ΟΙ ΑΧΙΝΟΙ
ΤΟΥ ΔΑΣΟΥΣ
ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΜΕ ΤΟ ΚΠΕ ΚΑΣΤΡΙΟΥ
ΣΚΟΠΟΣ: Να αντιλαμβάνονται τις εναλλαγές των
εποχών μέσα από έργα τέχνης και με επισκέψεις στη φύση και να δημιουργούν κατά
τρόπο ελεύθερο και αυθόρμητο, προσωπικό αισθητικό κριτήριο.
ΠΡΙΝ ΤΗΝ ΕΠΙΣΚΕΨΗ
1η Δραστηριότητα-Το καστανόδασος του Vincent Van Gogh
Στόχοι:- Να γνωρίζουν έργα μεγάλων ζωγράφων
- Να ταυτίζουν τον υπολογιστή με
μια μηχανή που βοηθάει τον άνθρωπο στην εργασία του
-Να "διαβάζουν" απλά
σύμβολα, σχεδιαγράμματα και χάρτες
Αναζητήσαμε στο internet πίνακες ζωγραφικής του Van
Gogh. Τις παρατηρήσαμε, τις περιγράψαμε και τα παιδιά έδωσαν το δικό τους
τίτλο στον καθένα.
Κατόπιν παρατηρήσαμε και τον πίνακα του
Άλφρεντ Σισλέ, <<Η λεωφόρος με τις καστανιές>> και εντοπίσαμε
ομοιότητες και διαφορές ανάμεσα στους δύο ζωγράφους.
Τους ζητήσαμε να μάθουν αν κοντά μας υπάρχει
ένα καστανόδασος και την επομένη μας έφεραν πληροφορίες για το Καστρί. Τα
ρωτήσαμε αν θα τους άρεσε να το επισκεφτούμε.
Μπήκαμε στην ιστοσελίδα του ΚΠΕ Καστρίου και
είδαμε στο χάρτη που υπάρχει, την τοποθεσία και τη διαδρομή που πρέπει να
ακολουθήσουμε, προκειμένου να φτάσουμε εκεί.
Και ξεκινήσαμε την
προετοιμασία. Κάναμε πρόσκληση στο 1ο ολοήμερο Νηπ/γείο Άστρους να το επισκεφτούμε
παρέα.
2η Δραστηριότητα-Ζωγραφική
Στόχος: Να κάνουν υποθέσεις και να τις παρουσιάζουν με διάφορους τρόπους.
Τα παιδιά έκαναν υποθέσεις για το Καστανόδασος
και για τον καιρό την ημέρα της επίσκεψής μας και τις αποτύπωσαν με τη
ζωγραφική.
Η Ευγενία και η Ελένη υπέθεσαν ότι οι καστανιές είναι
μεγάλες, έχουν πράσινα φύλλα και κάστανα που είναι καφέ και όταν θα πάμε θα έχει συννεφιά.
Ο Άγγελος, η Ειρήνη και η Άννα υπέθεσαν ότι οι καστανιές και τα
κάστανα θα έχουν καφέ χρώμα, τα φύλλα θα
έχουν αρχίσει να ταξιδεύουν και όταν θα πάμε
θα έχει ήλιο και σύννεφα.
Ο Βασίλης φαντάζεται
ότι οι καστανιές θα είναι πολύ ψηλές και θα φτάνουν μέχρι τον ουρανό.
Ο Κων/νος, η Σταματίνα
Ρ. ,η Δέσποινα και η Σταματίνα υπέθεσαν ότι οι καστανιές θα είναι πολλές,
πολύχρωμες και το δάσος θα είναι μαγικό.
3η Δραστηριότητα-κουκλοθέατρο
Στόχος: Να εξοικειώνονται με τις τεχνικές του
κουκλοθέατρου
Διαβάσαμε από <<το κουτί της
τέχνης>> της Σοφίας Γιαλουράκη, <<Η νύμφη του δάσους και οι
λαθρουλοτόμοι>> και τα παιδιά το έπαιξαν στο κουκλοθέατρο.
ΤΗΝ ΗΜΕΡΑ ΤΗΣ ΕΠΙΣΚΕΨΗΣ
Στόχοι: Να διευρύνουν τις γνώσεις τους για τους φυτικούς οργανισμούς στο άμεσο
περιβάλλον τους.
Να αναγνωρίζουν τι εποχή έχουμε
μέσα από την παρατήρηση της φύσης
Φτάσαμε στο καστανόδασος λίγο κουρασμένοι
αφού η διαδρομή με το λεωφορείο ήταν αρκετά μεγάλη για τα παιδιά. Εκεί μας
περίμενε η παιδαγωγική ομάδα του ΚΠΕ Καστρίου. Αρχικά μας έδωσαν πληροφορίες
για τον Αχίναιο και την Καστανούλα στην αίθουσα προβολής του ΚΠΕ.
Στην συνέχεια ακολουθήσαμε το πραγματικά καταπληκτικό τους
πρόγραμμα. Περπατήσαμε στο μυστικό μονοπάτι, φάγαμε το πρωινό μας αλλά όχι σε τραπέζια
και καρέκλες, χωριστήκαμε σε ομάδες και μετά σε ζευγάρια, φορέσαμε ειδικά
γάντια και ξεκινήσαμε να μαζέψουμε κάστανα. Τέλος αγγίξαμε, μυρίσαμε, ακούσαμε.
Τα παιδιά ενθουσιάστηκαν και αυτό το έβλεπες
στα μάτια τους, στο χαμόγελό τους, στις εκφράσεις τους στις κινήσεις τους και
στην ακατάπαυστη πολυλογία τους.
ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΕΠΙΣΚΕΨΗ
1η Δραστηριότητα- Συζήτηση
Στόχος:
Να συμμετέχουν σε συζητήσεις και να χρησιμοποιούν στοιχειώδη επιχειρηματολογία
Συζητήσαμε για τις εντυπώσεις μας και
καταλήξαμε σε συμπεράσματα. Διαπιστώσαμε ότι κάποιων παιδιών οι υποθέσεις επαληθεύτηκαν.
Επικεντρωθήκαμε στο
φθινοπωρινό τοπίο και το περιγράψαμε με φθινοπωρινά χρώματα.
2η Δραστηριότητα-ζωγραφική στο
καβαλέτο
Στόχος: Να παρατηρούν και να προσπαθούν να
ερμηνεύσουν το φυσικό περιβάλλον προκειμένου να εκφράζονται και να
επικοινωνούν.
Το κάθε παιδί αφού
είχε δει πως ήταν πλέον το καστανόδασος
το αποτύπωσε εικαστικά στο καβαλέτο.
3η Δραστηριότητα- Η καστανιά και το χαλί
των φθινοπωρινών φύλλων
Στόχοι:- Να κατανοούν την αξία της ομαδικής εργασίας και της από κοινού ανακάλυψης
- Να πειραματίζονται με διάφορα
υλικά και χρώματα, να μαθαίνουν ή να επινοούν διάφορες τεχνικές και να τις
εφαρμόζουν για να σχεδιάζουν και να ζωγραφίζουν
Χωριστήκαμε σε δύο ομάδες. Ορίσαμε αρχηγό,
τους δώσαμε χρώματα και υλικό που είχαμε μαζέψει από το δάσος και η κάθε ομάδα
αποφάσισε για το δικό της έργο και για
τα υλικά που θα χρησιμοποιήσει. Στο τέλος τα παιδιά παρουσίασαν την εργασία
τους αφού αφηγήθηκαν και μία μικρή ιστορία για αυτήν.
Η
πρώτη ομάδα ζωγράφισε μία μεγάλη καστανιά, χρησιμοποιώντας και τη τεχνική του
τυπώματος με τα φύλλα που είχαμε φέρει μαζί μας, κάποια άλλα τα κόλλησε στο
έδαφος και χρησιμοποίησε και τα αχίναια.
Μας είπαν: Μια φορά κι έναν καιρό ήταν μία
μεγάλη καστανιά που ζούσε μαζί με τις φίλες της στο Καστρί. Μία ημέρα αποφάσισε
να φύγει και να ταξιδέψει, γιατί είχε βαρεθεί. Πήγε σε μέρη μακρινά αλλά
κατάλαβε ότι μόνο στο καστανόδασος περνούσε καλά και ξαναγύρισε.
Η δεύτερη ομάδα ζωγράφισε φύλλα με την τεχνική του τυπώματος,
χρησιμοποιώντας μόνο φθινοπωρινά χρώματα και μας έφτιαξε το μαγικό χαλί.
Μας είπαν: Μια φορά κι
έναν καιρό ήταν πολλά φύλλα. Είχε έρθει Φθινόπωρο και είχαν πέσει. Μια μέρα
φύσηξε πολύ δυνατός αέρας και τα έφερε στο νηπιαγωγείο μας. Τότε τα μαζέψαμε
και φτιάξαμε ένα χαλί που είναι μαγικό. Μπορείς να ανέβεις πάνω του και να πας
όπου θες, αλλά στα ψέματα.
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
-Το κουτί της τέχνης,
της Σοφίας Γιαλουράκη,Εκδόσεις Δίπτυχο
-Το Διαθεματικό Ενιαίο
Πλαίσιο Προγραμμάτων Σπουδών για το νηπιαγωγείο, Παιδαγωγικό Ινστιτούτο
-Οδηγός Νηπιαγωγού, ΥΠΕΠΘ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου