1ο ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΜΕΓΑΛΟΠΟΛΗΣ
Η δημιουργία ενός portfolio στο Νηπιαγωγείο μας ,ξεκίνησε από την ανάγκη που είχαμε ως εκπαιδευτικοί να βρούμε μια μέθοδο η οποία να μας δείχνει πως τα παιδιά που φοιτούν φέτος στο Νηπιαγωγείο αναπτύσσουν την προσωπικότητά τους από την αρχή έως το τέλος του διδακτικού έτους και πως εξελίσσονται στους διάφορους τομείς.Το portfolio θα έχει οφέλη και για τα ίδια τα παιδιά τα οποία θα ενισχύσουν την αυτοεκτίμησή τους αφού θα δείχνει σταδιακά τα επιτεύγματά τους , θα περιλαμβάνει έργα και σχόλια των ίδιων σε διαφορετικές χρονικές στιγμές.Αρχικά οι εκπαιδευτικοί θέσαμε κάποια standards όσο αφορά τη δημιουργία του portfolio .
Επειδή είναι η πρώτη μας απόπειρα για μια <<αυθεντική αξιολόγηση>> όπως είναι η δημιουργία του προσωπικού φακέλου του μαθητή αποφασίσαμε ο φάκελος αυτός να περιλαμβάνει έργα ζωγραφικής του παιδιού τα οποία δεν έχουν κάποιο από εμάς δοσμένο θέμα,αλλά κάτι που το παιδί ζωγράφισε ελεύθερα.Θέσαμε επίσης ως standard να ενθαρρύνουμε τα παιδιά να ζωγραφίσουν με ξυλομπογιές, οτιδήποτε αυτά επιθυμούν .Επιλέξαμε να περιλαμβάνονται αυτά στο portfolio για τους εξής λόγους:
- θεωρούμε ότι η ζωγραφική με ελεύθερο θέμα θα μας <<δώσει>> στοιχεία για την εξέλιξη του σχεδίου του παιδιού.
- θα μας αποκαλύψει τον τρόπο με τον οποίο τα παιδιά εκφράζουν τις σκέψεις τους ,τις ιδέες τους μέσα από τη ζωγραφική.
- τα παιδιά θα μπορέσουν ευκολότερα να δώσουν στοιχεία μεταγνωστικών συλλογισμών.Θα <<μιλήσουν>> για αυτό που ζωγράφισαν και θα δώσουν πληροφορίες γιατί είναι κάτι που τα ίδια έφτιαξαν.Σκεφτήκαμε πάνω σε αυτό να διευκολύνουμε τα παιδιά να μιλήσουν για τα έργα που προορίζονται για τον προσωπικό τους φάκελο διατυπώνοντας μια σειρά ερωτήματα :
-Τι σκεφτόσουν όταν έφτιαχνες το...
-Τι από όλα αυτά που ζωγράφισες ήταν εύκολο να το κάνεις;
-Τι σε δυσκόλεψε;
-Αν άλλαζες κάτι , τι θα ήταν αυτό;Τι θα έφτιαχνες στη θέση του;
-Αν σου ζητούσα να έδινες ένα όνομα - τίτλο στο έργο πως θα το έλεγες;
-Τι οδηγίες θα έδινες σε έναν φίλο σου για να φτιάξει το ίδιο ;
- Θεωρήσαμε σημαντικό όλες οι απαντήσεις του παιδιού στα παραπάνω ερωτήματα , τα σχόλιά του και οι δικές μας παρατηρήσεις για το έργο του παιδιού να αναγράφονται πάνω σε λεπτό χαρτί (τύπου ριζόχαρτου)το οποίο θα τοποθετείται πάνω από τη ζωγραφιά και θα σημειώνονται όσα μας δείχνει ο μικρός δημιουργός.
- Η επιλογή των ξυλομπογιών ως υλικό θα μας βοηθήσει να συλλέξουμε πληροφορίες πως το κάθε παιδί θα χρησιμοποιήσει ένα υλικό για να ζωγραφίσει , το οποίο δεν είναι πολύ διαδεδομένο στο Νηπιαγωγείο.Θα έχουμε την ευκαιρία να παρατηρήσουμε τα παιδιά πως θα αντιμετωπίσουν καταστάσεις που θα τα δυσκολέψουν όπως το σπάσιμο της μύτης, η προσπάθεια να χρησιμοποιήσουν την ξύστρα , τη δύναμη που πρέπει να καταβάλουν για να χρησιμοποιήσουν την ξυλομπογιά.
- Οι εργασίες θα συλλέγονται αρχικά στα ατομικά συρτάρια των παιδιών .Κάθε 15 μέρες το παιδί θα επιλέγει μια από τις ζωγραφιές του την οποία θα βάζουμε στο portfolio του .Η ζωγραφιά θα συνοδεύεται από σχόλια του παιδιού και την θετική αξιολόγηση της εκπαιδευτικού για το τι έχει επιτύχει μέχρι εκείνη τη χρονική στιγμή το παιδί. Ο φάκελος θα επιδεικνύεται στους γονείς από την νηπιαγωγό στις κατ΄ιδίαν συναντήσεις τους και θα αποτελεί αντικείμενο συζήτησης της θετικής εξέλιξης και ανάπτυξης του παιδιού.
- Στην προγραμματισμένη συνάντηση με τους γονείς θα γίνει ενημέρωση στην οποία θα αναφερθούν οι λόγοι και οι σκοποί της δημιουργίας του portfolio.Σκεφτόμαστε να τους ζητήσουμε να ενθαρρύνουν τα παιδιά να ζωγραφίζουν στο σπίτι μετά από μια επίσκεψη , μια εκδρομή ή τα ψώνια ,δίνοντας σαφείς οδηγίες στους γονείς για το πως θα το χειριστούν .Θα τους ζητήσουμε να καταγράφουν σχόλια των παιδιών τους τα οποία θα μπορούν να στέλνουν στο σχολείο και να μπαίνουν και αυτά στο portfolio.
Η συζήτηση στην αρχή αφορούσε το πορτοφόλι: αν τα παιδιά το είχαν ξαναδεί κάπου , τι ήταν αυτό , πως το χρησιμοποιούμε κλπ.Όλοι θυμήθηκαν το πορτοφόλι της μαμάς.Δείξαμε στα παιδιά ένα από τα δικά μας πορτοφόλια.Το ανοίξαμε και είδαμε τι είχε μέσα : χρήματα , ταυτότητα , δίπλωμα , κάρτες , φωτογραφίες.Είπαμε ότι στο πορτοφόλι ΦΥΛΑΜΕ ΣΗΜΑΝΤΙΚΑ ΓΙΑ ΕΜΑΣ ΠΡΑΓΜΑΤΑ ,είναι ΠΡΟΣΩΠΙΚΑ ΣΗΜΑΝΤΙΚΑ ΠΡΑΓΜΑΤΑ.
Σε λίγο έκανε την εμφάνισή του ο Ιβάν το λιονταράκι (πρόκειται για γαντόκλουκλα), κρατώντας ένα φάκελο και ένα βαλιτσάκι.
Ο Ιβάν είναι ο ήρωας του παραμυθιού Μακάρι να μπορούσα ... να πιστέψω στον εαυτό μου της Γιολάντας Τσορώνη- Γεωργιάδη, το οποίο είχαμε διαβάσει λίγες μέρες πριν . Το μικρό λιονταράκι στην ιστορία δεν μπορούσε να φωνάξει ΡΙΑΡ όπως τα άλλα λιοντάρια αλλά φώναζε ΣΚΟΥΙΚ.Τελικά με την ενθάρυνση του φίλου του ο Ιβάν φώναξε ΡΙΑΡ κάτι που τον έκανε χαρούμενο και περήφανο για τον εαυτό του.
Ο Ιβάν παρουσιάστηκε στα παιδιά λέγοντάς τους ότι πάει και αυτός στο Νηπιαγωγείο της ζούγκλας. Συνομίλησε για λίγο με τα παιδιά και ύστερα τον ρωτήσαμε τι ήταν όλα αυτά τα πράγματα που κουβαλούσε.Τότε το λιονταράκι μας μίλησε για το δικό του πορτ_ο_φολιο.Και τι είδους πορτοφόλι ήταν αυτό;Μας επέτρεψε να το ανοίξουμε αφού πήραμε την άδεια του μιας και είναι πορτοφόλι και είχε μέσα τα προσωπικά σημαντικά του πράγματα.Μεσα από το πορτ_ο_φόλιο του Ιβάν βγήκαν οι ζωγραφιές του(πρόκειται για αληθινές ζωγραφιές με ξυλομπογιές , νηπίου της προηγούμενης χρονιάς οι οποίες έδειχναν όλα τα στάδια του παιδικού σχεδίου).Ο Ιβάν μιλούσε με υπερηφάνια για τα έργα του , έλεγε πόσο χαρούμενος νιώθει που έμαθε να φτιάχνει διάφορες εικόνες.Έδινε πληροφορίες για κάθε ζωγραφιά :πως σκέφτηκε , ποιος τον βοήθησε , που δυσκολεύτηκε.Έδειξε και ένα χαρτί με τη λέξη ΣΚΟΥΙΚ και τη λέξη ΡΙΑΡ που είχε καταφέρει να πει.
Ρωτήσαμε το λιονταράκι με τι είχε ζωγραφίσει όλες αυτές τις ζωγραφιές και εκείνο απάντησε ότι χρησιμοποιούσε ξυλομπογιές.Μας έδειξε μια μικρή έκπληξη που μας είχε ετοιμάσει στο μικρό βαλιτσάκι που κουβαλούσε.Πήραμε και πάλι την άδειά του και το ανοίξαμε, και τότε αντικρύσαμε πακετάκια από ξυλομπογιές, ξύστρες και χαρτιά με εικόνες πορτοφολιών.
Ο Ιβάν μας πρότεινε να χρησιμοποιήσουμε τις ξυλομπογιές και να φτιάξουμε το δικό μας port_o_folio! ;Έτσι βλέποντας τι έχουμε καταφέρει, να νιώθουμε χαρούμενοι και περήφανοι για τον εαυτό μας.Μας αποχαιρέτησε λέγοντας ότι θα αργούσε στο σχολείο του .Μας υποσχέθηκε ότι θα μας επισκεφθεί και πάλι να δει τις ωραίες ζωγραφιές μας με τις ξυλομπογιές.
Τα παιδιά ενθουσιάστηκαν με τις πολλές ξυλομπογιές .Θέλησαν να τις δοκιμάσουν.Ζωγράφισε ο καθένας ότι ήθελε.
Ύστερα τους ξαναθυμήσαμε την πρόταση του Ιβάν για τη δημιουργία του πορτ_ο_φόλιου και ρωτήσαμε αν θυμούνται για ποιο λόγο μας το πρότεινε το λιονταράκι.Τα παιδιά απάντησαν για να βλέπουμε όσα έχουμε φτιάξει...Επειδή στο βαλιτσάκι υπήρχαν εικόνες πορτοφολιών ,εμείς τις πήραμε , τις διακοσμήσαμε και θα στολίσουμε το δικό μας port_o_folio !!
Τακτοποιήσαμε τις ξυλομπογιές στη γωνιά της ζωγραφικής αποσύροντας τους περισσότερους μαρκαδόρους και συμφωνήσαμε να φτιάχνουμε κάθε πρωί που ερχόμαστε μια ζωγραφιά, ώστε να διαλέγουμε μια κάθε φορά για το φάκελό μας.Τοποθετήσαμε μια σφραγίδα με ημερομηνίες στη γωνιά και δείξαμε τη χρήση της στα παιδιά εξηγώντας γιατί είναι σημαντικό να ξέρουμε πότε φτιάξαμε τη ζωγραφιά μας.
Αυτή ήταν η πρώτη επαφή των παιδιών με την έννοια του πορτφόλιο .Μένει τώρα να δούμε και την εφαρμογή της σταδιακά μιας και η τήρηση ενός προσωπικού φακέλου αξιολόγησης είναι μια διαδικασία που θα ολοκληρωθεί με το τέλος του διδακτικού έτους.
ΘΕΩΡΗΤΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΓΙΑ ΤΗΡΗΣΗ PORTFOLIO,Δρ Τριανταφυλλιά Νικολούδη,Ενδοσχολική Επιμόρφωση ,Μεγαλόπολη, Νοέμβριος 2012,
ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ, ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΗ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ!
ΑπάντησηΔιαγραφή