"ΑΝΑΖΗΤΩΝΤΑΣ, ΤΙΣ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΙΑΤΙΚΕΣ ΕΥΧΕΣ"
ΕΙΣΑΓΩΓΗ: Τα Χριστούγεννα οι άνθρωποι ακολουθούν ήθη και έθιμα που έχουν διαδοθεί από γενιά σε γενιά.Οι στολισμοί , τα γλυκά , τα δώρα είναι μερικές από τις συνήθειες που συναντά κανείς σχεδόν σε όλο τον κόσμο με αφορμή τα Χριστούγεννα και την έλευση του νέου χρόνου.Η ανταλλαγή ευχών είναι και αυτή μια συνήθεια η οποία συνδέεται με έννοιες που έχουν να κάνουν με επιθυμίες και σκέψεις που θέλουμε να πραγματοποιηθούν ή να συμβούν σε κάποιον . Είναι σημαντικό σήμερα που τα παιδιά κατακλύζονται από επιθυμίες για απόκτηση υλικών κυρίως αγαθών να τα ενθαρρύνουμε να αναγνωρίζουν έννοιες και αξίες που προάγουν την ανθρώπινη επικοινωνία ,την συμβίωση την συναισθηματική και κοινωνική ανάπτυξη του ατόμου.
Η ανάγνωση και η επεξεργασία χριστουγεννιάτικων παραμυθιών έγινε η αφορμή να αναζητήσουμε με τα παιδιά τις ευχές που κρύβονται μέσα σε αυτά.Μέσα από συζητήσεις για τις πράξεις των ηρώων των παραμυθιών έγινε προσπάθεια να εντοπίζονται κάθε φορά οι έννοιες της αγάπης , της ελπίδας , της φιλίας ,της χαράς και της ευτυχίας.
ΞΕΚΙΝΩΝΤΑΣ...
ΣΤΟΧΟΣ: Να κατανοήσουν τα παιδιά την σημασία της αγάπης , της φιλίας , της ελπίδας και της ευτυχίας.
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ: Με τα παιδιά διαβάσαμε το παραμύθι : " Άγιε μου Βασίλη σε παρακαλώ " της Δέσποινας Πετρή από τις εκδ . Λιβάνη.
Μια διαφορετική χριστουγεννιάτικη ιστορία
για τη σημασία της αγάπης, της φιλίας,
της αισιοδοξίας και της ελπίδας
Ο άγιος Βασίλης με τα ξωτικά
και παρέα με όλα τα άλλα παραμυθένια πλάσματα
έχουν ξεκινήσει τις ετοιμασίες για τη χριστουγεννιάτικη γιορτή.
Τι θα γίνει όμως αυτή τη χρονιά που ο άγιος
δέχεται μια ευχή διαφορετική από τις άλλες;
Θα χρειαστεί σίγουρα βοήθεια αυτή τη φορά...
Θα τα καταφέρει, άραγε, να πραγματοποιήσει
την ευχή και να επιστρέψει έγκαιρα στη μακρινή χώρα του;
Θα προλάβει τη γιορτή που ετοιμάζουν οι φίλοι του.
(από την ιστοσελίδα του εκδοτικού οίκου)
Στη συνέχεια συζητήσαμε για τις έννοιες που συναντήσαμε στο παραμύθι καταγράφοντας τους ορισμούς που έδωσαν τα παιδιά.Φτιάξαμε το στεφάνι με τις ευχές όπως υπάρχει στο βιβλίο.Τα παιδιά χρησιμοποιούσαν καθημερινά τον πίνακα για να γράφουν και να στέλνουν τις ευχές τους το ένα στο άλλο μέσω ενός ταχυδρομικού κουτιού που φτιάξαμε στην τάξη.
- Το επόμενο παραμύθι που αναζητήσαμε τις ευχές ήταν "Το ποντικάκι που ήθελε να αγγίξει ένα αστεράκι " του Ευγένιου Τριβιζά από τις εκδ. Ελληνικά Γράμματα.
ΣΤΟΧΟΣ:Τα παιδιά χρησιμοποιώντας τα γράμμματα του τίτλου του παραμυθιού ενθαρρύνονται να "γράψουν" τις ευχές που συναντήσαμε στο παραμύθι.
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ:Αφού διαβάσαμε την ιστορία με τα παιδιά συζητήσαμε για τις πράξεις του ήρωα και με ποιες έννοιες από αυτές που είχαμε καταγράψει στο στεφάνι μπορούν να συνδεθούν.Στη συνέχεια ανασυνθέσαμε τον τίτλο του παραμυθιού.
Έγινε ανασύνθεση του τίτλου με τις λέξεις του γραμμένες σε διαφορετική γραμματοσειρά και με κεφαλαία γράμματα:
Ύστερα κόψαμε τα γράμματα από τις λέξεις και τα παιδιά τα χρησιμοποίησαν για να γράψουν τις έννοιες Ελπίδα ,Αγάπη ,Ευτυχία .
- ΣΤΟΧΟΣ: Τα παιδιά ενθαρρύνονται να πραγματοποιούν συγκρίσεις για να εντοπίζουν το σχήμα των αντικειμένων.
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ:
Οι εικόνες από το παραμύθι στάθηκαν η αφορμή να μιλήσουμε για το σχήμα που έδωσε ο εικονογράφος στο χριστουγεννιάτικο δέντρο.Συγκρίνοντάς το με την πυραμίδα ,τον κώνο την σφαίρα ,τον κύλινδρο τα παιδιά βρήκαν ομοιότητες του σχήματος του χριστουγεννιάτικου δέντρου με τον κώνο.Εντόπισαν την κορυφή και στα δυο σχήματα και το γεγονός ότι ξεκινώντας από τη βάση τους που ήταν φαρδιά και τα δυο σχήματα ,στην κορυφή στένευαν.
Υπήρξε και η άποψη ότι το δέντρο μοιάζει και με την πυραμίδα "αλλά δεν έχει γραμμές" είπαν τα παιδιά εννοώντας τις τριγωνικές πλευρές.
Ο κώνος μοιάζει με το τρίγωνο και όχι με το τετράγωνο ήταν το συμπέρασμα της επόμενης σύγκρισης.
- ΣΤΟΧΟΣ:Τα παιδιά να χρησιμοποιήσουν διάφορα υλικά και να κάνουν μικροκατασκευές.
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ:Στα παιδιά δόθηκαν κομμάτια κορδέλας κομμένα σε διαφορετικά μήκη.Τέθηκε ο προβληματισμός για το πως θα μπορούσαμε να τοποθετήσουμε τις κορδέλες ώστε να δημιουργηθεί το σχήμα του χριστουγεννιάτικου δέντρου.
Τα παιδιά κατάφεραν να ολοκληρώσουν το σχήμα τοποθετώντας τις κορδέλες σε σειρά από την πιο μακριά έως την πιο κοντή.Ύστερα τις κόλλησαν σε ένα λευκό κομμάτι χαρτόνι κάνσον κομμένο σε σχήμα κάρτας και έγραψαν όπως μπορούσε το καθένα τις ευχές που θα ήθελε να στείλει τις γιορτές.
- Το επόμενο παραμύθι ήταν "Τα κόκκινα ξυλοπόδαρα " του Eric Puybaret από τις εκδ.Αίσωπος.
(Στη Νεραλία, μια πόλη ονειρική, χτισμένη πάνω στο νερό, μικροί και μεγάλοι περπατούν με ξυλοπόδαρα.
Τα πιο ψηλά και πιο ξεχωριστά απ' όλους τα 'χει ο Λεοπόλδος, που κάνει τις βόλτες του στον ουρανό, μακριά από τους άλλους, ανάμεσα στα σύννεφα, παρέα με τα πουλιά.
Μα φτάνει η Μεγάλη Γιορτή του Χειμώνα με τις ετοιμασίες της, και μια μικρή ατυχία φέρνει τα πάνω κάτω..)
ΣΤΟΧΟΣ: Τα παιδιά να εντοπίσουν τον τίτλο του παραμυθιού στο εξώφυλλό του και να τον ανασυνθέσουν .
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ: Διαβάσαμε την ιστορία και έγινε συζήτηση με τα παιδιά για τα γεγονότα της. Αναζητήσαμε πάλι τις έννοιες που συνδέονται με τις ευχές.Στη συνέχεια εντοπίσαμε τον τίτλο και τον ανασυνθέσαμε αρχικά με τη γραμματοσειρά που εμφανίζεται στο εξώφυλλο και στη συνέχεια με διαφορετική.
Κόψαμε τα γράμματα του τίτλου και τα παιδιά έγραψαν με αυτά μια ευχή που τους άρεσε και την είχαμε συναντήσει στην ιστορία.
- ΣΤΟΧΟΣ :Να συμμετέχουν τα παιδιά σε ομαδικές δραστηριότητες για την επίτευξη ενός κοινού σκοπού.
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ:Προτείναμε στα παιδιά να φτιάξουμε ένα ζευγάρι καινούρια ξυλοπόδαρα για τον ήρωα λίγο διαφορετικά όμως από αυτά που είχε αρχικά.Χρησιμοποιώντας κομμάτια από χαρτί κάνσον τα παιδιά έγραψαν μια ευχή πάνω τους.Στο τέλος ενώσαμε όλα τα κομμάτια και δημιουργήθηκαν τα νέα ξυλοπόδαρα.
- Το παραμύθι "Καλά Χριστούγεννα ,Αιμίλιε" της Βένιγκερ Μπριγκίττε από τις εκδ.Παπαδόπουλος ,μιλά για την αξία της προσφοράς.
Όπως και με τα υπόλοιπα παραμύθια που προηγήθηκαν ,το διαβάσαμε και εντοπίσαμε με τα παιδιά τις ευχές που έκρυβε.
ΣΤΟΧΟΣ:Τα παιδιά ενθαρρύνονται να γράψουν λέξεις από το κείμενο χρησιμοποιώντας καρτέλες με γράμματα.
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ:Και με αυτό το παραμύθι ξεκινήσαμε να ανασυνθέτουμε τον τίτλο χρησιμοποιώντας τις πληροφορίες από το εξώφυλλο και στη συνέχεια τις καρτέλες με λέξεις του τίτλου γραμμένες με διαφορετική γραμματοσειρά.
Οι λέξεις κόπηκαν και έμειναν σκόρπια γράμματα τα οποία τα παιδιά χρησιμοποίησαν για να γράψουν τις ευχές που συναντήσαμε στο κείμενο.
- ΣΤΟΧΟΣ: Να συνειδητοποιήσουν τα παιδιά την σημασία της ομαδικής εργασίας για την επίτευξη ενός κοινού σκοπού.
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ:Στα παιδιά μοιράστηκαν εικόνες με τα φαγητά που ο ήρωας μοίρασε στα ζώα του δάσους . Πάνω στις εικόνες έγραψαν μια ευχή που συναντήσαμε στο παραμύθι ,το στόλισαν με χρυσόσκονη και κορδέλες και ύστερα το κόλλησαν πάνω στο χριστουγεννιάτικο δέντρο που κάθε ομάδα έφτιαξε.
- Η αναζήτηση των ευχών τελείωσε με την κατασκευή των ημερολογίων .Οι γονείς και τα παιδιά συνεργάστηκαν στην κατασκευή τους και ο καθένας έγραψε πάνω του τις ευχές που του άρεσαν για τη νέα χρονιά.
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ:Μέσα από τις δραστηριότητες έγινε προσπάθεια να συνειδητοποιήσουν τα παιδιά την αξία της Αγάπης , της Φιλίας , της Ελπίδας ,της Ευτυχίας.Με πολύτιμο βοηθό τις ιστορίες και τις πράξεις των ηρώων τους τα παιδιά εντόπισαν τη σημασία καθεμιάς και στο τέλος ήταν ικανά να δώσουν τον ορισμό τους χρησιμοποιώντας παραδείγματα μέσα από τα παραμύθια.Τα παιδιά κατάφεραν να αναγνωρίζουν στο τέλος και τις λέξεις που είχαμε καταγράψει στο στεφάνι-πίνακα αναφοράς και προσπάθησαν ανακαλώντας τα γράμματα να τις γράψουν και από μνήμης.
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ:
- Πετρή Δ.(2013).Άγιε μου Βασίλη σε παρακαλώ. Αθήνα :Λιβάνης
- Τριβιζάς Ε. (2003).Το ποντικάκι που ήθελε να αγγίξει ένα αστεράκι. Αθήνα :Ελληνικά Γράμματα
- Eric Buybaret (2013).Τα κόκκινα ξυλοπόδαρα . Αθήνα :Αίσωπος
- Brigitte Tharlet (1999).Καλά Χριστούγεννα Αιμίλιε.Αθήνα :Παπαδόπουλος
- Μέξη Ε. Οι νεράιδες μας μαθαίνουν τις ανθρώπινες αξίες.π.Σύγχρονο Νηπιαγωγείο ,τ.101 , Σεπτέμβριος-Οκτώβριος 2014
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου