Το πρώτο θέμα με το οποίο αποφάσισαν να ασχοληθούν φέτος τα παιδιά ήταν "ΤΑ ΔΕΝΤΡΑ". Φτιάξαμε το ιστόγραμμά μας, στο οποίο τοποθετήσαμε όλες τις ιδέες των παιδιών προς υλοποίηση.
Στη συνέχεια ξεκίνησε η υλοποίηση των ιδεών των παιδιών. Τα παιδιά αποφάσιζαν από κοινού σε καθημερινή βάση ποιά ιδέα θα πραγματοποιούσαν. Αρχικά πραγματοποίησαν την ιδέα του Γιάννη, ιδέα που μας έδωσε την ευκαιρία μιας εποικοδομητικής συζήτησης με τα παιδιά αναφορικά με τα χρώματα με τα οποία ζωγραφίζουμε τον κορμό του δέντρου αλλά και από τί αποτελείται το δέντρο. Οι απορίες αλλά και διαφωνίες μας επιλύθηκαν μέσα από την επί τόπου διερεύνηση στην αυλή του σχολείου μας.
Στη συνέχεια ξεκίνησε η υλοποίηση των ιδεών των παιδιών. Τα παιδιά αποφάσιζαν από κοινού σε καθημερινή βάση ποιά ιδέα θα πραγματοποιούσαν. Αρχικά πραγματοποίησαν την ιδέα του Γιάννη, ιδέα που μας έδωσε την ευκαιρία μιας εποικοδομητικής συζήτησης με τα παιδιά αναφορικά με τα χρώματα με τα οποία ζωγραφίζουμε τον κορμό του δέντρου αλλά και από τί αποτελείται το δέντρο. Οι απορίες αλλά και διαφωνίες μας επιλύθηκαν μέσα από την επί τόπου διερεύνηση στην αυλή του σχολείου μας.
Μέσα από τις ζωγραφιές των παιδιών και την παρουσίασή τους σε όλη την ομάδα δημιουργήθηκαν εκ νέου απορίες προς επίλυση αλλά και προβληματισμοί προς διερεύνηση. Προβληματιστήκαμε γιατί είχαν πέσει από το ένα δέντρο πολλά φύλλα και έτσι μιλήσαμε για τις αλλαγές τις οποίες υφίστανται τα δέντρα κατά την εναλλαγή των εποχών. Αναρωτηθήκαμε πώς στέκονται όρθια τα δέντρα
και έτσι μιλήσαμε για τις ρίζες τους και τη λειτουργία τους
Διαβάσαμε και δραματοποιήσαμε το ποίημα του Βιζυηνού "Τα δέντρα" και με αφορμή αυτό μιλήσαμε για τις ανάγκες που έχει ένα δέντρο για να επιζήσει. Διαβάσαμε το βιβλίο του Σάμ Γκόντουιν "Φυτρώνει, φυτρώνει ο σπόρος" και αφού μάθαμε ότι το δεντράκι βγαίνει από ένα μικρό σποράκι αποφασίσαμε να ζωγραφίσουμε ένα σποράκι και ένα μεγάλο δέντρο.
Κατά τη διάρκεια του αναστοχασμού στο τέλος του προγράμματός μας αποφασίσαμε ότι θα έπρεπε να είχαμε φτιάξει και ένα μικρό δεντράκι ανάμεσα γιατί "ο σπόρος δε γίνεται αμέσως δέντρο μεγάλο αλλά μικρό".
Γίναμε και εμείς σποράκια αλλά και μεγάλα δέντρα με τη βοήθεια των υλικών μεταμφίεσης
και καλέσαμε την Κυρία Γιάννα από το Δασαρχείο Βυτίνας να μας δείξει πώς φυτεύουν ένα δέντρο. Αρχικά θέλαμε να φυτέψουμε σποράκι αλλά η κυρία Γιάννα μας εξήγησε ότι θα αργούσε πάρα πολύ να μεγαλώσει και εμείς όντας ανυπόμονοι αποφασίσαμε να φυτέψουμε ένα ελατάκι.
Ακολουθώντας τις συμβουλές της κυρίας Γιάννας τοποθετήσαμε το ελατάκι μας σε σκιερό μέρος και πηγαίναμε να το ποτίσουμε αρκετά συχνά. Τότε κάναμε και τη διαπίστωση ότι το έλατο δεν έχει φύλλα!!! Ή μήπως είναι αυτές οι βελόνες που μας τσιμπούν; Πήγαμε αμέσως στον υπολογιστή, κάναμε την έρευνά μας και διαπιστώσαμε ότι οι βελονίτσες είναι τα φύλλα του και ότι δεν πέφτουν το χειμώνα!
ζωγραφίσαμε σε ομάδες την κερασιά, την καστανιά και το δέντρο με τα πολλά φρούτα και τον Spiderman να σκαρφαλώνει για να φάει φρούτα και με την ευκαιρία μιλήσαμε για τους καρπούς που κάνει κάθε δέντρο και ασχοληθήκαμε με τις χωρικές έννοιες.
Μιλήσαμε για τη χρησιμότητα των δέντρων τόσο για το περιβάλλον όσο και για τον άνθρωπο και γράψαμε και το δικό μας ποίημα για ένα δέντρο
αλλά και παίξαμε θέατρο σκιών μετά από ιδέα του Γιάννη ο οποίος μας μίλησε για μια παράσταση καραγκιόζη με τίτλο "το μαγικό δέντρο"
Ένα πολύ ωραίο παιχνίδι που παίξαμε και μας άρεσε ήταν ο κρυμμένος θησαυρός. Η προετοιμασία για να το παίξουμε ξεκίνησε χαρτογραφώντας την αυλή και τα δέντρα της. Στη συνέχεια σε ομαδούλες αποφασίσαμε ποιοί θα κρυφτούν στα δέντρα μιλώντας ουσιαστικά για τα ζωάκια που ζούν ή κινούνται στα δέντρα. Αποφασίσαμε λοιπόν να φτιάξουμε μια κουκουβάγια και μια πεταλούδα, τις οποίες κρύψαμε στα δέντρα και προσπαθούσαμε να τις βρούμε ακολουθώντας τις οδηγίες της κυρίας, πάντα με τη βοήθεια του χάρτη.
Τα παιδιά καθ'όλη τη διάρκεια του προγράμματος ενθαρρύνθηκαν να συμμετέχουν σε συζητήσεις, να επιχειρηματολογούν και να παρουσιάζουν τα αποτελέσματα της εργασίας τους, να εξηγούν στους συμμαθητές τους τον λόγο ή τους λόγους για τους οποίους έκαναν κάτι με ένα συγκεκριμένο τρόπο. Προβληματίστηκαν σε πολλές περιπτώσεις , κατέληξαν σε συμπεράσματα μέσα από την παρατήρηση και τη διερεύνηση του προβλήματος με άλλους τρόπους (για παράδειγμα μέσα από την έρευνα στο διαδίκτυο) και κατανόησαν την αξία της από κοινού εργασίας και ανακάλυψης.Ταυτόχρονα διεύρυναν τις γνώσεις τους για το φυσικό περιβάλλον μέσα από την παρατήρηση και την ερμηνεία του και πειραματίστηκαν με ποικίλα υλικά προκειμένου να το αναπαραστήσουν.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου