Πέμπτη, 12 Φεβρουαρίου 2015

Ολοήμερο Νηπιαγωγείο Βυτίνας: Ο Χρόνος

"Ο ΧΡΟΝΟΣ"

Τον τελευταίο καιρό ασχολούμαστε με τη θεματική ενότητα " Ο ΧΡΟΝΟΣ". Αφορμή γι αυτό στάθηκε  η έλευση του καινούργιου χρόνου. Το καινούργιο καρτελάκι της χρονιάς μπήκε στο ημερολόγιο και η ερώτηση " τι είναι ο χρόνος" στον οποίο αναφερόμαστε χωρίς να του δίνουμε ιδιαίτερη σημασία κατά τη διάρκεια της πρωινής  ρουτίνας του νηπιαγωγείου, έγιναν η αρχή ενός πολύ δημιουργικού διαστήματος ενασχόλησης με τον χρόνο.

  •  Η πρώτη ιδέα που είχαμε ήταν ότι το χρόνο τον μετράμε με το ρολόι. Παρατηρήσαμε λοιπόν το ρολόι και διαπιστώσαμε ότι έχει δυο δείκτες και αριθμούς με τους οποίους διαβάζουμε την ώρα. Στη συνέχεια προσπαθήσαμε να βρούμε, πώς αξιοποιούμε την ώρα στο νηπιαγωγείο και γι αυτό χρησιμοποιήσαμε τους πίνακες αναφοράς από το αξιόλογο μπλόγκ της Ζήση Ανθής            http://dreamkindergarten.blogspot.gr/2013/10/blog-post_27.html)                                                                                                


  • Μέσα από αυτή τη διαδικασία, διαπιστώσαμε ότι η ημέρα μας χωρίζεται σε μέρη: το πρωί, το μεσημέρι, το απόγευμα και το βράδυ. Χωριστήκαμε λοιπόν στις ομάδες μας και ζωγραφίσαμε τί κάνουμε εμείς κάθε πρωί, απόγευμα και βράδυ.











Με τις καρτέλες που βρήκαμε στο μπλόγκ "Los Ninos" (http://e-children.blogspot.gr/2012/09/blog-post_8505.html#axzz3RSO7FBQv ) παίξαμε πάλι σε ομάδες      ένα παιχνίδι ομαδοποίησης που ξετρέλανε τα παιδιά.                                                                                    




  • Πώς έρχεται όμως ημέρα και νύχτα; Αφού κάναμε το πείραμα με τον φακό και την υδρόγειο σφαίρα και διαβάσαμε εγκυκλοπαιδικά βιβλία για το θέμα αποφασίσαμε να γίνουμε και εμείς ο ήλιος και η γη  αλλά και οι υπόλοιποι πλανήτες που είδαμε μέσα στην εγκυκλοπαίδεια.


τα βιβλία τα οποία επεξεργαστήκαμε



ο ήλιος και η κίνηση των πλανητών


  • Τόσο ο ήλιος όσο και η γη μας έκαναν ιδιαίτερη εντύπωση. Αποφασίσαμε λοιπόν να ασχοληθούμε λίγο περισσότερο και με τους δυο.  Παρατηρήσαμε τη γη μέσα από τα βιβλία αλλά και την υδρόγειο σφαίρα και διαπιστώσαμε ότι αποτελείται από πολύ νερό αλλά και κομμάτια γης που είναι σαν νησάκια.



  
                 φτιάχνουμε τη γη συμβουλευόμενοι τις εγκυκλοπαίδειες και την υδρόγειο σφαίρα



η γη μας: ομαδική εργασία

και ακούσαμε τα παράπονα του ήλιου που διαρκώς δουλεύει για εμάς και εμείς δεν του έχουμε πει ούτε ένα ευχαριστώ (https://www.youtube.com/watch?v=DRvqyoQWdvc )





 ήλιος θέλει διακοπές
Ακούσαμε επίσης  και το τραγούδι της γης, το οποίο μπορείτε να ακούσετε εδώ: https://www.youtube.com/watch?v=xPaTqRYHz-k

  • Όμως πόσες ημέρες έχουμε; Μετράμε τις ημέρες του καθημερινού ημερολογίου μας και διαπιστώνουμε ότι είναι επτά και φτιάχνουν μια εβδομάδα.  Ακούμε το τραγούδι " Η καλή κυρά Βδομάδα" (https://www.youtube.com/watch?v=eccp9Ltj6iU ) και δημιουργούμε το δικό μας βιβλίο με τις ημέρες της εβδομάδας για τη βιβλιοθήκη του σχολείου μας, αφού πρώτα χορέψαμε, αναλαμβάνοντας ο καθένας από έναν ρόλο και μπαίνοντας στη σειρά.
οι ημέρες της εβδομάδας



φτιάχνοντας το παζλ οι ημέρες της εβδομάδας


  • Στο ημερολόγιό μας όμως βάζουμε και τους μήνες και τον χρόνο. Καιρός λοιπόν να μιλήσουμε  γι αυτούς. Κοιτάμε τα καρτελάκια και προσπαθούμε να αναγνωρίσουμε ποιούς μήνες του χρόνου γνωρίζουμε και προσπαθούμε να θυμηθούμε τα γεγονότα που θυμόμαστε από κάθε μήνα. 
Με τη βοήθεια μικρών στίχων συζητάμε για τα χαρακτηριστικά γνωρίσματα όλων των μηνών και κάνουμε υποθέσεις εάν κάνει κρύο ή ζέστη κατά τη διάρκεια αυτών. Συμπεραίνουμε ότι με βάση αυτό το χαρακτηριστικό μπορούμε να κάνουμε μια πρώτη ομαδοποίηση των μηνών στους ζεστούς και τους κρύους και μέσα από αυτή την προσέγγιση συζητάμε για τις εποχές και την απόσταση της γής από τον ήλιο στις διάφορες φάσεις της περιστροφής της γύρω από αυτόν. 
Κατά τη διάρκεια ασχολίας μας με αυτά τα ζητήματα:
  • Δημιουργήσαμε το βιβλίο των μηνών για τη βιβλιοθήκη της τάξης






  • Τους ομαδοποιήσαμε με βάση την εποχή στην οποία ανήκουν (οι εικόνες-παιδάκια των μηνών από το μπλόγκ http://kindergartenideas-sofia.blogspot.gr/)

  • Μετρήσαμε τα καρτελάκια τους και διαπιστώσαμε ότι ένας χρόνος έχει 12 μήνες.
  • Βρήκαμε σε ποιόν μήνα έχουμε τα γενέθλιά μας
  • Ακούσαμε και τραγουδήσαμε τους δώδεκα μήνες αθλητές από την Λιλιπούπολη ( https://www.youtube.com/watch?v=oSYTNX8Dejw )
  • Δώσαμε ιδιαίτερη έμφαση στον μήνα Φεβρουάριο που διανύουμε


  • Μιλήσαμε για τις τέσσερις εποχές και τα χαρακτηριστικά τους


οι τέσσερις εποχές στο διαδίκτυο


  • Ακούσαμε τις τέσσερις εποχές του Vivaldi και τις χορέψαμε 


       
         χορεύοντας "το καλοκαίρι" από τις τέσσερις εποχές του Vivaldi




  • Διαβάσαμε το ποίημα του Αλέξανδρου Πάλλη: οι τέσσερις εποχές  και στις ομάδες μας ζωγραφίσαμε τα χαρακτηριστικά τους που αναφέρονταν στο ποίημα


                                                      




  • Δημιουργήσαμε με τέμπερες σε ομάδες το δέντρο κάθε εποχής





  • Ανασυνθέσαμε τους αριθμούς που φτιάχνουν τον καινούργιο χρόνο που διανύουμε




ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
Ο Χρόνος είναι ένα θέμα δύσκολο για τα παιδιά. Ωστόσο, μέσα από τη ενασχόλησή μας με αυτόν  τα παιδιά κατάφεραν να διαχωρίζουν έννοιες του παρελθόντος, του παρόντος και του μέλλοντος και να αντιληφθούν τη χρονική αλληλουχία στη ζωή μας. 

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

  • Laurre Cambournac, (2007). Η Πρώτη μου εγκυκλοπαίδεια Larousse. Αθήνα: Μεταίχμιο
  • Λουέλλυν, Κλ, (2012). Γυρίζει γυρίζει η γη. Αθήνα: Πατάκης
  •  Proctor,Α.(2006). Μέρα και Νύχτα. Αθήνα: Σαββάλας
  • Καρακώστα,Μ.(2004).Οι τέσσερις εποχές. Αθήνα: Πατάκη

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου