Σάββατο, 16 Μαΐου 2015

"ΤΑΞΙΔΕΥΟΝΤΑΣ", ΜΕ ΕΝΑΝ ΠΙΝΑΚΑ...1ο Νηπιαγωγείο Μεγαλόπολης


"ΤΑΞΙΔΕΥΟΝΤΑΣ",  ΜΕ ΕΝΑΝ ΠΙΝΑΚΑ...


ΕΙΣΑΓΩΓΗ: Ένας πίνακας ζωγραφικής   μπορεί να αποτελέσει την αφορμή για την ενασχόληση των παιδιών με έννοιες και θέματα από την παράδοση του τόπου μας.Στον  πίνακα ζωγραφικής  του Θεόφιλου Χατζημιχαήλ " Το Μέγα Αρτοποιείον" απεικονίζεται ο παραδοσιακός τρόπος ζυμώματος του ψωμιού.



Με αφορμή το θέμα του πίνακα, οργανώθηκε επίσκεψη στον Πολυχώρο -Κέντρο Γευσιγνωσίας "Αρκαδιανή" στο χωριό Ψάρι του  Δ.Γορτυνίας.

ΠΡΙΝ ΤΗΝ ΕΠΙΣΚΕΨΗ
Ο πίνακας ζωγραφικής αποτελεί μέρος του υλικού που συνοδεύει "Τα ταξίδια μιας μαγειρικής ποδιάς".Πρόκειται για ένα e - twinning πρόγραμμα, το οποίο συντονίζεται από την κ. Νίκη Κάντζου και το νηπιαγωγείο μας συμμετέχει ως συνεργάτης.  Τα παιδιά κάθε φορά που παρουσίαζαν στην τάξη τις δραστηριότητες που έκαναν στο σπίτι με το υλικό του έργου ανέφεραν, ότι τους άρεσε περισσότερο ο πίνακας με τον "φούρνο". Εκμεταλλευόμενοι το ενδιαφέρον τους οργανώσαμε την επίσκεψη.Λίγο πριν από αυτή, προετοιμάσαμε τις δραστηριότητες που θα διεξάγονταν εκεί.Φτιάξαμε χάρτινα μενταγιόν με το λογότυπο της "Αρκαδιανής" και θα φορούσαν τα παιδιά, μεγεθύναμε τον πίνακα ζωγραφικής ώστε να είναι ευδιάκριτες οι λεπτομέρειές  του και μαζί μας πήραμε μερικές κορδέλες , μια μεταλλική σέσουλα αλευριού και μερικά αυτοκόλλητα.Εξηγήσαμε στα παιδιά ότι αποστολή μας ήταν να δούμε, πώς παρασκευαζόταν το ψωμί παλιότερα ,να εντοπίσουμε ομοιότητες και διαφορές στον πίνακα ζωγραφικής και στη γωνιά ψωμιού  του μουσείου που υπάρχει στο χώρο που θα επισκεφτούμε.

ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΤΗΣ ΕΠΙΣΚΕΨΗΣ
Μόλις φτάσαμε στον προορισμό μας παίξαμε ένα παιχνίδι ώστε να "ηρεμήσουμε" λίγο από το ταξίδι.





Ζητήθηκε από τα παιδιά να εντοπίσουν την εικόνα που υπήρχε στο μενταγιόν τους παρατηρώντας τον εξωτερικό χώρο.Το ίδιο έγινε και όταν μπήκαμε μέσα.Στη συνέχεια, τα παιδιά οδηγήθηκαν στο εστιατόριο της επιχείρησης και έφαγαν πρωινό.





Με την ολοκλήρωση του προγεύματος τα δυο τμήματα του νηπιαγωγείου χωρίστηκαν και ξεκίνησε για το καθένα διαφορετική περιήγηση. Στο ολοήμερο τμήμα ξεκινήσαμε με το ζύμωμα.


Η κυρία Κωνσταντίνα είχε συγκεντρώσει τα υλικά, εξήγησε στα παιδιά τι είναι το καθένα και άρχισαν όλοι μαζί το ζύμωμα.












Ταυτόχρονα ο ξυλόφουρνος έκαιγε, για να ψήσει το ψωμί.


Μετά το ζύμωμα και το καλό πλύσιμο χεριών κατευθυνθήκαμε στο χώρο που λειτουργεί το μικρό μουσείο της "Αρκαδιανής".

Η ομάδα κάθισε μπροστά στη γωνιά του ψωμιού και με κατάλληλες ερωτήσεις μέτρησαν , παρατήρησαν το σχήμα των ψωμιών που υπήρχαν αλλά και τα αντικείμενα στα οποία ήταν τοποθετημένα και εξέφρασαν τις προτιμήσεις τους ως προς το ποιο ψωμί προτιμούν τα ίδια και η οικογένειά τους..

Ύστερα παρουσιάσαμε στα παιδιά τον πίνακα ζωγραφικής και τους ζητήσαμε να βρουν ομοιότητες με τη γωνιά και μετά διαφορές.



Η περιήγηση τελείωσε με τα παιδιά χωρισμένα σε ομάδες, όπως δουλεύουν στην τάξη.Κάθε ομάδα στάθηκε μπροστά από μια προθήκη του μουσείου και κάθε μέλος της κράτησε μια κορδέλα.Ζητήθηκε από όλους να εντοπίσουν αντικείμενα που μπορεί να χρησιμοποιούσαν παλιά για να φτιάξουν το ψωμί.Κάθε φορά που κάποιος έβρισκε ένα έδενε την κορδέλα του στην μεταλλική σέσουλα και έπαιρνε ένα αυτοκόλλητο.





Αργότερα  στην ολομέλεια, θυμήθηκαν τα αντικείμενα που είχαν εντοπίσει.
Η υπεύθυνη του χώρου μας έκανε μια μικρή ξενάγηση και στο εργαστήριο των ζυμαρικών, όπου τα παιδιά διασκέδασαν πάρα πολύ με το κόσκινο και το αλεύρι!



Το κλασικό τμήμα εκμεταλλεύτηκε τον ανοιχτό χώρο και έπαιξε ένα παιχνίδι με αλεύρι.

 

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
Η επίσκεψη στον πολυχώρο "Αρκαδιανή" προσφέρει δυνατότητες για  πολλές δράσεις, στις οποίες μπορούν να συμμετέχουν τα παιδιά.Επιλέξαμε να προσαρμόσουμε τις δραστηριότητες στο ηλικιακό επίπεδο των παιδιών και στον τρόπο που δουλεύουμε στο νηπιαγωγείο. Έγινε προσπάθεια να έρθουνσε επαφή τα παιδιά με έννοιες της παράδοσης αλλά και με τα εκθέματα ενός μουσείου.
Μπορεί κανείς να μάθει πράγματα με διάφορους τρόπους: ακούγοντας κάποιους που συνεχίζουν την παράδοση  του τόπου τους, παρατηρώντας τα εκθέματα ενός μουσείου , εντοπίζοντας τις λεπτομέρειες σε έναν πίνακα ζωγραφικής και καθένας κρατάει για τον εαυτό του ότι του ταιριάζει..

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ: 

Κάντζου, Ν. (2014) .Μουσειακή  Εκπαίδευση  … Όταν τα αντικείμενα λένε ιστορίες!., στο nipiagogoiarkadias.blogspot.com (Σημειώσεις από επιμορφωτική ημερίδα Σχολικής Συμβούλου Νικολούδη Τριανταφυλλιάς).

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου