ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΑΣΕΑΣ
Όλα ξεκίνησαν όταν μιλώντας για τα λουλούδια,διαβάσαμε το βιβλίο <<ΤΟ ΧΑΡΟΥΜΕΝΟ ΛΙΒΑΔΙ>> της Φυλλιώς Νικολούδη.
Όλα ξεκίνησαν όταν μιλώντας για τα λουλούδια,διαβάσαμε το βιβλίο <<ΤΟ ΧΑΡΟΥΜΕΝΟ ΛΙΒΑΔΙ>> της Φυλλιώς Νικολούδη.
(Μπορείτε να δείτε όλες τις σχετικές δραστηριότητες στην παρακάτω ανάρτηση)
Κάναμε μια όμορφη συζήτηση όσον αφορά τις εντυπώσεις μας και τα συναισθήματα που μας δημιούργησε.
Λίγη λύπη αλλά στο τέλος χαρά.
Βάλαμε τον εαυτό μας στη θέση τους και κάναμε υποθέσεις για το πώς θα αισθανόμασταν και τι θα κάναμε.
Οφείλω να πω πως προβληματιστήκαμε αρκετά κατά τη συζήτηση και προέκυψαν θέματα και συναισθήματα που δεν θα μπορούσα να αγνοήσω, με τα οποία ασχοληθηκαμε τις επόμενες μέρες στο νηπιαγωγείο μας.
Αφού είχαμε ηδη συζητήσει κι εκφράσει τα συναισθήματά μας και τους προβληματισμούς μας σχετικά με το βιβλίο,ρώτησα τα παιδιά
<<Για ποιο λόγο πιστεύουν οι μαργαρίτες φέρθηκαν με αυτόν τον τρόπο στην παπαρούνα>>.
Οι απαντήσεις αρκετά ενδιαφέρουσες...
Συνέχισα να ρωτάω:
<< Οι μαργαρίτες ήταν ίδιες μεταξύ τους που δεν τους άρεσε το γεγονός ότι η παπαρούνα ήταν διαφορετική από αυτές;>>
<< Οι μαργαρίτες ήταν ίδιες μεταξύ τους που δεν τους άρεσε το γεγονός ότι η παπαρούνα ήταν διαφορετική από αυτές;>>
Μου απάντησαν πως ήταν και ίδιες και διαφορετικές και συνέχισα ζητώντας να μου πουν τι ακριβώς εννοούσαν.
( Ήταν κίτρινες και άσπρες όλες,αλλά άλλες είχαν μεγάλα φύλλα κι άλλες μικρά,άλλες μεγάλα πέταλα κι άλλες μικρά.....)
Ετσι λοιπον αρχισαμε να αναζηταμε τη διαφορετικοτητα στη ταξη μας.
( Ήταν κίτρινες και άσπρες όλες,αλλά άλλες είχαν μεγάλα φύλλα κι άλλες μικρά,άλλες μεγάλα πέταλα κι άλλες μικρά.....)
Ετσι λοιπον αρχισαμε να αναζηταμε τη διαφορετικοτητα στη ταξη μας.
<<Εσείς μεταξύ σας είστε ίδιοι ή διαφορετικοί;>>
Κοιτάχτηκαν λίγο κι άρχισαν να λένε σε τι έμοιαζαν και σε τι διέφεραν.Κι επειδή υπήρχε μια μικρή διαφωνία είπαμε να τα ξεκαθαρίσουμε και να τα γράψουμε ξεχωριστά.
Έτσι βρήκαμε πρώτα τις μεταξύ μας ομοιότητες και στη συνέχεια τις διαφορές.
Αφού λοιπόν μιλούσαμε για τη διαφορετικότητα σταθήκαμε περισσότερο στις διαφορές.
Κάθε φορά που βρίσκαμε μια διαφορά τη συζητούσαμε και κάναμε τις αντίστοιχες περιγραφές και συγκρίσεις.
Όσον αφορά τα χαρακτηριστικά και την εξωτερική εμφάνιση κάθε παιδάκι ανέλαβε να περιγράψει ένα άλλο.
Στη συνέχεια τους έδωσα ένα φύλλο εργασίας στο οποίο έπρεπε να ζωγραφίσουν τον εαυτό τους κι ένα φίλο/μια φίλη τους από τη τάξη,προσπαθώντας να τον αποτυπώσουν όσο καλύτερα μπορούσαν (π.χ χρώμα μαλλιών,ματιών,ύψος κ.τ.λ).
Μόλις τέλειωσε η ζωγραφική,στην παρεούλα κάθε παιδάκι έπρεπε να παρουσιάσει τον εαυτό του συγκρίνοντας τον με το παιδάκι που είχε επιλέξει να ζωγραφίσει,χρησιμοποιώντας το ανάλογο λεξιλόγιο
(π.χ Ο Γιάννης είναι αγόρι κι εγώ κορίτσι.
Ο Γιάννης έχει μαύρα μαλλιά (ή είναι μελαχρινός) και μαύρα μάτια ενώ εγώ έχω....
Ο Γιάννης έχει μαύρα μαλλιά (ή είναι μελαχρινός) και μαύρα μάτια ενώ εγώ έχω....
Ο Γιάννης είναι ψηλότερος από .....κ.τ.λ).
Τι άλλο κάναμε;
Μετρήσαμε το ύψος μας,αφού πρώτα είδαμε τους διαφορετικούς τρόπους με τους οποίους μπορούμε να το κάνουμε.
( μέτρο,αναστημόμετρο,μεζούρα,
κορδέλα)
Το μετρήσαμε με κορδέλες,τις οποίες συγκρίναμε μεταξύ τους(για να δούμε αν το μήκος τους ανταποκρίνεται στο ποιος είναι ψηλότερος),παίξαμε μαζί τους αυτοσχεδιάζοντας πρώτα με μουσική και κίνηση και στη συνέχεια εικαστικά.
Έτσι το ύψος μας έγινε
λουλούδια ουρανός
τριαντάφυλλο
Το καταγράψαμε σε ένα πρόχειρο πινακάκι στο οποίο αργότερα καταγράψαμε και το βάρος μας.
Από μια ιδέα που πήρα από το καινούριο τεύχος του Σύγχρονου Νηπιαγωγείου φτιάξαμε ένα ομαδικό ραβδόγραμμα στον Η/Υ στο οποίο φαίνεται το ύψος μας.Κάθε παιδί πληκτρολόγησε το όνομά του και το ύψος του,επέλεξε το χρώμα που του άρεσε κι έτοιμο.
Εξηγήσαμε τι απεικονίζει και στη συνέχεια αυτά μόνα τους έφτιαξαν κάτι αντίστοιχο για το βάρος τους,αφού πρώτα ζυγιστήκαμε και συγκρίναμε το βάρος μας.
Είδαμε και τη διαφορετικότητα στις προτιμήσεις μας.Κάθε παιδί ζωγράφισε τις προτιμήσεις του και στη συνέχεια πήρε συνέντευξη από ένα φίλο του και ζωγράφισε και τις δικές του προτιμήσεις.
Βρήκαμε επίσης διαφορές στους γονείς μας ( καταγωγή,γλώσσα,χαρακτηριστικά κ.τ.λ) στα οποία ,όμως ,δεν σταθήκαμε περισσότερο γιατί είχαμε ασχοληθεί με αυτά όταν μιλούσαμε για την οικογένειά μας.
Είμαστε διαφορετικοί μα όλοι ίσοι κι έχουμε τα ίδια δικαιώματα.
Στη συνεχεια αναζητήσαμε τη διαφορετικότητα στον υπόλοιπο κόσμο.
Έτσι,αναζητήσαμε φωτογραφίες και πληροφορίες και είδαμε ότι υπάρχουν παιδάκια σαν κι εμάς
από
διαφορετικές ηπείρους και χώρες
Μιλήσαμε για τους φίλους που έχουμε από άλλες χώρες.
Mέσα από την αναζήτησή μας λοιπόν βρήκαμε ότι στο κόσμο υπάρχουν
παιδάκια σαν κι εμας
παιδάκια σαν κι εμας
- που έχουν,ομως, διαφορετικό χρώμα από το δικό μας
- που έχουν διαφορετική σημαία και διαφορετικό εθνικό ύμνο(θυμηθήκαμε σημαίες άλλων χωρών που είχαμε γνωρίσει τον Οκτώβρη και κάναμε ένα φύλλο εργασίας στον Η/Υ προσπαθώντας να αντιστοιχίσουμε σημαίες που μοιάζουν πολύ μεταξύ τους
και ακούσαμε τον εθνικό ύμνο διαφόρων χωρών)
- που έχουν ονόματα διαφορετικά από τα δικά μας(Διαβάσαμε τα ονόματά τους και τα αντιστοιχίσαμε με τα παιδάκια)
- που μιλούν διαφορετική γλώσσα(μάθαμε πώς λέγεται το <<Γεια σου>> σε άλλες γλώσσες
και τα παιδιά ζωγράφισαν ένα φίλο που θα ήθελαν να γνωρίσουν από άλλη χώρα και τι θα έλεγαν όταν τον συναντούσαν.
- που παίζουν κάποια διαφορετικά παιχνίδια από μας(βρήκαμε στο διαδίκτυο κάποια παιχνίδια)
- που ακούν ή διαβάζουν διαφορετικά παραμύθια(ακούσαμε παραμύθια άλλων χωρών)
- που ακούν διαφορετική μουσική(ακούσαμε παραδοσιακή μουσική διαφόρων χωρών και είδαμε και παραδοσιακές στολές)
- που τρώνε διαφορετικά φαγητά-και κάποια που δεν έχουν φαγητό-(βρήκαμε τι ιδιαίτερο φαγητό έχουν κάποιες χώρες και είδαμε εικόνες από αυτά π.χ Ισπανική παέγια,ινδικό κοτόπουλο,σούσι κ.τ.λ)
- που έχουν ιδιαιτερότητες ως προς το σώμα τους (π.χ παιδιά που δεν βλέπουν ή τους λείπει κάποιο άκρο ή πάσχουν από κάποια ασθένεια.Συζητήσαμε για ποιο λόγο μπορεί να είναι σε αυτή τη κατάσταση-επειδή έτσι γεννήθηκαν,λόγω κάποιου ατυχήματος-και πώς κάνουν πράγματα που κάνουμε εμείς.
π.χ πώς αντιλαμβάνεται ένα παιδάκι που δεν βλέπει τι υπαρχει γύρω του-με την ακοή,την αφή κ.τ.λ ή πώς ζωγραφίζει ένα παιδάκι που δεν έχει χέρια -με το στόμα,με το πόδι κ.τ.λ.)
Δοκιμάσαμε να ζωγραφίσουμε κι εμείς με το στόμα και τα παιδιά κατάλαβαν πόσο δύσκολο είναι και πόση εξάσκηση χρειάζεται.
Αν κάποιο από αυτά τα παιδάκια των φωτογραφιών ερχόταν στο σχολείο μας,θα το αντιμετωπίζαμε όπως οι μαργαρίτες την παπαρούνα;
Πόσο θα θέλαμε να γνωρίσουμε όλα αυτά τα παιδιά και μάλιστα τα παιδιά ήθελαν να ταξιδέψουν με ένα αερόστατο και σε κάθε χώρα που περνούν να ανεβαίνει κι ένα παιδάκι πάνω μέχρι που θα γύριζαν όλο το κόσμο.......
Κι αυτή η επιθυμία τους πραγματοποιήθηκε ....εν μέρει,αφού μας έδωσε την ιδέα για την αφισούλα που φτιάξαμε για το διαγωνισμό της unicef.
Διαφορετικότητα,όμως,υπάρχει και στη φύση,στα δέντρα,τα λουλούδια(όπως είδαμε και στο ΧΑΡΟΥΜΕΝΟ ΛΙΒΑΔΙ που έγινε αφορμή γι αυτή μας την ενασχόληση),στα πουλιά,στα ψάρια,στα ζώα.....
Έτσι,διαβάσαμε ένα παραμύθι τον ΕΛΜΕΡ τον παρδαλό ελέφαντα και φτιάξαμε κι εμείς τους δικούς μας παρδαλούς ελέφαντες για να κλείσουμε το θέμα μας με χαρούμενη κι αστεία διάθεση.
Είτε είμαστε Ελληνόπουλα,είτε Κινεζάκια ,είτε Αφρικανάκια,είτε μας αρέσει να παίζουμε μπάλα ή κρυφτό,είτε μιλάμε αγγλικά ή γερμανικά,είμαστε όλοι παιδάκια και όλοι οι μεγάλοι οφείλουν να μας σέβονται και να αναγνωρίζουν τα δικαιώματά μας.
Μιλήσαμε και γνωρίσαμε τα δικαιώματά μας,τα ζωγραφίσαμε και φτιάξαμε ο καθένας το δικό του βιβλιαράκι με αυτά, για να τα διαβάσουμε και στους μεγάλους.
Με αφορμη την αφισα μας γνωρίσαμε τη δράση οργανώσεων όπως η unicef και η actionaid μέσα από φωτογραφικό υλικό και βιντεάκια και είδαμε τη βοήθεια που προσφέρουν στα παιδιά όλου του κόσμου.Είπαμε ο καθένας με ποιο τρόπο έχει βοηθήσει το έργο τους(π.χ πέρσι είχαν μαζέψει χρήματα και τα είχαν στείλει,τα Χριστούγεννα είχαμε ψωνίσει παζλ,κάποια έχουν αγοράσει τετράδια και μαρκαδόρους....)
Τραγουδήσαμε το τραγούδι
<<Αν όλα τα παιδιά της γης>>,το οποίο τους άρεσε πολύ,το ζωγράφισαν και αποφάσισαν ότι θέλουν να το τραγουδήσουν και στη γιορτούλα μας.
H διαφορετικότητα είναι ένα θέμα ανεξάντλητο.Σίγουρα κάτι μας ξέφυγε και βεβαιότατα υπήρχαν κι άλλα πραγματα που θα μπορούσαμε να κάνουμε.Εμείς προσπαθήσαμε να το δουλέψουμε διαθεματικά κάνοντας δραστηριότητες που εξυπηρετούσαν στόχους από όλες τις θεματικές ενότητες(γλώσσα,μαθηματικά,περιβάλλον,δημιουργία κι έκφραση,Τ.Π.Ε)λαμβάνοντας πάντα υποψη τα ενδιαφέροντα και τις προτάσεις των παιδιών.
Στα παιδια άρεσε ιδιαίτερα το θέμα γι'αυτο άλλωστε ασχοληθήκαμε όλο αυτό το χρονικό διάστημα με αυτό.
Στα παιδια άρεσε ιδιαίτερα το θέμα γι'αυτο άλλωστε ασχοληθήκαμε όλο αυτό το χρονικό διάστημα με αυτό.
Κλείνω την ανάρτηση με το βιβλιαράκι μας που αφορά τα δικαιώματα των παιδιών κι ένα πολύ γλυκό τραγούδι!!!
Ελένη το θέμα, η προσέγγιση, οι δραστηριότητες ,όλα πάρα πολύ όμορφα!!!! Μπράβο!!!
ΑπάντησηΔιαγραφήEυχαριστουμε πολυ Ντιανα!!
Διαγραφή