και τόσο τέλειος".Με τα παιδιά είχαμε συμφωνήσει ότι την  ημέρα που θα γιόρταζε το βιβλίο θα στολίζαμε την τάξη με τις κατασκευές που είχαμε κάνει και ότι  σε όλες οι γωνιές της τάξης θα γίνονταν δραστηριότητες σχετικές με αυτό.Αφού ολοκληρώθηκε ο στολισμός προβάλαμε στο διαδραστικό πίνακα το εξώφυλλο του παραμυθιού και καλέσαμε τα παιδιά να κάνουν υποθέσεις για την ιστορία που θα διαβάζαμε.

  • Στη συνέχεια διαβάσαμε τον τίτλο και θέλοντας να καταγράψουμε τις απόψεις των παιδιών σημειώσαμε τις απαντήσεις γράφοντας  όσα έλεγαν στον πίνακα.

Στη συνέχεια παρακολουθήσαμε ένα βίντεο σχετικό με τη ζωή των πιγκουίνων:


  • Μετά από την προβολή του βίντεο ξεκίνησε η ανάγνωση της ιστορίας.Κατά τη διάρκειά της είχαμε φροντίσει να παρεμβάλλουμε ανάμεσα στις σελίδες του παραμυθιού που διαβάζαμε, εικόνες που είχαν ως στόχο να σκεφτούν τα παιδιά κριτικά πάνω σε ορισμένα γεγονότα που αφορούσαν την εξέλιξη της ιστορίας αλλά και να κάνουν συγκρίσεις με δικές  τους ανάλογες εμπειρίες:



  • Σε κάποιο σημείο της ανάγνωσης και ενώ οι ήρωες της ιστορίας αναζητούσαν το φίλο τους φωνάζοντας δυνατά το όνομά του, δόθηκε στα παιδιά η ευκαιρία να συνεργαστούν και να γράψουν όπως μπορούν το όνομα του ήρωα αντιγράφοντας  πολλές φορές το τελευταίο γράμμα ώστε να αντιστοιχίσουν το φώνημα που άκουγαν με το σύμβολό του:




  • Η ανάγνωση συνεχίστηκε παρεμβάλλοντας ανάμεσα στις σελίδες του παραμυθιού ,σελίδες με ερωτήματα προς τα παιδιά  ζητώντας να εκφράσουν τη γνώμη τους για την εξέλιξη της ιστορίας.

  • Στο τέλος όλοι ψήφισαν για το αν τους άρεσε η ιστορία ή όχι σηκώνοντας ψηλά τις κάρτες που είχαμε ετοιμάσει και τα παιδιά έγραφαν στη μια τη λέξη ΠΟΛΥ και στην άλλη κάρτα τη λέξη ΛΙΓΟ:


  •  Οι δραστηριότητες στο διαδραστικό πίνακα συνεχίστηκαν .Σε έντυπο τα παιδιά κλήθηκαν να δηλώσουν την προτίμησή τους, ως προς το ποιος ήρωας τους άρεσε πιο πολύ επιχειρηματολογώντας  ταυτόχρονα για την επιλογή τους:

  • Στο τέλος έγινε καταμέτρηση των ψήφων:


  •  Η επόμενη δραστηριότητα είχε ως στόχο την ανασύνθεση του τίτλου του βιβλίου με τον άμεσο χειρισμό των εικόνων (λειτουργία drag and drop).









  •  Συνδεθήκαμε με την ιστοσελίδα http://www.jigsawplanet.com/ στην οποία είχαμε αποθηκεύσει σε μορφή παζλ την εικόνα του εξωφύλλου του βιβλίου και τα παιδιά την ανασύνθεσαν χρησιμοποιώντας   τη λειτουργία drag and drop(σύρε και άσε).






  • Όταν ολοκληρώθηκε η ανάγνωση ,οι δραστηριότητες για το παραμύθι συνεχίστηκαν στις γωνιές της τάξης.Τα παιδιά επέλεξαν μία γωνιά δραστηριοτήτων και εκεί έφτιαξαν κάτι σχετικό με την ιστορία.

  •   Αντέγραψαν τον τίτλο και τον τοποθέτησαν πάνω στην "τούρτα" .








  •  Ζωγράφισαν στο καβαλέτο το εξώφυλλο του βιβλίου





  • Κάποιοι ζωγράφισαν στη γωνιά των εικαστικών μια σκηνή της ιστορίας                                


  •  Τα παιδιά έφτιαξαν σπίτια για τους πιγκουίνους αλλά και πιγκουίνους  με το οικοδομικό υλικό



  •  Στην γωνιά της κουζίνας τα παιδιά σχεδίασαν ψάρια και τα έκοψαν για να ετοιμάσουν το τραπέζι για τους πιγκουίνους:





 

  •  Στο τέλος παρουσίασαν στην ολομέλεια τι έκανε κάθε ομάδα και με ποιο τρόπο δούλεψε.





ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ: Με τη χρήση του διαδραστικού πίνακα παρατηρήσαμε ότι:
  •  τα παιδιά έδειξαν αυξημένη προσοχή κατά τη διάρκεια της ανάγνωσης.Συνήθως όταν διαβάζαμε ένα παραμύθι ήταν έντονη η επιθυμία τους να δουν τις εικόνες γεγονός που επηρέαζε πολύ τη συγκέντρωσή τους ως προς την εξέλιξη της ιστορίας.
  •  τα παιδιά παρακολουθούσαν τη φορά της ανάγνωσης και αυτό που  συνειδητοποιούσαν ήταν ότι αυτό που διαβάζουμε είναι το κείμενο και όχι η εικόνα
  •  δόθηκαν περισσότερες ευκαιρίες για αλληλεπίδραση  και συνεργασία μεταξύ των παιδιών .

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Επιμόρφωση Εκπαιδευτικών για την Αξιοποίηση και εφαρμογή των ΤΠΕ στη Διδακτική Πράξη (2011), Ινστιτούτο Τεχνολογίας Υπολογιστών, τ. 1 και 2: Γενικό και  Ειδικό Μέρος

ΥΠΕΠΘ (2003). Διαθεματικό Ενιαίο Πλαίσιο Προγραμμάτων Σπουδών για το Νηπιαγωγείο. Παιδαγωγικό Ινστιτούτο:Αθήνα.


ΥΠΕΠΘ(2006). Οδηγός Νηπιαγωγού – Εκπαιδευτικοί σχεδιασμοί – Δημιουργικά Περιβάλλοντα Μάθησης. Παιδαγωγικό Ινστιτούτο: Αθήνα.

ΤΟ ΠΑΡΑΜΥΘΙ:
Τσορώνη-Γεωργιάδη, Γ.(2013).Ένας πιγκουίνος ..όχι και τόσο τέλειος.Αθήνα:Σαββάλας

1 σχόλιο:

  1. Εκπληκτική δουλειά κορίτσια!!!Μπράβο!!!!!Αχ αυτός ο διαδραστικός!!!!Τον κάναμε στα σεμινάρια Β επιπέδου και τρελαθήκαμε!!!Τον αξιοποιήσατε τέλεια!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή