Τετάρτη 29 Μαρτίου 2017

φωνές από το '21 15ο νηπιαγωγείο Τρίπολης







Με αφορμή την επέτειο της επανάστασης του 1821 γνωρίσαμε τους ήρωες και τις ηρωίδες μέσα από μια διαφορετική προσέγγιση. Δεν επιμείναμε μόνο στα ιστορικά γεγονότα, αλλά  εμβαθύναμε στις σκέψεις,  στα συναισθήματα αλλά και στα κίνητρα των ηρώων που τους οδήγησαν να αγωνιστούν ο καθένας με τον τρόπο του.
Αφού μιλήσαμε για τις ηρωίδες και την προσφορά τους στον αγώνα εστιάσαμε στο τι θα έλεγαν η Μαντώ  Μαυρογένους και η Μπουμπουλίνα σε μια μεταξύ τους συζήτηση και καταγράψαμε τις ιδέες των παιδιών.

·       να έχουμε δύναμη και θάρρος  (Μπουμπουλίνα)
·       να φτιάξουμε καράβια με κανόνια (Μπουμπουλίνα)
·       δεν με φοβίζει τίποτα γιατί ο αγώνας μας είναι δίκαιος(Μαυρογένους)
·        θα γράψω γράμμα στις Γαλλίδες για να μας υποστηρίξουν (Μαυρογένους)
·       πρέπει να μαζέψουμε όλες τις γυναίκες και να γίνουμε μια ομάδα για να τους πολεμήσουμε(Μπουμπουλίνα)
·       ωραία η ιδέα σου αλλά πρέπει να συνεργαστούμε(Μπουμπουλίνα)
Μιλήσαμε για την αυτοθυσία των Σουλιωτισσών και εστιάσαμε στα συναισθήματά τους, αλλά και στις σκέψεις που έκαναν πριν πέσουν.



Μερικές από τις ιδέες των παιδιών για το τι ένιωθαν οι Σουλιώτισσες:
·       φόβο γιατί βλέπουν τους Τούρκους να πλησιάζουν, για να τις πιάσουν και να τις κάνουν Τουρκάλες
·       απογοήτευση, γιατί οι Τούρκοι τους πήραν το χωριό τους
·       θάρρος, γιατί δεν έκλαψαν, αλλά χορέψανε
·       χαρά, γιατί θα γλίτωναν την σκλαβιά
·       ελεύθερες, γιατί μόνες τους αποφάσισαν να σκοτωθούν
Στη συνέχεια μιλώντας για τους ήρωες και την προσφορά τους στον αγώνα εστιάσαμε στον Ρήγα Φεραίο και στον Μακρυγιάννη. Διαπιστώσαμε ότι η προσφορά τους ήταν τελείως διαφορετική, αλλά εξίσου σημαντική.


Ιδέες των παιδιών:
Για τον Ρήγα Φεραίο:
·       είπε πως ήταν καλύτερος ο θάνατος από τη σκλαβιά
·       έγραψε τον Θούριο κι έδωσε έτσι θάρρος και δύναμη στους Έλληνες
·       είπε πως όλοι οι άνθρωποι είναι ίσοι
·       είπε πως όλοι πρέπει να μάθουν γράμματα
Για τον Μακρυγιάννη:
·       πολέμησε για την πατρίδα
·       έμαθε μόνος του γράμματα κι έγραψε ό,τι έγινε στον πόλεμο
·       έλεγε ότι πρέπει να συνεργαζόμαστε και να λέμε «εμείς» κι όχι «εγώ»
·       ζήτησε να φτιάξουν νόμους για την πατρίδα

Αναφερθήκαμε στον Αθανάσιο Διάκο και στον Παπαφλέσσα που πήραν μέρος στον αγώνα και θυσιάστηκαν για την πατρίδα. Εστιάσαμε στο τι πίστευαν τα παιδιά ότι έλεγαν για να εμψυχώσουν τα παλικάρια τους.


Ιδέες των παιδιών:
·       «μη φοβάστε ορέ»
·       «είμαστε λίγοι, αλλά δυνατοί»
·       «Οι Έλληνες δεν φοβούνται»
·       «ορμάτε»
·       «ελευθερία ή θάνατος»
Μιλήσαμε για τη ζωή και το έργο του Θεόδωρου Κολοκοτρώνη και με αφορμή μια σχετική εικόνα που απεικονίζει τον ήρωα να κάθεται σκεφτικός πάνω σ’ έναν βράχο ζητήσαμε από τα παιδιά να μας πουν τι νομίζουν ότι σκέφτεται ο Γέρος του Μοριά αντικρίζοντας τη σκλαβωμένη Τριπολιτσά.



Σκέψεις των παιδιών:
·       να καταστρώσει ένα έξυπνο σχέδιο
·       μια ιδέα, για να φοβίσει τους Τούρκους
·       να ζητήσουμε βοήθεια από άλλες χώρες
·       να χωριστούν οι Έλληνες σε δύο ομάδες, για να περικυκλώσουν τους Τούρκους
·       όταν ήμουν μικρός με χτύπησε ένας Τούρκος και ορκίστηκα, όταν μεγαλώσω, να τους πολεμήσω
·       έκανε προσευχή στην Παναγία, για να τους βοηθήσει
·       «τι κάθομαι και τους κοιτάω; Θα πάω κι εγώ να πολεμήσω»

Τέλος αναφερθήκαμε στο σήμερα. Εμείς, όπως είπαμε, είμαστε περήφανοι για τους ήρωες της επανάστασης, αυτοί είναι περήφανοι για μας; Τι πρέπει να κάνουμε, για να τους κάνουμε περήφανους;



Τι είπαν τα παιδιά:
·       να μάθουμε την ιστορία μας
·       να κάνουμε γιορτές και παρελάσεις
·       να τους προσφέρουμε δάφνες
·       να αγαπάμε τα σχολεία μας και να μαθαίνουμε γράμματα
·       να δουλεύουμε για την πατρίδα μας
·       να την έχουμε καθαρή και όμορφη
·       να μην κάνουμε καταστροφές
·       να είμαστε όλοι φίλοι και αγαπημένοι
·       να συνεργαζόμαστε
·       οι πολιτικοί μας να ενδιαφέρονται για την Ελλάδα
·       να μην λένε ψέματα
·       να λέμε «εμείς» και όχι «εγώ»
Σκεφτήκαμε αυτός μπορεί να είναι ο άξονας της γιορτής μας και παρουσιάσαμε στους γονείς τη διαδικασία δημιουργίας, τα έργα, τις παρατηρήσεις των παιδιών και στιγμιότυπα της σχολικής ζωής. Τα παιδιά δημιούργησαν το σκηνικό και οι εργασίες τους χρησιμοποιηθήκαν για τη διακόσμηση του χώρου της εκδήλωσης. Η παρουσίαση αυτή εντάχθηκε ομαλά στη ροή της γιορτής.


το σκηνικό

















Το κεντρικό σκηνικό αποτέλεσε μια σύνθεση που απεικόνιζε το χορό του Ζαλόγγου.   Στο προσκήνιο αναπαραστάθηκε ο χορός απ’ τις μικρές Σουλιώτισσες.


Φωνές απ’ το 21
Το τελευταίο μέρος της γιορτής συνδέθηκε με τα έργα των παιδιών που ενσάρκωσαν τους ήρωες        σε έμψυχα πορτραίτα μιας πινακοθήκης που έδωσαν συνέντευξη στους δημοσιογράφους για τη σύγχρονη πραγματικότητα όπως φαντάζει στα δικά τους μάτια.   Τα νήπια ασκήθηκαν στην ενσυναίσθηση, καθώς ταυτίστηκαν με τους ήρωες, υπέθεσαν τις σκέψεις τους, μοιράστηκαν τα συναισθήματά τους και τα δραματοποίησαν.

Φωτο γιορτής







2 σχόλια: