Τρίτη, 12 Σεπτεμβρίου 2017

ΜΕΛΟΠΟΙΗΜΕΝΗ ΠΟΙΗΣΗ- Νηπιαγωγείο Αγίου Ανδρέα- Πραστού


ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ
<<Mελοποιμένη ποίηση >>               
     Της Τετώρου Σταματίνας
Συμμετέχει:  Λεμπέση Ελένη
                     

 1/θ ολοήμερο Νηπιαγωγείο Αγίου Ανδρέα-Πραστού  
  
       
  Σχολικό έτος 2016-2017  
                                  
     Α. ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ-ΟΨΕΙΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗΣ ΤΟΥ ΘΕΜΑΤΟΣ
-Γνωριμία με την ποίηση
-Γκάτσος, Ελύτης, Ρίτσος Σεφέρης
-Σαββόπουλος
-Θεοδωράκης, Λοΐζος, Πλέσσας

Β. ΣΚΟΠΟΣ ΚΑΙ ΣΤΟΧΟΙ

   Σκοπός του προγράμματος είναι να έρθουν τα παιδιά σε επαφή με την Ελληνική ποίηση και μουσική ώστε να έχουν ακούσματα από αξιόλογους Έλληνες ποιητές και συνθέτες.

    Αναλυτικότερα οι  στόχοι είναι:

1) Παιδαγωγικοί στόχοι
-Ενδυνάμωση συμμετοχής στην ομάδα, ανάπτυξη συλλογικής δράσης και πνεύματος συνεργασίας μεταξύ όλων των μαθητών/τριών.
-Αξιοποίηση γνώσεων, εμπειριών και βιωμάτων όλων των παιδιών.
-Ενεργοποίηση της δημιουργικότητας και της αυτενέργειας και ενθάρρυνση της ενεργού εμπλοκής όλων των παιδιών στη μαθησιακή διαδικασία

 2) Γνωστικοί στόχοι
Ως προς τη Γλώσσα
-  Να κατανοήσουν τη σημασία της γραφής ως μέσου επικοινωνίας,  ανάπτυξης ιδεών,  μεταφοράς πληροφοριών και ως πηγή ευχαρίστησης και απόλαυσης. Και σε αυτό  συμβάλλει η ενεργή συμμετοχή των παιδιών στη  "δημιουργία" δικών τους κειμένων με υπαγόρευση στον εκπαιδευτικό.
-Να βελτιώνουν και να εμπλουτίζουν τον προφορικό τους λόγο
-Να απομνημονεύουν πολύ μικρά κείμενα

Ως προς τη Μελέτη

-Να "διαβάζουν" απλά σύμβολα, σχεδιαγράμματα και χάρτες

Ως προς τη Δημιουργία και έκφραση

 -Να εκφράζονται με το ελεύθερο θεατρικό παιχνίδι
-Να αποκτούν θεατρική παιδεία
-Να τραγουδούν διάφορα απλά τραγούδια


Ως προς την Πληροφορική

-Να χρησιμοποιούν έναν ψηφιακό δίσκο δεδομένης μνήμης για να ακούσουν μουσική, ιστορίες ή παραμύθια.
-Να εξοικειωθούν με το ενεργητικό & διερευνητικό μοντέλο μάθησης
-Να ταυτίζουν τον υπολογιστή με μια μηχανή που βοηθάει τον άνθρωπο στην εργασία του και που μπορεί να τον χρησιμοποιήσει για παιχνίδι και διασκέδαση

Ως προς τα μαθηματικά

-Να αριθμούν, να απαριθμούν και να μετρούν
-Να οργανώνουν και να επεκτείνουν τις γνώσεις τους σχετικά με τους αριθμούς

Γ. ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ-ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΜΕ ΑΛΛΟΥΣ ΦΟΡΕΙΣ
    Η Διδακτική Προσέγγιση που ακολουθείται  είναι η θεματική προσέγγιση. Η επιλογή του θέματος έχει γίνει από την εκπαιδευτικό, κατόπιν εφορμήσεως από τυχαίο περιστατικό, αφού πρώτα διερευνήθηκε και συζητήθηκε με τα παιδιά, ο βαθμός ενδιαφέροντος και η αποδοχή ή μη αυτού του θέματος. Ο σχεδιασμός της πορείας, ο προσδιορισμός της χρονικής διάρκειας και η επιλογή των μαθησιακών στόχων που θα επιδιωχθεί να κατακτηθούν από τα παιδιά, έχει γίνει από τον εκπαιδευτικό της τάξης (ΔΕΠΠΣ Νηπιαγωγείου 2003).

Δ. ΠΕΔΙΑ ΣΥΝΔΕΣΗΣ ΜΕ ΤΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΣΠΟΥΔΩΝ ΤΩΝ ΑΝΤΙΣΤΟΙΧΩΝ ΓΝΩΣΤΙΚΩΝ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΩΝ.
   Το θέμα συμβαδίζει με το αναλυτικό πρόγραμμα καθώς οι στόχοι αντλούνται από όλες τις γνωστικές περιοχές του ΔΕΠΠΣ (γλώσσα, περιβάλλον, δημιουργία και έκφραση, πληροφορική, μαθηματικά).

Ε. ΧΡΟΝΙΚΗ ΔΙΑΡΚΕΙΑ
      Το πρόγραμμα πραγματοποιήθηκε κατά τη διάρκεια όλης της σχολικής χρονιάς. Ξεκίνησε τον Νοέμβριο και ολοκληρώθηκε τον Ιούνιο με την παρουσίαση του προγράμματος. Οι δραστηριότητες που υλοποιήθηκαν ήταν πάρα πολλές. Ενδεικτικά θα περιγράψουμε κάποιες από όλα τα υποθέματα.
ΣΤ ΥΠΟΘΕΜΑΤΑ
1.  Γνωριμία με την ποίηση
   Ρωτάμε τα παιδιά να μας πουν, τι νομίζουν ότι σημαίνει  η λέξη "ποίηση".
Καταγράφουμε  τις απαντήσεις  τους. Ενδεικτικά αναφέρουμε κάποιες από αυτές:                                  
- Είναι φύλλα που τρώνε τα ζώα
- Όταν κάποιος σε πιέζει
- Είναι η προσευχή που λέμε, αυτή που έχει γράψει ο Γιάννης Ρίτσος
- Είναι αυτά που γράφει ο Οδυσσέας Ελύτης
- Είναι ένα μηχάνημα που πατάμε ένα κουμπάκι και μετράει  την πίεση.
  Τα ρωτάμε τι θα ήθελαν να μάθουν και καταγράφουμε τις απαντήσεις τους σε ένα εννοιολογικό χάρτη.
  Στη συνέχεια τα ρωτάμε πως νομίζουν ότι μπορούμε να πάρουμε πληροφορίες και καταγράφουμε και πάλι τις απαντήσεις τους.      
  Επιγκεντρωνόμαστε και αποσαφηνίζουμε τους όρους στροφή, στίχος και ομοιοκαταληξία.

2. Γκάτσος, Ελύτης, Ρίτσος, Σεφέρης

Γκάτσος
    Αναζητήσαμε πληροφορίες από το internet, εκτυπώσαμε τη φωτογραφία του Γκάτσου και  την αναρτήσαμε στο πίνακα. Πήραμε πληροφορίες για τη ζωή του και τον τόπο καταγωγής τους.
Χρωματίσαμε στο χάρτη της Ελλάδος το Ν. Αρκαδίας. 


Τραγουδήσαμε τη "Μυρτιά" και το Λευτέρη-Λευτέρη.
Επισκεφτήκαμε τη θάλασσα και το κάθε παιδί ζωγράφισε τη δική του θάλασσα .....όπως την είχε στο δικό του νου. 






  Ρίτσος
   Αναζητήσαμε πληροφορίες από το internet, εκτυπώσαμε τη φωτογραφία του Ρίτσου και  την αναρτήσαμε στο πίνακα. Πήραμε πληροφορίες για τη ζωή του.
  Απομνημονεύσαμε την προσευχή "Καλέ μας Θεούλη εμείς είμαστε καλά..., από το ανθολόγιο του Νηπιαγωγείου και τη λέγαμε κάθε μέρα.
 Διαβάσαμε την ιστορία "Της καρδιάς ζωγραφιές από λέξεις φτιαγμένες" από το βιβλίο <<Μαγικές διαδρομές στην τέχνη, Γιάννης Ρίτσος>>, της Κατερίνας Τζαβάρα.



   Τα παιδιά χωρίστηκαν σε τρεις ομάδες, όπως οι τρεις κοπέλες του βιβλίου, της Ειρήνης, της Ελευθερίας και της Ρωμιοσύνης και τις αποτύπωσαν εικαστικά, όπως αυτά τις κατανόησαν από την ιστορία του βιβλίου. 








   Τραγουδήσαμε "κυκλάμινο- κυκλάμινο" και "Μικρό πουλί τριανταφυλλί".
    Παίξαμε γλωσσικά παιχνίδια με το Γ και το Ρ.

Ελύτης

   Αναζητήσαμε πληροφορίες από το internet, εκτυπώσαμε τη φωτογραφία του Ελύτη και  την αναρτήσαμε στο πίνακα. Πήραμε πληροφορίες για τη ζωή του.
   Διαβάσαμε την ιστορία "Η Ποδηλάτισσα" από το βιβλίο <<Μαγικές διαδρομές στην τέχνη, Οδυσσέας Ελύτης>>, της Κατερίνας Τζαβάρα.
Το επεξεργαστήκαμε, ώστε τα παιδιά να κατανοήσουν ότι για να γραφτεί ένα ποίημα πρέπει να υπάρχει και η κατάλληλη έμπνευση. Το δραματοποιήσαμε.
   Παίξαμε γλωσσικά παιχνίδια με το Ο και το Ε.
   Τραγουδήσαμε " Ο Αύγουστος ελούζονταν"  και το "Ένα το χελιδόνι" και τα ζωγραφίσαμε. 



Σεφέρης

   Αναζητήσαμε πληροφορίες από το internet, εκτυπώσαμε τη φωτογραφία του Σεφέρη και  την αναρτήσαμε στο πίνακα. Πήραμε πληροφορίες για τη ζωή του.
   Διαβάσαμε  την ιστορία "Εικόνες νοσταλγίας" από το βιβλίο <<Μαγικές διαδρομές στην τέχνη, Γιώργος Σεφέρης>>, της Κατερίνας Τζαβάρα. 


    Τραγουδήσαμε "στο περιγιάλι το κρυφό" και το δραματοποιήσαμε. 





   Ασχοληθήκαμε με δύο Limericks δικά του από το βιβλίο «Ποιήματα με ζωγραφιές σε μικρά παιδιά», Ερμής (1975).
Διαβάσαμε το limerick "Είτανε μια κοπέλα απ' τη Σάμο".
Το απομνημονεύσαμε. Είδαμε τη Σάμο στο χάρτη.
Τα παιδιά ζωγράφισαν αυτό που θα ήθελαν τα ίδια να κρατάει η κοπέλα στο χέρι της και μας ζωγράφισαν μία φωτογραφική μηχανή, μία σακούλα ζαχαρωτά, μία πολύχρωμη θάλασσα, μία καρδούλα, χρυσόσκονη, ένα κοριτσάκι, μία καραμέλα, ένα γλειφιτζούρι, ένα ουράνιο τόξο......


Στη συνέχεια τα παιδιά υπέθεσαν τι άλλο θα μπορούσε η κοπέλα να έχει χώσει στην άμμο. Σε ζευγάρια έφτιαξαν τη δική τους ιστορία για  την κοπέλα και έπαιξαν θεατρικό παιχνίδι. 






Τέλος κάποια άλλα παιδιά αναπαράστησαν την κοπέλα του limerick


Διαβάσαμε το limerick "τραγουδάκι...".
Το απομνημονεύσαμε. Αποφασίσαμε να γίνουμε εμείς συνθέτες. Ένα νήπιο έγινε ο μαέστρος, δύο ήταν μουσικοί και οι υπόλοιποι η χορωδία. Ανάλογα με τη μουσική τραγουδούσαμε αργά ή γρήγορα. Όλα τα παιδιά πέρασαν απ΄  όλους τους ρόλους. 

Στη συνέχεια παίξαμε θεατρικό παιχνίδι. Τα παιδιά συγκρότησαν 4 ομάδες, όσες είναι και οι ομάδες του limerick, με τυχαία σύνθεση. Πήραν από μία εικόνα ζώου (η μία από το κάθε ζώο ήταν έγχρωμη) και αυτά που είχαν την ίδια συγκρότησαν τη μία ομάδα. Το παιδί που είχε την έγχρωμη ήταν ο αρχηγός της κάθε ομάδας. 




 Η κάθε ομάδα έπρεπε να αποφασίσει πως θα παρουσιάσει με παντομίμα το ζώο της ομάδας του. 





Τέλος το κάθε παιδί θα έπρεπε να ζωγραφίσει πόσα ζωάκια είχε η δική του η ομάδα, να τα απαριθμήσει και να μας περιγράψει τον ανάλογο αριθμό και έτσι μάθαμε τον αριθμό 5. 



3 Σαββόπουλος

Αναζητήσαμε πληροφορίες από το internet, εκτυπώσαμε τη φωτογραφία του και  την αναρτήσαμε στο πίνακα. Πήραμε πληροφορίες για τη ζωή του.
-Τραγουδήσαμε τον Καραγκιόζη και κατασκευάσαμε φιγούρες. 


-Τραγουδήσαμε "ας κρατήσουν οι χοροί" και το χορέψαμε



4 Θεοδωράκης, Λοΐζος, Πλέσσας

Θεοδωράκης

   Αναζητήσαμε πληροφορίες από το internet, εκτυπώσαμε τη φωτογραφία του και  την αναρτήσαμε στο πίνακα. Πήραμε πληροφορίες για τη ζωή του.
   Ακούσαμε την ορχηστρική μουσική "οι χαρταετοί", βγήκαμε στην αυλή και .....δημιουργήσαμε. 



    Τραγουδήσαμε "ένα το χελιδόνι και το ζωγραφίσαμε. 


Λοΐζος
   Αναζητήσαμε πληροφορίες από το internet, εκτυπώσαμε τη φωτογραφία του  και  την αναρτήσαμε στο πίνακα. Πήραμε πληροφορίες για τη ζωή του.
   Τραγουδήσαμε: Η Γοργόνα
                          Τα παιδιά ζωγραφίζουν στο τοίχο


Πλέσσας

   Αναζητήσαμε πληροφορίες από το internet, εκτυπώσαμε τη φωτογραφία του  και  την αναρτήσαμε στο πίνακα. Πήραμε πληροφορίες για τη ζωή του.
   Τραγουδήσαμε "θα κλέψω τα τριαντάφυλλα" και το ζωγραφίσαμε.


ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ-ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

Παρουσίαση


     Στη γιορτή για τη λήξη της σχολικής χρονιάς τα παιδιά ζωγράφισαν σε χαρτί του μέτρου:
- τη Μυρτιά 

-τη Γοργόνα 

-το μικρό πουλί τριανταφυλλί 



-τον Αύγουστο 
-το παλληκάρι έχει καημό 

-θα κλέψω τα τριαντάφυλλα 

-τη μελαχρινή μου κοπελιά

-τον Καραγκιόζη,

-και το σαπιοκάραβο (ήτανε το φινάλε μας και δεν ανήκε σε κανέναν από τους ποιητές και συνθέτες που διαπραγματευόμαστε στο θέμα μας, 



Τα αναρτήσαμε στην αυλή μας (σε τοίχους και κάγκελα),τοποθετήσαμε ένα «Σαπιοκάραβο» και  τα σκηνικά μας ήταν έτοιμα. Τα παιδιά έδωσαν  μία συναυλία που περιλάμβανε όλα  τα παραπάνω τραγούδια και επιπλέον  ας κρατήσουν οι χοροί, και Λευτέρη-Λευτέρη. 




Η είσοδός μας στη σκηνή συνοδευόταν από το ορχηστρικό του Θεοδωράκη "οι χαρταετοί".
Κάποια τραγούδια  τα χόρεψαν. 


 Πριν από κάθε  τραγούδι παρεμβάλλονταν στίχοι, που έδιναν πληροφορίες για το στιχουργό και τον συνθέτη. Απήγγειλαν λόγια και αποσπάσματα από έργα του Σεφέρη (φ.60) και δραματοποίησαν στο περιγιάλι το κρυφό. 




 Η έξοδός μας από τη σκηνή συνοδευόταν από το "Ζορμπά" επίσης του Θεοδωράκη.
 
 ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

1. Διαγνωστική
   Στο πρόγραμμα που διαπραγματευθήκαμε  ανιχνεύθηκαν οι προτιμήσεις και τα ενδιαφέροντα  των παιδιών.
Τα παιδιά ήταν αυτά που ανέδειξαν το θέμα, αλλά ο τελικός σχεδιασμός και η στοχοθεσία έγινε από την εκπαιδευτικό.

  2. Διαμορφωτική
    Αρχικά υπήρξαν δυσκολίες στη συγκρότηση των ομάδων, αφού τα παιδιά  ήταν δύσκολο να δουλέψουν ομαδικά.
 Δεν πραγματοποιήθηκε η  προγραμματισμένη  επίσκεψη  στο ωδείο αφού ήταν ιδιωτικό και υπήρξε υπόνοια από τους γονείς ότι γίνεται για διαφημιστικούς λόγους. Αντί αυτού επισκεφτήκαμε τη θάλασσα και τα παιδιά αποτύπωσαν τη θάλασσα που είχαν.....στο δικό τους νου. Επίσης επισκεφθήκαμε και το γήπεδο ένα χώρο καθαρά συναυλιακό.

3. Τελική
Μετά την ολοκλήρωση του προγράμματος διερευνήθηκαν:
-Η ανταπόκριση των παιδιών
-Η γνώση που αποκτήθηκε
-Το αποτέλεσμα
    Αυτό που πραγματικά τα ενθουσίασε ήταν όλα τα μελοποιημένα ποιήματα που τα τραγουδούσαν συνέχεια.
     Όσο για τους γονείς αρχικά ήταν πολύ επιφυλακτικοί γιατί το θέμα τους φάνηκε πολύ δύσκολο για την συγκεκριμένη ηλικία. Στην πορεία διαπίστωσαν ότι τα παιδιά τους λάτρεψαν την ποίηση. Όσο για την γιορτή γοητεύτηκαν από την παρουσίαση.
     Θεωρούμε ότι οι παιδαγωγικοί και γνωστικοί μας  στόχοι επετεύχθησαν.






Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου