Σάββατο, 4 Οκτωβρίου 2014

"ΑΥΤΗ Η ΤΑΞΗ ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ.."- 1ο Νηπιαγωγείο Μεγαλόπολης

"ΑΥΤΗ Η ΤΑΞΗ, ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ..." 

ΕΙΣΑΓΩΓΗ: Η τήρηση των κανόνων της τάξης απαιτεί την ενεργό συμμετοχή των παιδιών στη δημιουργία τους.Το παιδί ως μέλος της  ομάδας καλείται να πάρει αποφάσεις για θέματα που το αφορούν ,να συνεργαστεί με τους άλλους ,να αναστοχαστεί πάνω στις πράξεις του.Αν οι κανόνες που πρέπει να τηρήσουν τα παιδιά κατά τη διάρκεια της χρονιάς έχουν τεθεί από τα ίδια θα είναι ευκολότερο να ακολουθηθούν από ότι αν οι κανόνες τους έχουν επιβληθεί.
Χρησιμοποιώντας το παραμύθι :"Με αυτή την μπάλα παίζουμε όλοι" των Μπριγκίτε Βένιγκερ και Εύα Θάρλετ από τις εκδόσεις Πατάκη και τεχνικές του "Δράματος στην Εκπαίδευση", έγινε προσπάθεια τα παιδιά να κατανοήσουν την αναγκαιότητα της ύπαρξης των κανόνων και να προβούν στη θέσπιση κανόνων που θα τηρούνται από το σύνολο των παιδιών.Επιλέχθηκε το "Δράμα στην Εκπαίδευση" ως μέθοδος που θα εισάγει τα παιδιά στο θέμα, γιατί προωθεί τη βιωματική μάθηση:τα παιδιά διερευνούν ένα θέμα , βιώνουν καταστάσεις μέσα από τους ρόλους που υποδύονται , τους δίνεται η δυνατότητα λήψης αποφάσεων,συνεργάζονται για την επίλυση ενός προβλήματος ,αναστοχάζονται πάνω στις πράξεις τους .

ΠΕΡΙΛΗΨΗ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ:
Ο Μαξ ο ποντικός έπαιζε στο λιβάδι με τους φίλους του, όταν ξαφνικά ο Ρίκο το ρακούν τους κλέβει την μπάλα και φεύγει! Κανείς από τους πέντε φίλους δεν ξέρει τι να κάνει. Να πάνε, μήπως, στη φωλιά του ρακούν και να του ζητήσουν την μπάλα ή να ζητήσουν τη βοήθεια ενός πιο δυνατού ζώου;
Ευτυχώς, παρεμβαίνει η μαμά του Ρίκο και τον υποχρεώνει να επιστρέψει την μπάλα.
Οι φίλοι είναι έτοιμοι να πάνε στο λιβάδι να συνεχίσουν το παιχνίδι τους, όταν ο Μαξ κάνει κάτι που κανείς δεν το περιμένει. Είναι άραγε τόσο κακός ο Ρίκο ή μήπως...; Αποφασίζει, λοιπόν, να τον δοκιμάσει...(από το οπισθόφυλλο του βιβλίου)


ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
  • Τα παιδιά αρχικά κάθισαν σε κύκλο.Ζητήθηκε από κάθε ομάδα να σκεφτεί και να μιμηθεί ένα ζώο του δάσους.Στη συνέχεια τοποθετήθηκε ένα κομμάτι λευκού χαρτιού στο κέντρο του κύκλου και πάνω του τοποθετημένες ανάποδα πλαστικοποιημένες φιγούρες των ηρώων της ιστορίας.





  • Ξεκινήσαμε την ανάγνωση και τα παιδιά αναποδογύριζαν  σταδιακά τις φιγούρες των ζώων που άκουγαν κατά τη διάρκεια της ανάγνωσης

 



  • Σταματήσαμε την ανάγνωση και η πρώτη ομάδα ανέλαβε να ζωγραφίσει στο χαρτί τους ήρωες της ιστορίας



  • Συνεχίζοντας την ανάγνωση με τα παιδιά, ζωντανέψαμε τη σκηνή που το ρακούν αρπάζει τη μπάλα.Τα παιδιά έπαιξαν με ένα κουβάρι κλωστής πετώντας το ο ένας στον άλλο και η εκπαιδευτικός είχε αναλάβει το ρόλο του Ρίκο.



  • Η δεύτερη ομάδα ανέλαβε να παρουσιάσει την αντίδραση των ηρώων  στη συμπεριφορά του ρακούν:



  • Και η τρίτη, ανέλαβε  να υπαγορεύει  στην εκπαιδευτικό για να γράφει  πάνω από κάθε ήρωα που είχαν ζωγραφίσει πριν τα παιδιά ,το τι είπε η παρέα εκφράζοντας την αγανάκτησή της:



  • Σε κάποιο σημείο της ιστορίας αναφέρεται ότι το ρακούν είναι "ανακατωσούρας".Φτιάξαμε ένα ιστόγραμμα και γύρω του γράψαμε τις απόψεις των παιδιών για το τι σημαίνει η λέξη:



  • Οι ήρωες της ιστορίας  αναρωτιούνται σε κάποιο σημείο της γιατί το ρακούν συμπεριφέρεται με αυτό τον τρόπο.Τα παιδιά ζωγράφισαν το ρακούν και μπαίνοντας στο ρόλο των ηρώων έδωσαν τις δικές τους εξηγήσεις:







  • Ύστερα προκαλέσαμε τα παιδιά να γίνουν "ρακούν" και να πουν τι σκέφτονταν:





  •  Φτάνοντας στο τέλος της ιστορίας, όπου η παρέα πάει στη φωλιά του ρακούν και λέει στη μητέρα του το τι είχε συμβεί συνέβη κάτι πραγματικά εκπληκτικό.Τα παιδιά πήραν τον ρόλο της μαμάς ρακούν   και η εκπαιδευτικός το ρόλο του ρακούν της ιστορίας.Το εκπληκτικό ήταν οι διάλογοι που αναπτύχθηκαν και οι αντιδράσεις που προέκυψαν στην προσπάθεια του ήρωα να δικαιολογήσει τις πράξεις του λέγοντας ότι όλα όσα λέγονται για αυτόν είναι ψέματα.

Τα παιδιά ζωγράφισαν το βάτραχο και υπαγόρευσαν τις σκέψεις του τη στιγμή που αποφάσισε να γυρίσει τη μπάλα:




  • Στη συνέχεια εμφανίσαμε ένα στρογγυλο χαρτόνι που έμοιαζε με τη μπάλα της ιστορίας.Στην πίσω πλευρά της είχαμε γράψει τους κανόνες που η παρέα έβαλε  στο ρακούν ώστε να παίζει μαζί τους.Σταθήκαμε στην έννοια "κανόνας" και πως θα βοηθούσε την παρέα να παίξει.




  • Τελειώνοντας την ανάγνωση θέσαμε στα παιδιά το ερώτημα τι είναι αυτό που εμείς μοιραζόμαστε στην τάξη μας.Φτιάξαμε ένα ιστόγραμμα με τις προτάσεις των παιδιών:




  •  Η επόμενη ερώτηση, για το "τι πρέπει να κάνουμε, για να μπορέσουμε να βρισκόμαστε στον ίδιο χώρο και να περνάμε όλοι καλά", οδήγησε στο να ζωγραφίσουν τα παιδιά τι είναι αυτό που τους ενοχλεί και δεν θέλουν να τους το κάνουν οι άλλοι:






  • Ολοκληρώσαμε με τη δημιουργία του "συμβολαίου" με τους κανόνες της τάξης μας και τις υπογραφές όλων μας.



ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
Τα παιδιά στην αρχή ήταν διστακτικά, ως προς το να αναλάβουν κάποιο ρόλο και προσπαθούσαν να επαναλάβουν τα λόγια που είχαν ακούσει από την ιστορία.Συμμετέχοντας σε επόμενες δραστηριότητες και συγκεκριμένα στη σκηνή που η μητέρα /πατέρας- κατά περίπτωση- μάλωνε το ρακούν, τότε τα περισσότερα απελευθερώθηκαν και συμμετείχαν αυτοσχεδιάζοντας μπαίνοντας σε διάλογο με τον "εκπαιδευτικό σε ρόλο".Τις επόμενες μέρες τα παιδιά χρησιμοποίησαν τις φιγούρες και τα παραμύθι και αναδιηγήθηκαν στιγμιότυπα της ιστορίας κατά τη διάρκεια των ελεύθερων δραστηριοτήτων.

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ:
  •  Βένιγκερ Μ., Θάρλετ Ε. (2007). Με αυτή τη μπάλα παίζουμε όλοι.Αθήνα:Πατάκης
  • Αυδή Α., Χατζηγεωργίου Μ.(2007).Η τέχνη του Δράματος στην εκπαίδευση.Αθήνα:Μεταίχμιο










Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου