ΕΠΙΣΚΕΨΗ ΣΤΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΕΛΙΑΣ
ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΑΓΙΟΥ ΑΝΔΡΕΑ-ΠΡΑΣΤΟΥ ΚΑΙ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΔΟΛΙΑΝΩΝ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΣΤΟ ΜΟΥΣΕΙΟ
Φέτος, το 1/θέσιο Ολοήμερο Νηπιαγωγείο Αγ.
Ανδρέα και το 1/θέσιο Νηπιαγωγείο Δολιανών συνεργάζονται σε ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα με στόχο την
εξοικείωση των νηπίων με την έννοια «Μουσείο».
Προϋποθέσεις για το σχεδιασμό του εκπαιδευτικού προγράμματος:
Ø Εστιάζουμε μόνο στην έννοια του
μουσείου
Ø Δεν μας ενδιαφέρει άμεσα η θεματική
του μουσείου
Ø Δεν γίνεται κάποια προετοιμασία των
νηπίων στην τάξη πριν την επίσκεψη
Γενικός στόχος: Η εξοικείωση με την έννοια μουσείο ( κατανόηση έννοιας
συλλογής, θέματα λειτουργίας ενός μουσείου, συμπεριφορά σε τέτοιους χώρους )
Υλοποίηση του εκπαιδευτικού προγράμματος:
ΠΡΙΝ ΤΟ ΜΟΥΣΕΙΟ
Τα παιδιά ακούν μια στροφή του τραγουδιού 'Μες στο
Μουσείο" (Λιλιπούπολη -Χατζηδάκη)
"Τρέχω μες στα
δωμάτια
όλου του κόσμου τους
θησαυρούς
που δεν τους χωράει
ανθρώπου νους."
Τα παιδιά αρχικά
κάνουν υποθέσεις σχετικά με το χώρο και τα δωμάτια.
Πιστεύουν ότι το
τραγούδι αναφέρεται :
-Σε ένα κάστρο όπου
ιππότες φυλάνε το θησαυρό
-Σε έναν πύργο όπου ο
βασιλιάς και η βασίλισσα έχουν πολλούς θησαυρούς
-Σε ένα φάρο! Όμως
κάποιο νήπιο από το χωριό απάντησε ότι αυτό σίγουρα δεν είναι, γιατί δεν έχουν
θάλασσα, άρα δε μπορεί να υπάρχει και φάρος.
-Σε μία εκκλησία που
έχει πολλά χρυσάφια
-Σε ένα Μουσείο με
πολλά παλιά πράγματα
-Σε ένα σχολείο, όμως
και αυτή η ιδέα απορρίφθηκε αφού τα σχολεία δεν έχουν θησαυρούς
-Σε μία βιβλιοθήκη ,
όπου υπάρχουν πολλά και μεγάλα δωμάτια με πολλά και καινούρια βιβλία.
Στη συνέχεια τα παιδιά προσπάθησαν να
μαντέψουν τι θα μπορούσαν να ήταν αυτοί οι θησαυροί . Και οι απαντήσεις τους
ήταν :
-Τα δωμάτια θα έχουν
μπαούλα με λεφτά, γιατί τα μπαούλα πάντα έχουν λεφτά
-Θα είναι γεμάτα με
κοσμήματα που χρυσαφίζουν, για γυναίκες
- Θα έχουν θησαυρούς
που έχουν σκάψει και τους έχουν βρει ,γιατί κάποιοι τους είχαν κρύψει
-Θα υπάρχουν στέμματα,
στρασάκια, διαμάντια και χρυσά λεφτά
-Θα έχει ρούχα από τα
παλιά χρόνια
-Θα έχει μαύρες και άσπρες
φωτογραφίες
-Σίγουρα οι θησαυροί
θα είναι χρυσοί
Αφού κάναμε τις
υποθέσεις μάθαμε να τραγουδάμε το δίστιχο από το παραπάνω τραγούδι και τους
ενημερώσαμε ότι την επομένη θα πηγαίναμε εκδρομή για να εξερευνήσουμε τα
δωμάτια με τους θησαυρούς.
ΣΤΟ ΜΟΥΣΕΙΟ
1. Καλωσόρισμα - προθέρμανση (πριν την είσοδο)
Ø « Χαλασμένο τηλέφωνο »
Μόλις
φτάσαμε στην είσοδο του Μουσείου Ελιάς στο Κορακοβούνι και πριν μπούμε μέσα σε
αυτό σχηματίσαμε ένα τρενάκι και παίξαμε το « χαλασμένο τηλέφωνο », με την λέξη "Μουσείο"
Ø Ερωτήσεις ανίχνευσης γνώσεων
Στη
συνέχεια για να ανιχνεύσουμε τις εμπειρίες και τις μέχρι τώρα γνώσεις των
νηπίων κάναμε κάποιες ερωτήσεις:
-Ποιος έχει ξαναεπισκεφθεί μουσείο;
-Τι καταλαβαίνετε από το όνομά
του; ( ενδεικτικές απαντήσεις: δεν ξέρω,
είναι αποθήκη, είναι γεμάτο πράγματα, είναι μαγαζί με πράγματα που τα πουλάνε,
έχει μέσα πολλές ελιές)
-Τι περιμένετε να δείτε μέσα; ( ενδεικτ. απαντήσεις: ελιές, τζάκι,
θησαυρούς, διαμάντια)
Ø Θέματα συμπεριφοράς
Συζητάμε με τα παιδιά και τα ρωτάμε να
μας πουν τι φαντάζονται ότι μπορούμε να κάνουμε και τι όχι μέσα σε ένα μουσείο.
Ενδεικτικές απαντήσεις των νηπίων:
Τι μπορούμε να κάνουμε: να μιλάμε σιγά, να βλέπουμε, να ακούμε τον κύριο Λάκη, να
ρωτάμε.
Τι δεν μπορούμε να κάνουμε: δεν πειράζουμε τίποτα, δεν τρέχουμε, δεν σπάμε τίποτα, , δεν
βγαίνουμε έξω, δεν χοροπηδάμε, δεν παίζουμε με μπάλες, δε τρώμε.
Πριν μπούμε μέσα στο Μουσείο
κλείνουμε τις δυνατές φωνές μας σε ένα κουτί, το οποίο θα ανοίξουμε όταν βγούμε
πάλι έξω.
2. Εισαγωγή στο χώρο
2. Εισαγωγή στο χώρο
Ø « Ήσυχη σκυταλοδρομία»
Μόλις μπαίνουμε στο Μουσείο παίζουμε ένα παιχνίδι παρατηρητικότητας
απαντώντας στην ερώτηση: « Παρατηρήστε
γύρω σας. Τι βλέπετε με μια πρώτη ματιά;»
Το παιδί που κρατά ένα κλαδί ελιάς λέει και κάτι που βλέπει γύρω του
Ενδεικτικές απαντήσεις των νηπίων:
καλάθι, άλογο, άνθρωποι-κούκλες, γάιδαρος, ελιές, τζάκι, βαρέλι, μηχανήματα,
κύλινδρος, χαλιά, γραφείο.
Ø Ξενάγηση
Αφού ολοκληρώθηκε η ξενάγηση τέθηκαν
ερωτήσεις από τις Νηπιαγωγούς ώστε τα παιδιά να οργανώσουν καλύτερα τη σκέψη
τους. Ενδεικτικές ερωτήσεις:
- που νομίζετε ότι ήταν όλα αυτά τα
αντικείμενα πριν τα φέρουν στο μουσείο;
-Γιατί τα έφεραν εδώ;
- Τι νομίζετε ότι θα γινόταν αν δεν
υπήρχαν χώροι που να φιλοξενούν αντικείμενα σαν αυτά;
Ø Αινίγματα
Πριν βγούμε από το Μουσείο είπαμε στον κύριο Λάκη αινίγματα που ξέραμε
σχετικά με την ελιά και το λάδι:
ü Μας ταΐζει, μας χορταίνει, μας ανάβει
τα καντήλια, δεν πεθαίνει κι αν περάσουν χρόνια εκατό και χίλια. Τι είναι;
ü Μάνα και θυγατέρα έχουν το ίδιο
όνομα. Τι είναι;
3. Αξιολόγηση (έξω από το μουσείο)
Στο
τέλος της επίσκεψης, και αφού βγήκαμε στην αυλή του Μουσείου Ελιάς και πήραμε
από το κουτί τις φωνές μας, θέσαμε στα παιδιά ανιχνευτικές ερωτήσεις με σκοπό
να καταλάβουμε πως πέρασαν και τι τους έκανε εντύπωση. Ενδεικτικές ερωτήσεις:
-
Τι καινούργιο ανακαλύψατε σήμερα;
-
Τι θα θέλατε να πείτε στον υπεύθυνο του Μουσείου;
- Αν
φτιάχνατε το δικό σας μουσείο, τι θα περιείχε;
- Τι σας άρεσε περισσότερο, τι σας εντυπωσίασε;
Στο
σημείο αυτό μοιράσαμε χαρτιά Α4 και μαρκαδόρους στα νήπια ζωγράφισαν τις
εντυπώσεις τους από το Μουσείο.
ΜΕΤΑ ΤΟ ΜΟΥΣΕΙΟ
Ø Την
επομένη στο Νηπιαγωγείο συνεχίσαμε. Προσπαθήσαμε να δούμε ποιες από τις
υποθέσεις μας σχετικά με το χώρο και τους θησαυρούς επιβεβαιώθηκαν. Τα παιδιά
διαπίστωσαν ότι μόνο η Νίνα κατάφερε να μαντέψει σωστά ότι ήταν ένα Μουσείο, όμως
δυσκολεύτηκαν λίγο να κατανοήσουν γιατί τα εκθέματα του Μουσείου θεωρούνται
θησαυροί.
Ø Στην συνέχεια κόψαμε τις ζωγραφιές
των παιδιών και κάναμε ένα ομαδικό κολλάζ με ότι τα εντυπωσίασε.
Ø Τέλος ακούσαμε όλο το τραγούδι και το
τραγουδήσαμε
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
Από
τις σημειώσεις της Ιζαμπέλ Μουρατιάν, του τμήματος Εκπαίδευσης και Αγωγής στην
Προσχολική Ηλικία (Δισασκαλείο Νηπιαγωγών), στο μάθημα: Εκπαίδευση στο Μουσείο
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου