Δευτέρα 11 Νοεμβρίου 2013

ΤΑ ΦΡΟΥΤΑ- ΟΛΟΗΜΕΡΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΒΥΤΙΝΑΣ

 
"ΤΑ ΦΡΟΥΤΑ"
Το πρώτο θέμα με το οποίο ασχοληθήκαμε μετά από επιλογή των παιδιών τη φετινή σχολική χρονιά ήταν "Τα φρούτα".
  • Αρχικά ζωγραφίσαμε τα φρούτα που γνωρίζαμε  και είπαμε στους συμμαθητές μας ποιό φρούτο μας αρέσει να τρώμε.
  • Εν συνεχεία φτιάξαμε το ιστόγραμμα αναφορικά με το τί θα θέλαμε να μάθουμε για τα φρούτα.Συγκεκριμένα θέλαμε να μιλήσουμε για το μήλο, για το λεμόνι, για το πορτοκάλι,για το σταφύλι, για το κεράσι και να μάθουμε πώς γίνονται τα φρούτα γλυκό.

  •  Από την επόμενη κι'όλας ημέρα αρχίσαμε να δημιουργούμε τη γωνιά παρατήρησης φέρνοντας φρούτα από το σπίτι μας.
          Το πρώτο φρούτο που έκανε την εμφάνισή του ήταν το λεμόνι.
  • Αφού το παρατηρήσαμε αποφασίσαμε να το κόψουμε και να διαπιστώσουμε εάν είχαν δίκιο κάποια παιδιά που έλεγαν ότι δεν είναι νόστιμο. Παρατηρήσαμε ότι έσταζε χυμό και αφού δοκιμάσαμε αποφασίσαμε ότι δεν ήταν ένα φρούτο που θα μπορούσαμε να φέρνουμε στο σχολείο για να το τρώμε με το προγευμά μας. Προβληματιστήκαμε λοιπόν πού μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε το λεμόνι και οι εμπειρίες μας από την κουζίνα της μαμάς μας έδωσε τις απαντήσεις: η μαμά μου το βάζει στις πατάτες και μετά τις βάζει στο φούρνο- φτιάχνουμε και λεμονάδα- το βάζουμε και στο κέικ.
  • Τέλος μάθαμε και το παραδοσιακό τραγούδι "λεμονάκι μυρωδάτο" το οποίο μας άρεσε πολύ και ήταν η αφορμή να ρίξουμε στο σχολείο μας τον πρώτο μας χορό για τη φετινή χρονιά.



Στη συνέχεια φέραμε πολλά μήλα.
  • Τα παρατηρήσαμε.Διαπιστώσαμε ότι δεν υπάρχουν μόνο κόκκινα μήλα αλλά και πράσινα αλλά και ότι πολλά από αυτά είναι μεγάλα και κάποια είναι μικρά.
  • Με αφορμή αυτές τις παρατηρήσεις κάναμε ομαδοποιήσεις με βάση το χαρακτηριστικό του χρώματος και του μεγέθους.
  • Εν συνεχεία χωριστήκαμε σε δύο ομάδες και αναλάβαμε να ζωγραφίσουμε την ομάδα των μικρών μήλων και την ομάδα των μεγάλων μήλων.

  • Διαπιστώσαμε ότι από την αυλή του σχολείου μας φαινόταν μια μηλιά γεμάτη μήλα την οποία σχεδιάσαμε σε ομάδες και παρουσιάσαμε στην ολομέλεια το αποτέλεσμα της προσπάθειάς μας. Στις ομάδες μας εντάχθηκαν και παιδιά της πρώτης τάξης του Δημοτικού Σχολείου(οι περσινοί συμμαθητές και μαθητές μας),τα οποία εκείνη την ώρα είχαν διάλειμμα και μας ζήτησαν να συμμετέχουν στη δραστηριότητα!

  • Διαβάσαμε τη Χιονάτη και τους Επτά νάνους αλλά και την ιστορία του Αδάμ και της Εύας
  • Ζωγραφίσαμε τον κήπο της Εδέμ όπως τον φανταστήκαμε εμείς.


  •  Διαβάσαμε την ιστορία του μήλου, την οποία μπορείτε και εσείς να βρείτε στο πολύ αξιόλογο μπλόγκ της συναδέλφου Σοφίας Σουλιώτη(http://sofiasoulioti.blogspot.gr).

  • Τραγουδήσαμε το παραδοσιακό τραγούδι "μήλο μου κόκκινο" και το χορέψαμε.
  • Γράψαμε σε ομάδες και τους πρώτους κουκλοθεατρικούς διαλόγους για τη φετινή χρονιά:
Α. ΟΜΑΔΑ (ΣΥΚΟ- ΜΠΑΝΑΝΑ γιατί αποφασίσαμε να μην υπάρχουν μόνο μήλα  σο κουκλοθεατρικό μας)
Σύκο: Τί κάνεις;
Μπανάνα: Καλά είμαι αλλά είμαι λίγο σταναχωρημένη.
Σύκο: Α μπανάνα θα σε κάνω καλά. Θα παίξουμε κουκλοθέατρο.
Μπανάνα: Α, τι ωραία  ιδέα! Αλλά δεν ξέρω να παίζω κουκλοθέατρο.
Σύκο: Θα σου μάθω.
Μπανάνα: Σε ευχαριστώ πολύ σύκο!
Σύκο: Παρακαλώ!

Β.ΟΜΑΔΑ(ΠΡΑΣΙΝΟ ΜΗΛΟ- ΚΟΚΚΙΝΟ ΜΗΛΟ)
Π. Μήλο: Κόκκινο μήλο τί κάνεις είσαι καλά;
Κ.Μήλο: Ναι.
Π.Μήλο: Να πάμε κάπου;
Κ.Μήλο: Ναι.
Π.Μήλο: Πάμε μια βόλτα στο κουκλοθέατρο.
Κ.Μήλο: Όχι θέλω να μείνω σπίτι μου.
Π.Μήλο: Να μείνω μαζί σου;
Κ.Μήλο:Ναι.

  • Την ενασχόλησή μας με το μήλο την ολοκληρώσαμε φτιάχνοντας μετά από επιθυμία των παιδιών του ολοημέρου μηλοπιτάκια και αφού είχε προηγηθεί έρευνα στο διαδίκτυο για να βρούμε τι γλυκά μπορούμε να φτιάξουμε με μήλα.





Το επόμενο φρούτο με το οποίο ασχοληθήκαμε ήταν το πορτοκάλι.
  • Αφού το παρατηρήσαμε εξωτερικά,  το σχεδιάσαμε και το ζωγραφίσαμε με ξυλομπογιές.
  • Στη συνέχεια το κόψαμε και χρησιμοποιώντας στίφτη ή αποχυμωτή φτιάξαμε τη δική μας πορτοκαλάδα την οποία και γευτήκαμε.
  • Μιλήσαμε και για το χρώμα του πορτοκαλιού και μετά από πειραματισμό διαπιστώσαμε ότι μπορούμε να φτιάξουμε το δικό μας πορτοκαλί μετά από ανάμειξη του κόκκινου με το κίτρινο.


Σειρά είχε  το σταφύλι.
  • Παρατηρήσαμε ένα τσαμπί σταφύλι, διαπιστώσαμε ότι το κλήμα δεν μοιάζει με τα υπόλοιπα δέντρα από τα οποία μαζεύουμε φρούτα.
  • Παίξαμε μαθηματικά παιχνίδια με τις ρώγες του σταφυλιού.
  • Τραγουδήσαμε και γίναμε και εμείς σπουργιτάκια που τρωγόπιναν σε μια ρώγα από σταφύλι.
  • Αποφασίσαμε να γίνουμε νοικοκύρηδες και να φτιάξουμε τον δικό μας μούστο και γλυκό σταφύλι.
  • Χωριστήκαμε σε ομάδες και μοιράσαμε αρμοδιότητες: η πρώτη ομάδα είχε ως εργασία της να βγάλει τις ρώγες από το τσαμπί και να τις καθαρίσει ωστε να είναι έτοιμες μετά για να φτιάξουμε το γλυκό. Η δεύτερη ομάδα χρησιμοποίησε ρώγες για να τις στίψει και να μαζέψει τον χυμό του σταφυλιού.

  • Όταν τελείωσαν τις δουλειές τους και οι δύο ομάδες παρουσίασαν το αποτέλεσμα της εργασίας τους καθώς και τον τρόπο με τον οποίο επιτέλεσαν την εργασία τους.
  • Στη συνέχεια όλες οι ομάδες  ενώθηκαν σε μια ομάδα, για να φτιάξουν το γλυκό σταφύλι.Όταν ολοκληρώθηκε η παρασκευή του γλυκού θέλαμε να το δοκιμάσουμε αμέσως αλλά προτιμήσαμε να μην κάψουμε καμιά γλωσσούλα και να περιμένουμε μέχρι το επόμενο πρωί για να δούμε εάν μας είχε πετύχει το γλυκό.
  • Την επόμενη ημέρα, τραγουδώντας το τραγούδι" Σε μια ρώγα από σταφύλι" αλλά και το  τραγούδι " Στου Μανώλη την ταβέρνα" δοκιμάσαμε( και η αλήθεια είναι πως το μισοτελειώσαμε κι'όλας) το γλυκό μας!
  • Μαντέψαμε ποιά υλικά χρειαζόμαστε για να φτιάξουμε μουσταλευριά και μουστοκούλουρα, τα καταγράψαμε και στη συνέχεια κάναμε τις απαιτούμενες διορθώσεις διαβάζοντας τις συνταγές στο διαδίκτυο.

  •  Δεν παραλείψαμε να διαβάσουμε και το παραμύθι:" Ένα τσαμπί σταφύλι" της Μαρίας Γουμενοπούλου και να δραματοποιήσουμε σε ομάδες κάποιες σκηνές του παραμυθιού.

Τέλος ασχοληθήκαμε με το κεράσι
  • Διαβάσαμε  γι'αυτό από την εγκυκλοπαίδεια και είδαμε φωτογραφίες κερασιών στο διαδίκτυο. Η αδυναμία μας να φέρουμε κεράσια λόγω εποχής ήταν μια πρώτης τάξεως ευκαιρία να αναφερθούμε στις διάφορες εποχές και ότι σε κάθε εποχή ευδοκιμούν άλλα φρούτα.


Η πρώτη μας ενασχόληση με σχέδιο εργασίας για αυτή τη σχολική χρονιά μας έδωσε την ευκαιρία  να λειτουργούμε τόσο ως μέλη μιας μεγάλης ομάδας όσο και ως μέλη μικρότερων ομάδων που αναλαμβάνουν να υλοποιήσουν μια εργασία προκειμένου να πετύχουν ένα αποτέλεσμα. Μέσα σε αυτό το πλαίσιο διευθετήσαμε τις όποιες διαφωνίες προέκυπταν και δεθήκαμε ακόμα περισσότερο αφού ανακαλύψαμε τα οφέλη της συνεργασίας με τους φίλους και συμμαθητές μας!








Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου